+ Konu Cevaplama Paneli
1. Sayfa - Toplam 3 Sayfa var 1 2 3 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 23

Konu: Namazı Cem Etme

  1. #1
    Ehil Üye Meyvenin Zeyli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    3.341

    Standart Namazı Cem Etme

    Efdal olan ve emredilen, özrü bulunmayan kimsenin namazları vakti içinde kılmasıdır.

    Eğer vakti içinde kılma imkânımız yoksa, cem yapmak (iki namazı bir vakitte birleştirmek), kazaya bırakmaktan efdal olur.

    Fakat, şunu asla unutmamalıyız: Eğer iki namazın farzlarını, kendi vakitleri içinde kılma imkânımız varsa ve sadece farz kılma fırsatına sahipsek, bu fırsatı kaçırmamalı ve sadece farz kılmalıyız. Yani vakti içinde olsun da, sadece farz olsun!... Bu durumda namazı vakti içinde kılmış oluruz. Fakat böyle bir imkâna da sahip değilsek, yani namazı kazaya bırakmaktan başka çaremiz kalmıyorsa, bu durumda cem yaparak kılmaya niyet etmeliyiz.

    Cem; öğle ve ikindi namazları kendi aralarında, akşam ve yatsı namazları da kendi aralarında olmak üzere yapılır. Sabah namazı cem konusu yapılmaz.

    Cem iki türlü yapılır: Cem-i takdim ve cem-i tehir. Cem-i takdim, iki namazı birincisinin vaktinde birleştirmek. Cem-i tehir ise, iki namazı ikincisinin vaktinde birleştirmektir.

    Cem yapmak için bir önceki namazı son dakikaya kadar beklemek ve kılmaktan aciz olmak gerekir. Meselâ vaktinin son dakikasına girdiğimiz halde ciddî sıkıntılarımız sebebiyle kılamadığımız öğle namazı için, öğle vakti çıkmadan, bu namazı bir sonraki ikindi namazı ile birlikte cem yaparak kılmak üzere niyet ederiz.

    İkindi namazı vakti girdiğinde, bulduğumuz ilk fırsatta önce cem niyetiyle öğle namazının farzını, ardından ikindi namazının farzını, araya sünnet koymadan kılarız. Her namaz için ayrı ayrı kamet getiririz.

    Akşam ve yatsı namazları da aynı şartlarla aynı şekilde kılınabilir.

    Bu kolaylık yolunun Hanbeli mezhebince gösterilmiş olduğunu bilmemiz kâfidir. Ayrıca Hanbeli mezhebine göre niyet ediyorum demeye gerek yoktur.
    İmkânımız varken, cem konusunu alışkanlık haline getirmeye ise, fetva yoktur.

    Ve sen yine denendiğinde.. Ve yine kalbin daraldığında.. Ve yine bütün kapılar kapandığında.. Ve yine ne yapman gerektiğini bilemediğinde.. Uzun uzun düşün.. Ve hatırla yaratanını!.. "ALLAH kuluna kafi değil mi?" [Zümer Suresi - 36]


  2. #2
    Ehil Üye Ehl-i telvin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    2.269

    Standart

    Seferi kayd?n? düşmemişsiniz neden?

    "ciddî s?k?nt?lar?m?z sebebiyle "

    e be güzel kardeşim sen böyle yazarsan millette kendine fetva bulmaz m??..

    Bu kolayl?k yolu Hanbeli mezhebinde seferilik esas?yla mevcuttur...Hem kimse taklid edecem diyemez bu zamanda zira Kainatta Namazdan önemli hakikat sadece ?mand?r..Ucunda ölüm dahi olsa vaktindeki namaz terkedilmez (cem dahi bir nevi terktir seferilik hariç)....
    Konu Ehl-i telvin tarafından (15.12.07 Saat 20:11 ) değiştirilmiştir.


  3. #3
    Ehil Üye Fehim - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Yaş
    61
    Mesajlar
    1.866

    Standart

    Şafii mezhebinde,seferi olma halinde, cem-i tehir ve takdim ile namaz? kasr etme ruhsat? vard?r.Bunun d?ş?nda cem'in olduğunu duymad?m.Konuyu dlilleri ile açarsan?z bilgilenmiş oluruz kardeşim...

  4. #4
    Müdakkik Üye terennüm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    910

    Standart

    Alıntı natuvan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Seferi kaydını düşmemişsiniz neden?

    "ciddî sıkıntılarımız sebebiyle "

    e be güzel kardeşim sen böyle yazarsan millette kendine fetva bulmaz mı?..

