+ Konu Cevaplama Paneli
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 5 ve 5

Konu: İnsan Neden Mübalağa Eder ?

  1. #1
    Ehil Üye gulsah - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    2.641

    Standart İnsan Neden Mübalağa Eder ?

    • MÜBÂLÂĞA [mübalağa] : Birşeyi olduğundan fazla veya az göstermek, abartma...
    ?nsan neden mübalağa eder ?

    Bu maraz?n edviyelerini Muhakemattan alabiliriz inşallah ...


    1) '' Lübbü bulmayan, k?ş?r ile meşgul olur. Hakikati tan?mayan, hayalâta sapar. S?rat-? müstakîmi göremeyen, ifrat ve tefrite düşer. Muvazenesiz ve mizans?z olan çok aldan?r, aldat?r.

    ... ihtilâlât? tevlid eden, ihtilâfat? ika eden, hurafat? icad eden, mübalâgat? intaç eden esbab?n birisi ve belki en birincisi, hilkatte olan hüsün ve azamet ve ulviyete adem-i kanaattir. Hâşâ, zevk-i fâsidesiyle istihfaf-? nizam etmektir. Halbuki, ak?l ve hikmet nazarlar?nda herbiri kudretin en bâhir mucizelerinden olan hakaik-i âlemde olan hüsn-ü intizam ve kemal ve ulviyet, o derece dest-i hikmetle nakşolmuş ki, bütün hayalperestlerin ve mübalâğac?lar?n hülyalar?ndan geçmiş olan harikulâde hüsün ve kemâle nispet olunsa, o harikulâde hayaller gayet âdi ve o âdâtullah gayet harikulâde bir hüsün ve haşmet gösterecektir. Fakat cehl-i mürekkebin hemşiresi ve nazar-? sathînin annesi olan ülfet, mübalâğac?lar?n gözlerini kapatm?şt?r. Böyle gözleri açmak içindir: Me'lûf olan âfâk ve enfüste dikkat-i nazara, Kitab-? Hakîm emreder. ''



    2) Hem de meylü'l-mübalâgat? tevlid eden, beşerin kendi meylini kuvveden fiile ç?karmas?na meyelân-? f?triyesidir. Zira, meyillerinden birisi, hayret verecek acip şeyleri görmeye ve göstermeye ve teceddüde ve icada olan meylidir. Buna binaen, vakta beşer, nazar-? sathîyle kâinat kaplar?nda ülfet kapağ? alt?nda olan g?dâ-y? ruhânîyi zevk edemediğinden, kab? ve kapağ? yalamakla usanmak ve kanaatsizlik ve harikulâdeye meyil ve hayalâta iştihadan başka netice vermediğinden, meyl-i harikulâdeyle ya teceddüd veya terviç için meylü'l-mübalâğa tevellüd eder.

    O mübalâğa ise, dağ tepesinde bir kartopu gibi yuvarlamakla tâ hayalin yüksek zirvesinden lisana kadar tekerlense, sonra lisandan lisana yuvarlan?p giderken kendi hakikatinin çok parçalar?n? dağ?tmakla beraber, her lisandan meylü'l-mübalâğa ile çok hayalât? kendine toplar, şâpe gibi büyür. Hattâ kalbe değil, belki s?mahta, belki hayalde bile yerleşemiyor. Sonra bir nazar-? hak gelir; onu tecrid etmekle ç?plak ederek tevâbiini dağ?t?p asl?na ircâ eder. "Hak gelir, bât?l ölür" s?rr? da zâhir olur.



    Yedinci Mukaddeme ' de
    '' ?nsanlar?n muz?r seciyelerinden olan tezayüd, mücazefe ve mübalâğa meyilleri ve bu meyillerin ne gibi zararlara sebep olduğu beyan edilmektedir. '' Muhakemat / fihrist' ten al?nt?...

    YedinciMukaddeme

    Mübalâğa ihtilâlcidir. Şöyle ki:

    Beşerin seciyelerindendir, telezzüz ettiği şeyde meylü't-tezeyyüd ve vasfettiği şeyde meylü'l-mücazefe ve hikâye ettiği şeyde meylü'l-mübalâğa ile, hayali hakikate kar?şt?rmakt?r. Bu seciye-i seyyie ile iyilik etmek, fenal?k etmek demektir. Bilmediği halde, tezyidinden noksan, ?slah?ndan fesat, medhinden zemm, tahsininden kubh tevellüd eder. Zira muvazenet ve tenasüpten nâşi olan hüsnü, ihlâl eder. Nas?l ki, bir ilâc? istihsan edip izdiyad etmek, devay? dâ'e ink?lâp etmektir. Öyle de, hiçbir vakit hak ona muhtaç olmayan mübalâğal? tergib ve terhible, g?ybeti katle müsavi; veya ayakta bevletmek, zina derecesinde göstermek; veya bir dirhemi tasadduk etmek, hacca mukabil tutmak gibi muvazenesiz sözler, katl ve zinay? tahfif ve hacc?n k?ymetini tenzil ediyorlar. Bu s?rra binaen, vâiz hem hakîm, hem muhakemeli olmal?d?r. ''


