Kardeşler , mesnevi-i nuriye' de çok ilginç bir desiseye şahit oldum yanlış anlamamak için sorularla risale sitesine danışmıştım , mukni bir cevap vermişler sizlerle paylaşmak isterim.

Bazı dünyevi işlerini ebedileştirmek için şöyle bir desise de vardır ki, "Matluplarımın dünyada semereleri olmasa da esasları ahiretle muttasıl ve ahirette faydaları vardır" diye müteselli oluyor. Mesela, ilim gibi, "Dünyada menfaati olmasa bile ahirette faydası vardır" diye iyi ciheti göstermekle, kötü ciheti altında yutturur.

Yukarıda anlatılanları ' desise ' kılan şey nedir ? Bu düşüncede saklanan Kötü cihet nedir ?


Değerli Kardeşimiz;

Burada asıl gaye ve maksadı dünya ve menfaatleri olan bir insanın halet-i ruhiyesini tespit ve ahreti kullanarak kendisine nasıl teselli verdiğini izah ediyor.Dünyayı hedef yapan bir adam dünyevi işlerinin bizzat dünyada da neticesini göremediği için kendini teselli etmek için ahreti kullanır. Halbuki ahretin saadeti Allah’ın rızasının bir neticesidir ihlas ile olur.Yani ahreti dünyasına ve dünyevi huzuruna bir vasıta bir dirsek yapıyor halbuki durum tersine olması lazım.

------------------------------------

Fesubhanallah !!! arkadaşlar çok enteresan zira hiç farkında olmadan bu desiseye benimde çok düşdüğümü son zamanlarda idrak ediyorum şöyle ki :
Dünyanın benden , benim ondan küsdüğüm ; işlerin yolunda gitmediği ( ! )musibet vb. hallerde ' ahiret ' ile kendimi teselli ediyor , burada kavuşamadığım saadet ve lezzetlere belki orada kavuşurum diye dünyada
ahiret bana bir teselli oluyordu , zahiren bakarsanız ahirete özlem duyan , ahirete kavuşmak isteyen bir muttaki görüntüsü altında nefsinin lezzetinin arayan nefisperest yatıyormuş ! Bu tespitimin sağlamasını şu şekilde yaptım :
Aksine dünyanın yüzüme güldüğü , göz kırpdığı durumlarda , diğer durumdaki haldeyken hissettiğim şiddette bir ahiret özlemi ile yanmıyor zira ahirette kavuşmaya basamak yaptığım lezzete kör hissiyatım zaten sahip olduğu için dünya ; içerisinden çıkmaya heves duyduğum bir yerden ' bulunmakdan gayet memnun olduğum bir mekan ' a inkilab ediyor '

Üstadın yukarıdaki ifadeleri ile 'samimiyet' ve 'ciddiyet' gibi kavramları tekrar sorgulamamız gerektiğini düşünüyorum.