    Bu kolaylık yolu Hanbeli mezhebinde seferilik esasıyla mevcuttur...Hem kimse taklid edecem diyemez bu zamanda zira Kainatta Namazdan önemli hakikat sadece İmandır..Ucunda ölüm dahi olsa vaktindeki namaz terkedilmez (cem dahi bir nevi terktir seferilik hariç)....
    "İmkânımız varken, cem konusunu alışkanlık haline getirmeye ise, fetva yoktur."

    kardeşimiz en sonda bu cümleyi yazmış.gözünüzden kaçmış sanırım.

  5. #5
    Ehil Üye Ehl-i telvin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    2.269

    Standart

    Güzel kardeşim o cümleyi de okudum...
    Şimdi sana soruyorum nefis böyle bir fetva olduğunu duysa "İmkanımız varken"cümlesinin muhtevası ne kadar da az olur değil mi?

  6. #6
    Müdakkik Üye terennüm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    910

    Standart

    Alıntı natuvan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Güzel kardeşim o cümleyi de okudum...
    Şimdi sana soruyorum nefis böyle bir fetva olduğunu duysa "İmkanımız varken"cümlesinin muhtevası ne kadar da az olur değil mi?
    Hayır bence hiç az değil. Kişinin vicdanı doğru olanı söyleyecektir zaten.
    Hem ayrıca namazı cem etme durumları açıklanmış. Bu gerçekten kaçmak mı lazım, nefis kandıracak diye.

  7. #7
    Ehil Üye Ehl-i telvin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    2.269

    Standart

    İyi kardeşim o zaman bi deyiver Ciddi sıkıntı zamanında namaz cem etmek hanbeli mezhebinde teferruatıyla nasıldır..Madem taklit edeceksiniz bilirsiniz ki taklid için o meselenin teferruatını bilmek lazım...

  8. #8
    Ehil Üye Fehim - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Yaş
    61
    Mesajlar
    1.866

    Standart

    İki namazı cem etmek (birleştirmek)Sual: İki namazı hangi hallerde birleştirmek caizdir?
    CEVAP
    Bazen iki namazı birleştirip bir vakitte kılmak gerekebiliyor. Ameliyattaki doktor, doğum esnasında ebe veya boğulmakta olan bir insanı kurtarmak, o saatte bir imtihanda olmak veya hasta olmak gibi bir sebeple namaz kılınamazsa, iki namazı cem etmek yani birleştirip bir vakitte kılmak bazı mezheplerde caizdir. İkindiyi öğle vaktinde, öğle ile birlikte veya yatsıyı akşam vaktinde, akşam ile birlikte kılmaya takdim ederek cem etmek denir. Öğleyi ikindi vaktinde ikindi ile veya akşamı yatsı vaktinde, yatsı ile birlikte kılmaya tehir ederek cem etmek denir. Sabah namazı cem edilmez.

    Hanefi mezhebinde:
    Hacılar, Arafat’ta, hutbe okuyan imamın arkasında öğle ile ikindiyi öğle vaktinde takdim ederek kılar. Çadırlarda cemaatle veya yalnız kılarken, cem edilmez. Müzdelife’de ise akşam ile yatsı, yatsı vaktinde tehir edip kılınır. Müzdelife’deki cem için cemaatle kılmak şart değil, münferit de cem edebilir.
    Başka yerde başka zamanlarda iki namazı cem edemezler. Ancak ihtiyaç ve zaruret olunca diğer mezheplerden birini taklit ederek kılar.

    Maliki mezhebinde:
    Üç günlükten az olsa da, mubah olan seferde, önemli bir hastalıkta, ihtiyarlıkta, camide cemaatle kılarken karanlıkla beraber şiddetli yağmur ve çamur olunca öğle ile ikindi, akşam ile yatsı takdim edilir. Vitir vaktinde kılınır. Evde kılan cem edemez. Arafat’ta öğle ve ikindi, Müzdelife’de ise akşam ile yatsı imam arkasında kılarken cem edilir. Bu sünnettir. Deniz yolculuğunda iki namazı birleştirmek caiz olmaz.

    Maliki’de iki namazı birleştirirken öğleyi ikindiden, akşamı yatsıdan önce kılmak, birinci namaza dururken cem etmeyi niyet etmek, iki farzı peş peşe kılmak gerekir. İki farz arasında abdest almak ve kamet getirmekte mahzur yoktur. Sünnet kılmak mekruhtur. Bazı âlimlere göre, düğün gibi bazı ihtiyaç hallerinde de mukimken cem caizdir. Dolgu dişi olan Hanefi, hasta iken Hanbeli’yi değil, Maliki’yi taklit ederek cem edebilir.