    '' Has?l-? kelâm, her muhibb-i dine ve âş?k-? hakikate lâz?md?r: Herşeyin k?ymetine kanaat etmek ve mücazefe ve tecavüz etmemektir. Zira, mücazefe (haddinden ileri geçmek. Normali aşmak.), kudrete iftirad?r. Ve "Daire-i imkânda daha ahsen yoktur" olan sözü ?mam-? Gazalî'ye dediren, hilkatteki kemal ve hüsne adem-i kanaattir ve istihfaf demektir. ''

    ''Şahsın üslub-u beyanı , şahsın timsal-i şahsiyetidir.

    Ben ise :

    gördüğünüz veya işittiğiniz gibi , halli müşkil bir muammayım ''

    Said Nursi


  2. #2
    Ehil Üye Abdulbaki - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2006
    Yaş
    56
    Mesajlar
    3.610

    Standart

    Mübalağa Zemm-i Zımnidir

    Hangi şeyi vasfetsen,olduğu gibi vasfet.Medhin mübalağası bence zemm-i zımnidir.

    İhsanı ilahiden fazla ihsan ,ihsan değildir.(Sözler)

    Şöhret Zalimedir

    Şöhret bir müstebittir; sahibine mal eder başkasının malını.

    Meşhur Hoca Nasreddin letaifi içinde,zekatı-yani, onda biri onundur-asıl malı..

    Rüstemi sistani onun hayal-i şanı garet etti bir asır mefahir-i iranı.

    Gasb ve garetle şişti o namdar hayali,hurafata karıştı,attı nev-i insanı.(Sözler-Lemeat)

    Beğendiğin Şeyde İfrat Etme

    Bir derdin dermanı ,başka derde dert olur,panzehri zehir olur.

    Derman hadden geçerse,dert getirir öldürür.(Sözler_Lemeat)

    Biz ise hem insancasına, hem Müslümancasına yaşamak istiyoruz. (Bediüzzaman)


  3. #3
    Ehil Üye Meyvenin Zeyli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    3.341

    Standart

    Alıntı gulsah Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster

    '' Hasıl-ı kelâm, her muhibb-i dine ve âşık-ı hakikate lâzımdır: Herşeyin kıymetine kanaat etmek ve mücazefe ve tecavüz etmemektir. Zira, mücazefe (haddinden ileri geçmek. Normali aşmak.), kudrete iftiradır. Ve "Daire-i imkânda daha ahsen yoktur" olan sözü İmam-ı Gazalî'ye dediren, hilkatteki kemal ve hüsne adem-i kanaattir ve istihfaf demektir. ''
    Bir mevzuyu ihsan-ı İlahî ile anlatmaya kanaat etmek farzdır.

    Ve sen yine denendiğinde.. Ve yine kalbin daraldığında.. Ve yine bütün kapılar kapandığında.. Ve yine ne yapman gerektiğini bilemediğinde.. Uzun uzun düşün.. Ve hatırla yaratanını!.. "ALLAH kuluna kafi değil mi?" [Zümer Suresi - 36]


  4. #4
    Gayyur lahika - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Mesajlar
    75

    Standart

    Allah razı olsun!

  5. #5
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    üstad muhakemattta derki mealen..bir burun ne kadar uzun olursa olsun velevki alt?ndan bile olsa o simaya yak?şmaz...zira bir tenasüb ve uygunluk olmas? laz?m....o halde bir şeyi levaz?m? ile birlikte düşünmek laz?m..birşey her şeyiyle bir şeydir..ona ait olamayn bir şeyi ona hamletmek onu o olmaktan ç?karmak demektir...vesselam...
    Konu acizizfakiriz tarafından (10.09.07 Saat 05:44 ) değiştirilmiştir.

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Karıncayı İncitmekten Men Eden İslâm, İnsan Haklarını Nasıl İhmal Eder?
    By 1kul in forum Risale-i Nur'dan Vecize ve Anekdotlar
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 13.05.09, 08:06
  2. İnsan Neden Günah İşler?
    By Şahide in forum İslami Nitelikli Yazılar
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 28.03.09, 07:18
  3. Neden Ben Dememeli'nin Aksine Neden Ben Demeli İnsan...
    By MuM in forum İslami Nitelikli Yazılar
    Cevaplar: 14
    Son Mesaj: 02.12.08, 22:35
  4. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 25.08.07, 21:52
  5. İnsan Eğer Kesrete Dalıp Kainat İçinde Boğulursa..
    By karatoprak1975 in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 23.02.07, 15:45

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Var
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0