LCD-TFT Monitör Neden Kullanmalıyız?

- LCD ekranlar daha az yer kaplar
15” CRT monitörün derinliği 40 cm’e yaklaşırken , 15” TFT-LCD ekranın derinliği en fazla 25 cm.dir. Yaklaşık 12 kg.lık bir ağırlık 15” CRT monitörü taşınması zor bir ürün yaparken, 4 kg.lık bir LCD monitörü rahatlıkla taşıyabilirsiniz.

- Daha büyük görüntü alanı sağlar.
TFT-LCD ekranlar, kendileriyle aynı büyüklükteki CRT monitörlere göre daha büyük bir görüntü alanı sağlar. 15” TFT-LCD monitörde görüntü alanı tam 15” iken, CRT monitörde görüntü alanı 13.6” tir. Yani bir 15” LCD ekran yaklaşık olarak 17” CRT monitörün görüntü alanına sahiptir.

- LCD ekranlar daha az elektrik harcar.
Bir 15” monitör çalışırken, yaklaşık 70W elektrik enerjisi tüketir. Uyku modunda ise 3W kadar bir enerji tüketimine geçer.
TFT-LCD monitörler ise çalışırken 30W, uyku modunda ise 1W’tan daha az enerji tüketirler.

- Göz Sağlığı ...
TFT-LCD ekranlar çalışma prensipleri dolayısı ile sıfır titreşimli ve sıfır radyasyonlu görüntü sağlarlar.


- LCD ekranlar daha uzun ömürlüdür.
Bir CRT tüp yaklaşık 10-15.000 saat çalışabilirken, TFT-LCD panelin ömrü 50.000 saattir. Uzun vadede LCD monitör CRT monitöre göre daha ekonomiktir.

- Aksesuar bakımından daha zengindir.
TFT-LCD monitörler, kullanım alanlarına göre çeşitli stand ve aksesuarlar ile kullanılabilir.


Göz sağlığı ve estetik: Flat monitörler işbaşında

Bilgisayar ve Ağ Sistemleri


Ofis ve ev ortamında bilgisayar başında geçirilen süreler gittikçe artıyor. Bu durum öncelikle göz sağlığını olumsuz etkileyebiliyor. Bunun yanında klasik bilgisayar monitörleri olarak bildiğimiz CRT monitörlerden daha az alan kaplayan ve daha estetik ürünlere de ihtiyaç hızla büyüyor.
Flat monitörleri hepimiz düz ekran monitörler olarak biliyoruz. Dışbükey monitörlere göre farklı görüş açılarından da ekranı izleyebilme olanağı, daha az ışık yansıtma avantajı gibi kimi özellikler flat monitörlerin cazibesini arttıran nedenlerden bazıları. Bunu sağladığı görüntü netliği, özellikle durmaksızın monitöre bağımlı iş görmek durumunda olan çoğu çalışan için değişik açılardan görüntü algılayabilme imkanı ve gözlerde oluşacak zorlanmaların önüne geçebiliyor.

Ayrıca estetik açıdan da tercih edilen bu tip monitörler, CRT monitörlerinden bir basamak yukarı atlamayı düşünen ama flat LCD monitör (Plazma ekran) maliyetlerinden uzak durmayı yeğleyen geniş bir alıcı kesimine, çok da yüksek olmayan fiyatlarıyla seslenebiliyor. Phillips, Samsung, LG ve diğer çok sayıda büyük üretici, farklı fiyat, çeşit (15 inç, 17 inç vs.) ve modelde ürün sunuyorlar. Estetik, kullanım rahatlığı ve göz sağlığını zorlamaması gibi etkenlerin flat monitörlere olan talebi gün geçtikçe daha da arttıracağı kesin.

BİLGİSAYARA BAĞLI GÖZ YORGUNLUĞU SENDROMU

Günümüzde ofis hayatında telefon kadar vazgeçilmez yeri olan bilgisayarların faydaları yadsınamamakla beraber bilgisayar kullanımının yüksek görsel dikkat istemesi çalışma hayatındaki buna bağlı problemlerin sıklığınıda giderek arttırmaktadır.

Bir çok bilimsel çalışma , ofislerde bilgisayar kullanıcılarında görülen göz problemlerinin kullanmayanlara göre istatistiksel olarak daha sık olduğunu göstermektedir.

Birleşik Devletlerde yapılan bir araştırmaya göre profesyonel iş hayatında çalışanların %65’ i şu veya bu şekilde her gün bilgisayar ekranıyla karşı karşıya kalmaktadır.