    Şafii mezhebinde:
    Mubah olan seferde, Arafat ve Müzdelife’de, öğle ikindi ile, akşam yatsı ile cem edilir. Şiddetli yağmurda sadece camide cemaatle cemi takdim caiz, cemi tehir caiz değildir. Başka bir kavle göre de münferit kılan da cem edebilir. Bir kavle göre, hastalık halinde de, cem etmek caizdir. Bir korku sebebiyle cem caiz olduğu gibi, önemli ihtiyaç halinde mukimken de cem caizdir. İmam-ı Nevevi ve İbni Münzir de böyle demiştir. Şafii’de cem ederken öğleyi ikindiden, akşamı yatsıdan önce kılmak, birinci namaza dururken cem etmeyi niyet etmek, ikisini peş peşe kılmak gerekir. İki farz arasında sünnet kılınırsa cem caiz olmaz, fakat abdest almak ve kamet getirmekte mahzur yoktur.

    Hanbeli mezhebinde:
    Arafat ve Müzdelife’de, mubah olan seferde, hastalıkta, emzikli olanda, istihaza, idrar ve yel kaçırmak gibi abdesti bozan özürlerde, abdest ve teyemmüm için meşakkat çekenlerde, âmâ olan, yer altında çalışıp da namaz vaktini anlamakta âciz olan, can, mal ve ırzından korkan, maişetine zarar gelecek olan da iki namazı cem edebilir. Soğuk, kış, yağmur, çamur, fırtınada, yatsıyı akşam ile, evde de cem caiz, öğle ile ikindi caiz değildir. Cem ederken öğleyi ikindiden, akşamı yatsıdan önce kılmak, birinci namaza dururken cem etmeyi, niyet etmek, ikisini peş peşe kılmak gerekir. Abdest almak ve ikamet okumak zarar vermez. Sünnet kılarsa cem sahih olmaz. Ağzında dolgusu olan Hanefi, hasta iken iki namazı cem için Hanbeli’yi değil, Maliki’yi taklit etmesi gerekir. Çünkü Maliki’de taklit imkanı vardır. Maliki’de taklit imkanı olmayınca Hanbeli taklit edilir.

    İki namazı cem etmek için
    Sual: Bir zaruret veya harac [zorluk] sebebiyle bir mezhebi, bir hususta taklit ederken, o husustaki o mezhebin bütün şartlarına da riayet etmek gerektiğini, şartlarına riayet etmeden bir mezhebin bir hükmünü almanın veya mezheplerin kolay olan hükümleri ile amel etmenin "Telfîk" olup haram olduğunu biliyoruz. Ancak taklit ettiğimiz bir mezhebin bir veya birkaç şartına elde olmadan uyamazsak, taklidimiz sahih olmaz mı? Mesela ağzında dolgusu olan Hanbeli’yi taklit edemez. Ama ibadeti kaçırmamak için, Hanbeli’yi taklit ederek iki namazı cem etmesi sahih olur mu?
    CEVAP
    Evet sahih olur. O zaman uyabildiği kadar bütün şartlarına uyar, uyamadıkları affolur. Çünkü başka çare kalmamıştır. Mesela mukim iken şu kimseler, ihtiyaç halinde Hanbeli’yi taklit ederek iki namazı yani ya öğle ile ikindiyi veya akşamla yatsıyı cem edebilirler:

    1- Doktor ameliyatta, ebe doğumda ise,

    2- Boğulacak olan birini kurtarırken namaz vakti çıkacaksa,

    3- Öğrenci sınavda ise, memur kaçırılmaması gereken bir toplantıda ise,

    4- Hasta veya yaşlı, abdest almakta veya namaz kılmakta zorluk çekiyorsa,

    5- Abdesti bozan özrü var ise, mesela ishalini veya idrarını tutamıyorsa, çıbanından veya yarasından kan akıyorsa, basurdan kan, fistüllerden, göbekten akıntı çıkıyorsa, elde olmadan gaz kaçırıyorsa, ağız dolusu kusuyorsa, bunlar gibi abdesti bozan bir özrü varsa,kadın istihazalı ise,

    6- Abdest alacak veya namaz kılacak yer bulunmazsa,

    7- Abdest ve teyemmüm için zorluk çekiliyorsa,

    8- A’mâ veya yer altında çalışıp da, namaz vaktini anlamakta aciz ise,

    9- Namaz kılarken, canına, malına veya namusuna zarar gelme ihtimali varsa,

    10- Namaz kıldığı takdirde, maişetine zarar gelecek ise,

    11- Güvenlik görevlisi veya nöbetçi olup da namaz kılma imkanı yoksa,

    12- Dağda, çölde, gurbette, kışta kalıp vakitleri anlamak zor ise,

    13- Yağmur, çamur, fırtına gibi sebeplerle namaz kaçacaksa,

    14- Namazı tuvalette bile kılma imkanı yoksa,

    15- Uçakta abdest alması ve namaz kılması zor ise,

    16- Şehirlerarası yolculuklarda, otobüs durmayacaksa,

    17- Şehir içinde özel arabası ile giderken trafik sıkışıp namaz kazaya kalacaksa.

