1.Kainatta farzlardan daha büyük bir mesele yoktur.En önemli farzlar?n yerine gelmesidir.Baki alemin bir tüyü, baki olduğu için şehadet alemi dediğimiz şu fani alemin y?ld?zlar?n? terazide dengeler.
2.Tesettür FARZDIR.
3.?nsanoğlunun akl?na kap? aç?lm?ş ihtiyar? elden al?nmam?şt?r.O istediği gibi davranakta özgürdür.
4.(kastamonu lahikas?ndan sf:73)?kinci mesele: Otuz birinci ayetin işaretinin beyan?nda, -2-. bahsinde denilmiş ki: Bu asr?n bir hassas? şudur ki, hayat-? dünyeviyeyi hayat-? bakiyeye bilerek tercih ettiriyor. Yani, k?r?lacak bir cam parças?n? baki elmaslara bildiği halde tercih etmek bir düstur hükmüne geçmiş.
Ben bundan çok hayret ediyordum. Bugünlerde ihtar edildi ki, nas?l bir uzv-u insanî hastalansa, yaralansa, sair âzâ vazifelerini k?smen b?rak?p onun imdad?na koşar. Öyle de, h?rs-? hayat ve h?fz? ve zevk-i hayat ve aşk? taş?yan ve f?trat-? insaniyede derc edilen bir cihaz-? insaniye, çok esbapla yaralanm?ş, sair letaifi kendiyle meşgul edip sukut ettirmeye başlam?ş; vazife-i hakikiyelerini onlara unutturmaya çal?ş?yor.
Hem nas?l ki bir cazibedar sefihane ve sarhoşane şâşaal? bir eğlence bulunsa, çocuklar ve serseriler gibi, büyük makamlarda bulunan insanlar ve mesture han?mlar dahi o cazibeye kap?l?p hakikî vazifelerini tatil ederek iştirak ediyorlar. Öyle de, bu as?rda hayat-? insaniye, hususan hayat-? içtimaiyesi öyle dehşetli, fakat cazibeli ve elîm, fakat merakl? bir vaziyet alm?ş ki, insan?n ulvî latifelerini ve kalb ve akl?n? nefs-i emmaresinin arkas?na düşürüp pervane gibi o fitne ateşlerine düşürttürüyor.
Evet, hayat-? dünyeviyenin muhafazas? için, zaruret derecesinde olmak şart?yla, baz? umur-u uhreviyeye muvakkaten tercih edilmesine ruhsat-? şer’iye var. Fakat, yaln?z bir ihtiyaca binaen helâkete sebebiyet vermeyen bir zarara göre tercih edilmez, ruhsat yoktur. Halbuki bu as?r, o damar-? insanîyi o derece ş?r?nga etmiş ki, küçük bir ihtiyaç ve âdi bir zarar-? dünyevî yüzünden elmas gibi umur-u diniyeyi terk eder.
Evet, insaniyetin yaşamak damar? ve h?fz-? hayat cihaz?, bu as?rda israfatla ve iktisats?zl?k ve kanaatsizlik ve h?rs yüzünden bereketin kalkmas?yla ve fakr u zaruret, maişet ziyadeleşmesiyle o derece o damar yaralanm?ş ve şerait-i hayat?n ağ?rlaşmas?yla o derece zedelenmiş ve mütemadiyen ehl-i dalâlet nazar-? dikkati şu hayata celb ede ede o derece nazar-? dikkati kendine celb etmiş ki, ednâ bir hâcât-? hayatiyeyi büyük bir mesele-i diniyeye tercih ettiriyor.
Bu acip asr?n bu acip hastal?ğ?na ve dehşetli maraz?na karş? Kur’an-? Mucizü’l-Beyân?n tiryak misâl ilaçlar?n?n naşiri olan Risale-i Nur dayanabilir ve onun metin, sars?lmaz, sebatkar, halis, sad?k, fedakar şakirtleri mukavemet edebilir. Öyleyse, herşeyden evvel onun dairesine girmeli, sadakatle, tam metanet ve ciddi ihlas ve tam itimadla ona yap?şmak laz?m ki, o acip hastal?ğ?n tesirinden kurtulsun.
Umum kardeşlerimize birer birer selam ve dua ediyoruz.
Said Nursi
5.Dördüncü ş?kta Üstad Hazretleri farzlar hakk?nda nas?l hassas davran?lmas? gerektiğini bize anlat?yor.Bu zaman?n kronik hastal?ğ?yla terk edilemez.
6.(Cemil'e cevapt?r.)Bir üçüncü veya dördüncü ş?k herzaman vard?r.Bu asr?n kudurmuş esbapperest,firavuncuklar?n?n örümcek gibi k?ll? ellerine düşmüş müslümanlar ateşten bir gömleği gimek gibi sakat bir işle iştigal ediyorlar.Yanl?şlar sapmalar k?r?lmalar elbette olacakt?r.Ne yaz?k ki olacak.Küfrün ve nifağ?n örsünde k?pk?rm?z? dövülen ?slam k?l?c? cevheri ç?kana kadar bu zulme müstehak oluyor.Vakti gelince ister dünya için ister ahiret için sebep her ne olursa olsun dinin feda edilmeyeceği düşüncesini benimseyen insanlar gelecektir.Bunlar Hakk?n vaadini tahakkuk ettirecektir.
7..(Cemil'e cevapt?r.)Yine de hiçkimseyi tercihlerinden dolay? k?namamak gerekir kanaatindeyim.Herkes bulunduğu noktaya nefisle çarp?şarak geliyor bu ehvenüşer zehab? her ne hadde baliğ olursa olsun bu mü'minler ahirzaman?n vebal? düşüncelerinin hastaland?rd?ğ? kriterlerle bu hükümlere ulaş?yor.Niyetin hulusiyeti her ne kadar iyi netice vermiş olmasa da bu kardeşlerimize şefkat göstermeye onlar?n arkas?nda durmaya mükellefiz diye düşünüyorum.Zaten mevzu sorunuzda geçtiği gibi şah?slar mevzusu değil kainat? sallayan bir fikrin hayat memat mücadelesidir.
8.Baki Selamlar.