Kad?n erkek eşitliği söz konusu mudur? şeklindeki bir soruya hemen “evet” veya “hay?r” demek çok zor. Çünkü, soru bu hâliyle yeterince aç?k değil. Onu bir başka soru ile açmak gerekiyor. “Nerede? Hangi konuda? Ne yönden?” gibi.
Eğer, “hukukî aç?dan” soruluyorsa cevap olarak “evet” diyebiliriz.
Eğer, “her hususta” denilirse, o zaman, bu soruya cevap vermeye gerek kalmayacakt?r. Zira, cevab? sorunun içindedir. Madem ki, iki ayr? cinsten söz ediliyor. Öyleyse mutlak eşitlik nas?l düşünülebilir?
Ayn? cins, renk, şekil ve olgunlukta iki elmay? yan yana koyup “Bunlar birbirine eşit mi? diye sorabiliriz. Ama, ayn? mant?k içerisinde, “Kad?n, erkeğe eşit midir?” diyemeyiz. Kad?nla erkeğin eşit olduklar? sahalar bulunduğu gibi, erkeğin kad?n? çok gerilerde b?rakt?ğ?, yahut onun çok gerisinde kald?ğ? sahalar da mevcut. Onun için, meseleyi sadece bir tek kelimeyle çözümlemek mümkün değil.
Eğer, “Aile içindeki hâkimiyet yönünden kad?nla erkek eşit midir?” deniliyorsa, bu konuyu yaz?m?n sonuna b?rakacağ?m.
Şayet, “kad?nla erkek aras?nda insanl?k itibariyle, yâni, iyi insan, üstün insan olma noktas?nda bir fark var m?d?r?” diye sorulursa o zaman şunu hemen belirtmek isterim:
Hâkimiyet başka, üstünlük ve fazilet daha başkad?r. Bu ikincisinde hemen çalakalem şu yahut bu üstündür, demek çok zordur. Çünkü, ister kad?n ister erkek olsun, her insan Allah’?n kuludur. O, hangi kulunu üstün tutuyor, daha çok seviyorsa ve hangi kulundan raz? ise üstünlük ancak onundur. ?lâhî ferman olan Kur’an’a bakt?ğ?m?zda, üstünlük ölçüsü olarak, karş?m?za “cinsiyet”in değil “takva”n?n ç?kt?ğ?n? görüyoruz. Evet, Allah indinde üstünlüğün ölçüsü takvad?r.
Nedir takva?
En k?sa ifadesiyle Allah’tan korkmak, günahlardan sak?nmak, O’nun raz? olmad?ğ? hareket, tav?r, hal ve sözlerden uzak durmak. R?zas?na ermeyi en büyük maksat bilip, bunu kaybetmekten son derece korkmak.
?şte, kim böyle yaparsa üstün insan, faziletli insan odur. Bu noktada cinsiyete itibar edilmemiştir.
Takva dendi mi hemen “salih amel”i de hat?rl?yoruz. Salih amel, yâni, hay?rl?, güzel işler görmek... Onda da cinsiyete itibar edilmiyor. Meselâ okunan her Kur’an harfine karş?l?k on sevap verilmişse, bu bütün insanlar için böyledir. Kad?na daha az, erkeğe daha çok sevap söz konusu değil.
Prof. Dr. Alaaddin Başar