Risale-i nurlar yararl? eserler,lakin ebced hesab?n? bedüüzzaman niçin kullanm?ş tam bilemedim.Burada Kurani harflere say?sal değerler veriliyor ve ayetin mana-i işareti önemli bir tarihsel olay ortaya ç?k?yor.Bilindiği üzere tarihte hurufilik olarak bilenen bir ak?m var,acaba ebced ve başka hesablamalar? bu ak?m m? buldu,yahudilerde benzer metotlarla tevrat? tetkik ediyorlar.bu huriler baz? ayetleri bu matematiksel hesablar?na uymad?ğ? için safd?ş? etmişler ve bat?l konuma düşmüşler.
San?r?m ?slam alimleri genelde ebced veya cifir gibi hesablamalardan çok istifade etmediler lakin k?smende olsa kullan?ld?.Acaba bu Kuran?n mucizevi bir yan?m?d?r.bunula ilgili bir ayet veya hadis ben şahs?m ad?na pek duymad?m.nasstan geldiğini pek sanm?yorum.
yaln?z pek bağ kurmasan?zda ilim iki k?s?m deniyor;1-zahiri ilimler,2-bat?ni ilimler.
zahiri ilimler malum islam ilimleri.
bat?ni ilimler ise daha çok bu tür ilimler ak?lla pek izah? olmuyor,bunlar?n.
bu ilimlere delil gösterilen ayet malum hz.h?z?r ile musa as. yolculuğunu konu edinen k?ssa.burada hz. musa zahiri ilimlere,hz.h?z?r batini ilimlere göre hareket ediyor,deniyor.bu k?ssadanda anlaş?ld?ğ? üzre bat?ni ilimlerin hikmeti zahirden hemen anlaş?labilecek gibi değildir.bir s?r ile görünüşü kuşat?lm?ş sanki.
yine bu ilimlerden rüya tabirciliği veyahut amel noktas?nda rüyalar.bu husustada Kuranda yusuf as. k?ssas? vard?r.biz yusuf as. böyle batini bir ilimin verilmediğini nas?l inkar edeceğiz,aç?kça Allah teala verdiğini söylüyor.lakin s?rl? bir durum bu ak?lla sadece nas?l izah edilebilinir ki,bu.
rüya ile amel konusundada hz. ibrahimin as. oğlu ismail as. kurban etme k?ssas? vard?r,belki şöyle izah edebilirsiniz bu bir vahiydi,lakin bunun aç?lm?n? evliya zatlardada görüyoruz mesala mevlana tebrizden konyaya bu işarat ile geliyor.
ayr?ca batni ilimlere hz. süleyman?n hayvanlarla konuşabilme hünerininde eklenmesi yerinde olacat?r.
şimdi biz bu k?s?m ilmi inkar edemiyoruz,çünkü iman ettiğimiz Kuranda yaz?lm?ş vard?r.
lakin şerii hukuk,f?k?h gibi zahiri ilimler aç?s?ndan bunlarda delil değildir.bat?ni ilimler ayr?ca tüm inanlar? bağlamaz lakin şerii kurallar tüm bir cemaati ve ferdi bağl?yor.
burdan sonuç olarak anlaş?lacak husus şu bedüüzzaman zahiri ve bat?ni dediğimiz iki ilimdende haberdar ve kullanm?ş.
ehli keşf denen hal ehlinin tüm şu seyrü sulük meselelerinden haberdar,özellikle bu k?s?m?n sahas?na giren şu bat?ni ilimlerdede bilgili,ayr?ca zahiri ilimleride kullanm?ş,en az f?k?h mevcut onunla ilgili bile bir kaç mevzu akl?ma geliyor.mesela takma diş mevzunu talebeleri sormuşlar lahikalar?n birinde ve ehli sünnet f?hk?na görede aç?klamas? yerinde.
özet risaleler hem bat?ni hem zahiri ilimden faydal?narak yaz?lm?ş...yani hem vehbi(verilmiş) hem normal olarak kazan?lm?ş ilim özellği var.
?ST?KBAL ?SLAMINDIR.