Tüm bu istatistikler bize bilgisayarla haşır neşir olan insanların göz sağlıklarını korumaları gerektiğini ortaya koymaktadır.

‘Bilgisayara Bağlı Göz Yorgunluğu Sendromu’ olarak adlandırılan bu rahatsızlık , bilgisayar kullanımına bağlı olarak gelişen gözün kendisinde ve görme keskinliğinde meydana gelen problemler bütünüdür.Bu belirtiler çok çeşitli olmakla birlikte sıklıkla göz yorgunluğu , baş ağrısı , bulanık görme ,kuruluk hissi ,gözlerde kızarıklık , batışma , odaklama zorluğu ,boyun ve sırt ağrısı , ışık hassasiyeti ve çift görmedir.

Tüm bu belirtilerin nedenleriyse , kişisel görsel bozuklukların yanında , çalışma ortamının ve alışkanlıkların uygunsuzluğudur.

Peki bu durumda neler yapılabilir?

-Düzeltilmemiş kırma kusurları (miyop / hipermetrop / astigmatizma) yetersiz gözlük veya kontaklensler , yaşa bağlı meydana gelen yalan görme problemleri (presbiopi)nedeniyle bulanık görme meydana gelebilir.Bunun için vakit kaybetmeden göz doktorunuza başvurmalısınız.

-Ekran özellikleri , kullandığınız ekranın yüksek çözünürlükte ve düşük parlaklık oranlı olmasına dikkat edilmeli , büyük ve daha gelişmiş teknolojili ekranlar seçilmesi(LCD Monitör)problemlerin azaltılmasında yardımcı olacaktır.

Ekran üstüne takılacak koruyucu filtreler yansımayı azaltacağı gibi maruz kalınan radyasyon oranınıda (aslında zaten çok düşük bir miktar olsa dahi) düşürecektir.


Yine monitörün göz seviyesinde olması çok önemli.Eğer kullanıcı bifokal yakın gözlükler kullanıyorsa ekran göz seviyesinin hafifçe altında olmalı.Takacağınız yalan gözlüğünün derecesi ekran kullanım uzaklığına göre ayarlanmalı.

-Gözlerdeki kuruluk hissinin azaltılması , göz kırpma refleksinizin dakikadaki sayısı değişik aktivitelere göre farklılık gösterir. Konsantre olduğunuzda veya sakinken kırpma sayısı çok azalır. Araştırmalar göz kırpma sayısının bilgisayar ekranı karşısında normalin altında kaldığını göstermiştir. Bu nedenle mutlaka göz kırpma sayınızı bilinçli olarak arttırmalı ve gözünüzdeki göz yaşı tabakasını bu sayede yenileyebilirsiniz.
Ayrıca , yukarı bakış sırasında göz daha fazla açık kalacağı için göz yaşının buharlaşması artar böylece kuruluk hissi çoğalır. Bu yüzden ekran hiçbir şekilde göz seviyesinin üstünde olmamalıdır.

-Işık hassasiyeti;

Gözler ; göze giren ışık miktarını kontrol etmek üzere dizayn edilmişlerdir.

Günümüzde ofis ortamlarındaki doğal olmayan ve değişik güçteki farklı kaynaklı bir ışıklandırma yerine daha eşit dağılımlı ve doğal ışığa daha yakın bir ışıklandırma tercih edilmelidir.

Işık kaynağı ne kadar parlak ve size direkt geliyorsa problem o kadar artacaktır.

En uygun açı arkanızdan ve omuz hizanızdan çapraz olarak gelen bir ışık kaynağı kullanmaktır.Ekranın zemin renginin açık renk seçilmesi önemli , çünkü koyu renkli zemin etraftaki açık renkli objelerle (beyaz kağıt, açık renk mobilya) kontrast yapacak ve gözünüzü yoracaktır.

-Gözleri dinlendirmek , unutulmaması gereken en önemli nokta kırpmayı unutmamak.Ayrıca her 20 dk.da bir birkaç saniye süre ile gözlerinizi kapalı tutun ve açtıktan sonra uzakta bir nesneye bakışınızı sabitleyerek gözünüzü dinlendirin. Aynı zamanda derin nefes alarak rahatlayın. Ekran koruyucunuzun süresini daha kısa tutarak yapmanız gereken egzersizleri hatırlamanızı sağlayabilirsiniz.
Bilgisayar masanızı ve sandalyenizi size uygun ergonomiye göre ayarlayın.

Bir önemli noktada saat başı oturduğunuz yerde streching egzersizleri yapmak sizi biraz olsun rahatlatacaktır.