    Bunlara benzer başka durumlar da olabilir. Böyle durumlarda iki namazı cem etmek, yani birleştirip bir vakitte kılmak caiz olur. Bunlar, namaz kılmanın ne kadar önemli bir ibadet olduğunu ve namazı kaçırmanın ise, ne büyük günah olduğunu göstermektedir. (Düşman karşısında savaşırken bir farz namazı kılmak mümkün iken kılmamanın cezası, 700 büyük günaha bedeldir.)[Cami-ül fetava]

    Bir hadis-i şerif meali:
    (Namaz dinin direğidir, terk eden dinini yıkmış olur.) [Beyheki]


    İki namazı cem etmek için özürler
    Mukim iken de, namazları vaktinde kılmak bazen zor olabilir. Bunlardan bazıları şunlardır:

    1- Seferi uzaklıkta olmayan yolculuklarda da, namazları vaktinde kılma ihtimali olmayabilir.

    2- Ameliyat yüzünden doktor, namazını kaçırabilir.

    3- Ebe doğumda iken namaz vakti çıkabilir.

    4- Boğulmakta olan bir insan kurtarmaya çalışılırken namaz vakti çıkabilir.

    5- Ameliyat olan, namazları vaktinde kılamayabilir.

    6- Hasta olanın namazları vaktinde kılması zor olabilir.

    7- A’mâ [kör] olan vakti bilmediği için, bir namazı kaçırabilir.

    8- Yer altında çalışan işçiler, vakitleri şaşırabilirler.

    9- Dağda, çölde, kışta kalıp vakitleri anlamaktan zorluk çeken olabilir. Evinden uzakta iken, yağmur, çamur, fırtına sebebiyle namazı kaçırabilir.Namaz kılarken malı çalınabilir

    10- Güvenlik görevlisi, namaz kılarken canına veya iş yerine zarar gelebilir.

    11- Bir iş yerinde, namaz kıldırmayabilirler. Tuvalette bile kılma imkanı olmayabilir.

    12- Namaz kılarken düşmanlar veya anarşistler, eşkıyalar bir zarar verme ihtimali olabilir.

    13- Namaz kıldığı görülürse işinden atılabilir.

    14- Yeni Müslüman olmuş kimse, namaz kıldığı görülürse bir zarara uğrayabilir.

    15- Ailesi ve yakınları namaz kılmasına izin vermeyebilir.

    16- Uçakta abdest alması ve namaz kılması zor olabilir.

    17- İmtihana giren kimseler namaz vaktini kaçırabilir.

    18- Mescidi olmayan otel, restaurant, havaalanlarında, uluslararası toplantılarda, gayri müslimlerin de katıldığı iftar yemeklerinde namaz kılmak, fitneye sebep olabilir.

    19- Önemli bir toplantıda bulunan bir memur, toplantıyı bırakırsa işine zarar gelebilir.

    20- İstanbul gibi trafik problemi çekilen bir yerde, arabası ile giderken trafik sıkışıklığından dolayı, evine ulaşamayıp yolda da, abdest alıp namaz kılacak yer bulunamayabilir.

    21- Ders saatleri uygun gelmeyen öğrenciler, abdest alacak ve namaz kılacak yer bulamayabilir.

    22- Abdest almakta veya teyemmüm etmekte meşakkat çekilebilir.

    23- Bir akıntısı olmak, idrar ve yel kaçırmak gibi abdesti bozan özürlerde ve bunlara benzer hallerde iki namazı cem etmek, yani birleştirip bir vakitte kılmak gerekebilir.

    Hanbeli mezhebi taklit edilerek mukim iken de iki namazı cem ederek kılmak caizdir. Öğle ile ikindi, akşam ile yatsı birleştirilerek, bir vakitte kılınabilir.

