Sorularla Risale-i Nur
Korku duygusu niçin verilmiştir?
Korkman?n ölçüsü ne olmal?d?r?
?nsanda en mühim ve esasl? bir his, hiss-i havft?r...
Cenâb-? Hak havf damar?n? h?fz-? hayat için vermiş, hayat? tahrip için değil. Ve hayat? ağ?r ve müşkül ve elîm ve azap yapmak için vermemiştir. Havf iki, üç, dört ihtimalden bir olsa, hattâ beş alt? ihtimalden bir olsa, ihtiyatkârâne bir havf meşru olabilir. Fakat yirmi, otuz, k?rk ihtimalden bir ihtimalle havf etmek evhamd?r, hayat? azâba çevirir.
Mektubat, s. 403-404
***
Evet, Hal?k-? Zülcelâlinden havf etmek, Onun rahmetinin şefkatine yol bulup ilticâ etmek demektir. Havf, bir kamç?d?r; Onun rahmetinin kucağ?na atar. Mâlûmdur ki, bir vâlide, meselâ, bir yavruyu korkutup, sînesine celb ediyor. O korku, o yavruya gayet lezzetlidir. Çünkü, şefkat sînesine celb ediyor. Halbuki, bütün vâlidelerin şefkatleri, rahmet-i ?lâhiyenin bir lem’as?d?r. Demek, havfullahta bir azîm lezzet vard?r.
Mâdem havfullâh?n böyle lezzeti bulunsa, muhabbetullahta ne kadar nihayetsiz lezzet bulunduğu mâlûm olur. Hem, Allah’tan havf eden, başkalar?n kasâvetli, belâl? havf?ndan kurtulur.
Sözler, s. 322
***
?’lem eyyühe’l-aziz!
?nsan?n havf ve muhabbeti halka teveccüh ettiği takdirde, havf bir belâ, bir elem olur. Muhabbet bir musibet gibi olur. Zira o korktuğun adam, ya sana merhamet etmez veya senin istirhamlar?n? işitmez. Muhabbet ettiğin şah?s da ya seni tan?maz veya muhabbetine tenezzül etmez. Binaenaleyh, havf?n ile muhabbetini dünya ve dünya insanlar?ndan çevir. Fat?r-? Hakîme tevcih et ki, havf?n Onun merhamet kucağ?na--çocuğun anne kucağ?na kaçt?ğ? gibi--leziz bir tezellül olsun. Muhabbetin de saadet-i ebediyeye vesile olsun.
Mesnevi-i Nuriye, s. 182
Fat?r-? Hakîm: Heryeşi hikmetle ve benzersiz bir şekilde yaratan Allah.
havf: Korku, korkma.
havfullah: Allah korkusu, Allah'tan korkma.
h?fz-? hayat: Hayat? koruma.
hiss-i havf: Korku duygusu.
ihtiyatkârâne: ?htiyatl?, tedbirli davran?rcas?na.
lem’a: Par?lt?.
muhabbetullah: Allah sevgisi, Allah'? sevme. tezellül: Zillet içine girme.