Ticani tarikat?n?n şeyhi Ahmet et-Ticani şöyle diyor:
"Kutupluk, bütün ayr?nt?lar?na kadar alemin tümünde Hakk'a (Allah'a) hilafeti uzmad?r. Kutup, Rabb'?n ilah olduğu her yerde işlerin idaresi ve Allah'?n uluhiyyeti alt?nda olan herkes hakk?nda hükmün yerine getirilmesidir.
Allah'tan ne olursa olsun, yarat?klara her şey ancak kutbun hükmü ile ulaş?r. Zerresine var?ncaya kadar alemdeki her varl?ğ?n varl?ğ?n? sürdürmesi kutbun ruhaniyeti ile olur. Kutupsuz bütün kainat, ruhu olmayan hayaletlerden ibaret olur. Bütün varl?klar?n ruh ve hayat kazanmalar? ancak kutbun onlarda hakim olmas?yla mümkündür.
Evliyan?n mertebelerinde de kutup tasarruf eder. Onun zevki d?ş?nda ariflerin ve evliyan?n hiçbir mertebesi olmaz. Hepsinde tasarruf eden ve sahiplerine kaynakl?k eden odur. Bütün alem onun sayesinde rahmet görür. Varl?klar?n varl?klar?n? devam ettirmeleri ancak onun sayesindedir. Bu da ondan bütün kullara bir rahmettir.
Alemde var olmas?, külli ruh için bir hayatt?r. Allah, ulvi ve süfli alemleri onun nefesiyle destekler. Zati soyut ve aynad?r. Herkes istediğini onda görür. (Cevahir'ul Maani, 1/81)
"Allah'?n kutba ikramlar?ndan biri, alemin varl?ğ?ndan önce ve sonras?n?n bilgisini öğretmesi, nihayeti olmayan? bildirmesidir. Bütün varl?klar?n nizam?n?n kendisiyle kaim olduğu bütün isimleri ona öğretmesidir. Allah'?n bütün s?rlar?na muttali k?lmas?, bütün feyizlerini ona vermesi ve ilminin ihata ettiği her şeyi ona bildirmesidir.
"Hiçbir dönemde Kutbu'l Aktap ile peygamberler aras?nda bir perde bulunmaz. Allah'?n peygamberi gayb ve şehadet aleminde nerde olursa olsun, Kutbu'l-Aktab'?n gözü onu görmekte ve ona bakmaktad?r. Hiçbir lahza ondan gizli kalmaz. (Cevahir'ul Maani, 1/63)
Tasavvufçular?n tanr?laşt?rd?ğ?, kendisinden tap?lan, korkulan ve umulan bir rab meydana getirdiği bu masal hakk?nda bir kanaat sahibi olmak için bu yazd?klar?m?z yeterlidir san?r?m.
Hristiyanl?ktaki yeryüzünün yegane varisi olan PAPA'l?k sistemiyle neredeyse birebir ayn? olan Kutup'luk sistemi aras?nda hiçbir fark bulunmamaktad?r. Bu konuda PAPA'l?k nedir /işlevi nedir konular?yla ilgili yaz?lar okunduğunda bu rahatl?kla görülecektir. Hülasa TASAVVUF baştan sona apayr? bir dindir.
Bir sonraki bölümde KUTBUN YARDIMCILARI yaz?s?n? okuyabilirsiniz.
Kaynak: ?brahim SARMIŞ, Tasavvuf ve ?slam (332-333)
__________________
“Onlar Allah’? hakk?yla tan?y?p bilemediler. K?yamet günü bütün yeryüzü o’nun tasarrufundad?r. Gökler O’nun kudret eliyle dürülmüş olacakt?r. O, müşriklerin ortak koşmalar?ndan yüce ve münezzehtir.” (Zümer: 67)