    İki namazı birleştirirken öğleyi ikindiden, akşamı yatsıdan önce kılmak, birinci namaza dururken cem etmeye niyet etmek, ikisini peş peşe kılmak gerekir. Kılarken, Hanbeli mezhebine de uymaya diye niyet edilir. İki farz arasında sünnet kılınmaz. Sabah namazı cem edilmez. Bu kolaylıktan faydalanmalı, kendini ve insanları sıkıntıya sokmamalı, İslamiyet’i kötülemek için din düşmanlarına fırsat vermemelidir.

    Sual: Otobüs yolcuğunda namazların kaçmaması için birleştirmek caiz olur mu?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Akşamla yatsıyı akşam vakti cem ederken vitir namazı da cem edilecek mi?
    CEVAP
    Vitir cem edilmez. Gecenin müsait bir zamanında kılınır.İmsak vaktine kadar kılınır. Vitri geç kılmak daha iyidir. Ancak sabaha kadar da kılma imkanı yoksa, bir özürle kazaya kaldığı için günah olmaz. Müsait bir zamanda kaza edilir.

    Sual: Seferi olan bir kimse cemaatle akşamı kıldıktan sonra hemen arkasından yatsıyı takdim ederek kılabilir mi?
    CEVAP
    Evet.

    Sual: Misafir, seferde Şafii veya Maliki’yi taklit ederek iki namazı cem edebilir mi?
    CEVAP
    Evet edebilir, ama bir ihtiyaç olması gerekir. İhtiyaçsız cem edilmez.

    Seferde trenle giden bir kimse, trende namazlarını ayakta kılamazsa, tren durduğu zaman takdim ve tehirle kılar.

    Gerek yolda ve gerekse seferde ihtiyaç hasıl olmadan takdim ve tehir ile namaz kılınmaz. Çünkü, kolay hükümleri toplamaya telfîk denir ki, caiz olmaz.

    Sual: Öğle ile ikindiyi cem etmek için, öğle vakti çıktıktan sonra cem etmeye niyet edilir mi?
    CEVAP
    Öğle çıkmadan önce cem etmeye niyet edilir.

    Sual: Seferde namazı cem ederken o mezhebin şartlarına uymak şart mı?
    CEVAP
    Mezhep taklit ederken şartlarına uymak şarttır.

    Sual: Seferi olan, namazı cem etmek için ne zaman niyet eder?
    CEVAP
    Kılacağı zaman. Yola çıkmadan önce cem edilmez.

    Sual: İkindi vakti mukim olacağını bilenin öğle ile ikindiyi cem edip ikindi vaktinde kılması caiz mi?
    CEVAP
    Zaruretsiz tehir etmek günahtır.

    Sual: Seferde, ikindide namaz kılma imkanımız olmaz diye, Maliki mezhebini taklit ederek, öğle ile ikindiyi, öğle vaktinde cem ettikten [birleştirip kıldıktan] sonra, ikindide namaz kılacak vakit bulursak, ikindiyi tekrar kılmamız gerekir mi?
    CEVAP
    Namaz kılınmıştır, tekrar kılmak gerekmez. Ancak ihtiyata riayet etmek iyi olur. Belki cem etmeyi gerektirecek sebep olmayabilir veya iki namazı cem ederken gerekli şartlara uyulmamış olabilir. Bunun gibi sebeplerle cem sahih olmamış olabilir. Bu bakımdan (Vaktine yetişip de kılamadığım son ikindi namazının farzını kılmaya) diyerek bir namaz kılmak iyi olur. İkindi sahih olmuşsa bu kıldığımız kaza namazı yerine geçer. İkindi sahih olmamışsa onun yerine geçer.

    Sual: Öğle tehir edildikten sonra ikindinin mekruh vakti girmişse, yine de ikindi ile cem edip kılınabilir mi?
    CEVAP
    Elbette kılınır.

    Sual: İki namazı cem etmek zorunda kaldığım zaman, iki namaz arasında "Allahümme entesselamü.." yü okuyorum. Caiz midir?
    CEVAP
    Allahümme entesselamü… namazdan sayılır, mahzuru olmaz.

    Sual: İhtiyaç halinde namazı Hanbeli’ye göre cem ederken, dolgu için Maliki’yi taklit eden kişi, hem Maliki’yi hem Hanbeli’yi taklit ettiğini hatırlaması lazım mı?
    CEVAP
    Evet. Cem ettiği iki namazda da böyle niyet eder.

