Mü’minin mü’mine en iyi duâs? nas?l olmal?d?r?Birinci Suâliniz: Mü’minin mü’mine en iyi duâs? nas?l olmal?d?r?
Elcevap: Esbab-? kabul dairesinde olmal?. Çünkü baz? şerâit dahilinde duâ makbul olur. Şerâit-i kabulün içtima? nispetinde makbuliyeti ziyadeleşir.
Ezcümle, duâ edileceği vakit, istiğfar ile mânevî temizlenmeli; sonra, makbul bir duâ olan salâvat-? şerifeyi şefaatçi gibi zikretmeli ve âhirde yine salâvat getirmeli. Çünkü, iki makbul duân?n ortas?nda bir duâ makbul olur.
* Hem bizahri’l-gayb, yani g?yaben ona duâ etmek,
* Hem hadiste ve Kur’ân’da gelen me’sur duâlarla duâ etmek; meselâ,
“Allah?m, Senden kendim ve onun için dünyada ve âhirette af ve âfiyet istiyorum.” (en-Nevevî, el-Ezkâr, 74; el-Hâkim, el-Müstedrek, 1: 517.)
“Ey Rabbimiz, bize dünyada da güzellik ver, âhirette de güzellik ver. Ve bizi Cehennem ateşinin azâb?ndan koru.” (Bakara Sûresi, 2: 201.) gibi câmi duâlarla duâ etmek
* Hem hulûs ve huşû ve huzur-u kalble duâ etmek,
* Hem namaz?n sonunda, bilhassa sabah namaz?ndan sonra,
* Hem mevâki-i mübarekede, hususan mescidlerde,
* Hem Cumada, hususan saat-i icabede,
* Hem şuhur-u selâsede, hususan leyâli-i meşhurede,
* Hem Ramazan’da, hususan Leyle-i Kadirde duâ etmek, kabule karin olmas? rahmet-i ?lâhiyeden kaviyyen me’muldür.
O makbul duân?n ya aynen dünyada eseri görünür; veyahut duâ olunan?n âhiretine ve hayat-? ebediyesi cihetinde makbul olur. Demek, ayn? maksat yerine gelmezse, duâ kabul olmad? denilmez, belki daha iyi bir surette kabul edilmiş denilir.
Mektubat, s. 270