    Sual: Tam İlmihalde diyor ki:
    (Hanbeli mezhebinde, seferde, hastalıkta, kadının emzikli veya müstehaza olmasında, abdesti bozan özürlerde, abdest ve teyemmüm için meşakkat çekenlerde ve a’mâ ve yer altında çalışan gibi, namaz vaktini anlamakta âciz olanın ve canından, malından ve namusundan korkanın ve maişetine zarar gelecek olanın, iki namazı cem etmeleri caiz olur.)
    Müstehaza halinde kadın niye namazlarını cem edebilir?
    CEVAP
    İstihaza halindeki kadına müstehaza denir. İstihaza ise, normal âdetinden sonra, kan gelmesi demektir. Böyle kadının her namaz vaktinde tekrar abdest alması sıkıntılı olur. Hem çamaşırını değiştirecek hem de ikinci vakitte tekrar abdest alma zorluğu vardır. Bu zorluktan dolayı iki namazı cem etmesi caiz olur. Zaten mezhep taklidi zaruret olduğu zaman değil, ihtiyaç, haraç, bir sıkıntı olduğu zaman yapılır. Zaruret olunca, başka mezhepte de kolaylık yoksa kendi mezhebi affeder. Eğer başka mezhepte bir kurtuluş varsa o taklit edilir. Diş dolgusu böyledir. Çünkü başka bir mezhepte kurtuluş yolu vardır. Hiç bir mezhepte kurtuluş yolu olmasaydı, o zaman kendi mezhebi onu affederdi, yani yaptığı şey caiz olurdu.

    Maliki mezhebini taklit eden istihazalı kadın için iki namazı cem etmeye lüzum yoktur. Çünkü istihaza hâli onun abdestini bozmaz. Aynı abdestle ikinci vakitteki namazı da kılabilir. Mezhep taklidi bir rahmeti ilahidir. Bu rahmetten faydalanmalı, taassuba [bağnazlığa] kapılıp da bu rahmetten kaçmamalıdır.

    Sual: Maliki mezhebini taklit eden bir kimsenin namazları cem edebilmesi için mazereti ne olmalıdır?
    CEVAP
    Aynen Hanefi gibidir, farkı yoktur. Hanefi’de cem edebilmek için ne şartlar gerekiyorsa, taklit edende de o şartların olması gerekir. Taklit eden kendi mezhebinden çıkmış sayılmaz. Cem edebilmek için taklit edenle taklit etmeyen arasında fark yoktur.

    Sual: Ağzında dolgusu olan mukim iken, ihtiyaç hâlinde Hanbeli mezhebini taklit edip iki namazı cem edebilir mi?
    CEVAP
    Hanbeli’de gusülde ağzın içini yıkamak farz ise de, ihtiyaç olunca, Hanbeli’yi taklit ederek iki namazı mukim iken cem etmek caizdir, telfîk olmaz. Telfîk, ihtiyaçsız başka mezhebin kolay kavillerini almaktır, haramdır. Bir ihtiyaç olunca telfîk olmaz, caiz olur.

    Trafik problemi ve ruhsat
    Sual: Bir yazıda, “İstanbul gibi trafik problemi çekilen bir yerde, arabası ile giderken trafik sıkışıklığından dolayı, evine ulaşamayıp yolda da, abdest alıp namaz kılacak yer bulamayan iki namazı cem edebilir” deniyor. Bu hareket, namaza önem vermemeyi ve namazı hafife almayı göstermez mi?
    CEVAP
    Tam tersine, namaza çok önem vermeyi gösterir. Çünkü namazı zaruretsiz kazaya bırakmak haramdır, büyük günahtır. İçki içmekten ve başka haramlardan daha büyük günahtır. Böyle bir günaha düşmemek için, hak olan başka bir mezhebi taklit etmek gerekir. Bu önemli ruhsattan da faydalanmak gerekir. Çünkü bir hadis-i şerif meali şöyledir:
    (Ruhsatlardan faydalanmayan, Arafat dağı kadar günah işlemiş olur.) [Taberani]

    Bir âyet-i kerime meali de şöyledir::
    (Allah size kolaylık ister, zorluk istemez.) [Bekara 185]

    Sual: Mukim iken, bir ihtiyaç sebebiyle iki namazı cem etmek, sadece Hanbeli mezhebinde vardır. Hanbeli'de dolgu dişi olanın guslü sahih olmuyor. Bu durumda, Maliki'yi, diş dolgusu sebebiyle taklit eden, Hanbeli mezhebine göre iki namazı cem edebilir mi?
    CEVAP
    Başka çare olmadığı için, Hanbeli'yi de taklit etmekte mahzur yoktur, yani telfîk olmaz.

    Sual: Bir yolcu, öğle ile ikindiyi, ikindi vaktinde cem etmeye niyet edip de, ikindi vakti girince mukim olsa, öğleyi kazaya bırakmış olacağı için, günaha girmiş olur mu?
    CEVAP
    Kasten kazaya bırakmadığı için günah olmaz. (Fetava-i fıkhiyye)
    Böyle durumlarda, Hanbeli’yi taklit ederek mukim iken de, cem edebilir.

    Sual: İki namazı, mesela öğle ile ikindiyi öğle vaktinde cem ederken, öğlenin farzını cemaatle, ikindinin farzını da yalnız kılmamız caiz olur mu? Yahut cemi ikindi vakti yaparken, öğleyi yalnız kılıp ikindiyi cemaatle kılmamız caiz olur mu?
    CEVAP
    Evet, ikisi de caizdir. Yalnız iki farzı peş peşe kılmak gerekir, arada başka namaz, mesela sünnet kılınmaz.

    Öğle ile ikindiyi cem etmek
    Sual: Bazen zaruret olunca öğleyi kılamıyorum, ikindi vakti girince ikindi ile birleştiriyorum. İkindi ile birleştirebilmek için nasıl niyet etmem gerekiyor?
    CEVAP
    İkindi ile öğleyi birleştirebilmek için önce, öğleyi vaktinde kılamazsam, asrı evvelde kılarım, asrı evvelde de kılamazsam, asrı sanide ikindi ile cem ederim diye düşünmek gerekir. Sonra da öğleyi meşru bir sebeple öğle vaktinde kılamayınca, imam-ı azam hazretlerinin kavline uyarak asrı evvelde kılmaya çalışmalı, asrı evvelde de kılma imkanı yoksa, o zaman asrı sanide, Hanbeli mezhebi taklit edilerek ikindi ile cem ederek kılınır. Bugünkü öğle namazını cem ederek ikindi namazı ile kılıyorum diye niyet edilir.

    Akşamı da vaktinde kılamayan da, yatsı ile cem edebilmesi için böyle niyet eder. İkindide olduğu gibi yatsıda da iki vakit vardır. Buna İşa-i evvel ve İşa-i sani denir. [İşa, yatsı demektir.] İşa-i sani, işa-i evvelden, Eylülden Mart ayına kadar 10-12 dakika sonradır. Nisanda 12-14, Mayısta 14-18, Haziranda 18-19, Temmuzda 15-19, Ağustosta ise 12-15 dakika sonradır. Hem İmam-ı a'zam hazretlerinin, hem de İmameyn’in kavline uyabilmek için ikindiyi asr-ı sanide, yatsıyı da işa-i sani’de kılmak iyi olur.

    Arabada namaz
    Sual: Kış günü ikindiyi kılıp akşamı evimde kılarım diye yola çıkan ve yatsıya evine varamayan kimse, yolda arabasında namazını ima ile kılamaz mı?
    CEVAP
    Namazı cem etmek, arabada ima ile kılmaktan önce gelir. Eve gidince yatsı ile cem etme imkanı varsa, (namazı yatsı ile cem edeceğim) diye niyet eder ve eve gidince de cem eder. Yatsıya da eve gitme imkanı yoksa, o zaman mecburen araba içinde ima ile namaz kılınır.

    Namazları cem ederken
    Sual: İşyerinde namaz kılma imkanı olmayan kimse, namazı kazaya mı bırakmalı, yoksa öğle ve ikindiyi cem mi etmeli?
    CEVAP
    Namazı kazaya bırakmak, büyük günahtır. Önce kendi mezhebimize göre vaktinde kılmak için, bütün imkanlar araştırılır. Hatta, tuvalette kılınır. Bu da, mümkün olmazsa, Hanbeli mezhebinde, böyle durumlarda, mukim iken de, öğle ile ikindiyi veya akşam ile yatsıyı cem etmek caizdir. Öğle ile ikindi, öğle veya ikindi vaktinde cem ederek, yani birleştirilerek kılınabilir. Cem edince, iki namazın farzı peş peşe kılınır. Arada sünnet veya kaza namazı kılınmaz.

    Öğle vaktinde kılınacaksa, öğlenin farz kılındıktan sonra, (Niyet ettim Hanbeli mezhebine uyarak, ikindiyi takdim ederek, öğle vaktinde kılmaya) diye niyet ederek, ikindi namazı kılınır.

    Öğleyi, öğle vaktinde kılma imkanı yoksa, (ikindi vakti, ikindi ile cem ederim) diye düşünmeli. İkindi vaktinde kılınırken, (Niyet ettim Hanbeli mezhebine uyarak, öğleyi tehir ederek, ikindi vaktinde kılmaya) diye niyet ederek, öğle namazı kılınır. Sonra, ikindi namazı kılınır.

    Harac olmadan cem edilmez
    Sual: Diş dolgusu veya başka bir sebeple Maliki mezhebini taklit eden, harac [meşakkat, zorluk, sıkıntı] olmasa da, seferde öğle ile ikindi ve akşam ile yatsı namazlarını cem ederek kılabilir mi?
    CEVAP
    Hayır, harac olmadan cem edilmez. Maliki’yi taklit eden kendi mezhebinden çıkmış sayılmaz. Harac olmadan, Hanefi mezhebine aykırı olan hükümlere uyulmaz.

    Maliki taklit edilmese de, harac olunca, o anda üç mezhepten biri taklit edilerek, cem edebilir. Cemin yapılabilmesi için harac şarttır.

    Cuma günü cem etmek
    Sual: Cuma günü, öğle ile ikindi namazını cem etmesi gereken kişi, nasıl cem eder?
    CEVAP
    Seferi ise, seferi olana Cuma kılmak farz olmaz, öğleyi kılması farz olur. Diğer üç mezhepten biri taklit edilerek, öğle ile ikindi cem edilir. Mukimken cem etmek gerekince, Hanbelî mezhebi taklit edilerek cem edilir.

    Mukim iken, Cuma namazını kılmadan önce cem etmeyi gerektiren durum ortaya çıktıysa, o zaman, Cuma namazının farzını cemaatle kıldıktan sonra, Cumanın farzı, ikindinin farzı ile cem edilir, arada başka namaz kılınmaz, başka şeyler okunmaz.

    Mukimlik ve cem
    Sual: Maliki mezhebinde, bir ihtiyaç olunca, seferde öğle ile ikindi ve akşam ile yatsı namazlarını cem etmek caiz olduğuna göre, 10 gün için sefere çıkan Hanefi, ihtiyaç halinde Maliki’yi taklit ederek cem edebilir mi?
    CEVAP
    Başka bir mezhebi taklit edenin, o mezhebin o husustaki diğer şartlarına da uyması gerekir. Maliki’de seferde cem etmek caiz ise de, giriş çıkış günleri hariç 4 veya daha fazla gün için sefere çıkan, Maliki’de seferi olmaz. 10 gün için sefere çıkan kimse de, Maliki’ye göre seferi olmayacağı için, Maliki’yi taklit ederek cem edemez. Hanbelî’de ise, mukimken de cem caizdir. Maliki’ye göre seferi olamayan, Hanbelî’yi taklit ederek cem eder. Mukim olacağı için de, cem ederken dört rekât olan farzları yine dört rekât olarak kılar

    'Sorularla İslamiyet'

  9. #9
    Ehil Üye Ehl-i telvin - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    2.269

    Standart

    Bu daha güzel oldu.eyvallah fehim.Birde taklitin mühim bir hususu dile getirilmiş"Başka bir mezhebi taklit edenin, o mezhebin o husustaki diğer şartlarına da uyması gerekir."


  10. #10
    Müdakkik Üye terennüm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    910

    Standart

    Alıntı natuvan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    İyi kardeşim o zaman bi deyiver Ciddi sıkıntı zamanında namaz cem etmek hanbeli mezhebinde teferruatıyla nasıldır..Madem taklit edeceksiniz bilirsiniz ki taklid için o meselenin teferruatını bilmek lazım...
    Ben Hanbeli mezhebinin bu durumda ne yaptıklarını bildiğimi iddia etmedim.
    Elhamdülillah ciddi bir sıkıntı yaşamadım. Ama böyle bir durumla karşılşacağım zaman bu işin nasıl olduğunu mutlaka araştıracağım ve usulune göre yapacağım.
    İslamın kolaylıklarından korkmayın.

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Etme
    By lasiyyema in forum Şiirler
    Cevaplar: 5
    Son Mesaj: 19.09.19, 06:54
  2. Gelde Tefekkür Etme
    By _vatan_ in forum Serbest Kürsü
    Cevaplar: 16
    Son Mesaj: 11.08.19, 20:26
  3. Cuma Namazı ve O Günkü Öğle Namazı
    By tevhit06 in forum Fıkıh
    Cevaplar: 10
    Son Mesaj: 18.02.09, 20:46
  4. Rüzgara Lânet Etme ...
    By Lebid24 in forum Hadis-i Şerifler
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 11.01.08, 13:40
  5. Sindirme ve Yok Etme
    By sinang in forum İslami Konular ve İman Hakikatleri
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 28.04.07, 19:50

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0