+ Konu Cevaplama Paneli
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 1 ve 1

Konu: Anahtar

  1. #1
    Vefakar Üye Kur'aniyyun - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Bulunduğu yer
    Gaziantep
    Yaş
    48
    Mesajlar
    577

    Standart Anahtar

    بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
    اِنَّا عَرَضْنَا اْلاَمَانَةَ عَلَى السَموَاتِ وَاْلاَرْضِ وَاْلجِبَالِ فَاَبَيْنَ اَنْ يَحْمِلْنَهَا وَاَشْفَقْنَ مِنْهَا وَحَمَلَهَا اْلاِنْسَانُ اِنَّهُ كَانَ ظَلُومًا جَهُولاً
    Şu âyetin büyük hazinesinden tek bir cevherine işaret edeceğiz. Şöyle ki:
    Gök, zemin, dağ tahammülünden çekindiği ve korktuğu emanetin müteaddid vücuhundan bir ferdi, bir vechi, “Ene”dir. Evet “Ene”, zaman-? Âdemden şimdiye kadar âlem-i insânîyyetin etraf?na dal budak salan nuranî bir şecere-i tûba ile, müthiş bir şecere-i zakkumun çekirdeğidir. Şu azîm hakikata girişmeden evvel, o hakikat?n fehmini teshil edecek bir mukaddime beyân ederiz. Şöyle ki:
    Ene, künûz-u mahfiyye olan Esmâ-i ?lâhiyyenin anahtar? olduğu gibi, kâinat?n t?ls?m-? muğlak?n?n dahi anahtar? olarak bir muamma-y? müşkilküşad?r, bir t?ls?m-? hayretfezâd?r. O ene mâhiyetinin bilinmesiyle, o garib muamma, o acib t?ls?m olan ene aç?l?r ve kâinat t?ls?m?n? ve âlem-i vücûbun künûzunu dahi açar. Şu mes'eleye dair “Şemme” isminde bir risale-i arabiyyemde şöyle bahsetmişiz ki: Âlemin miftah? insân?n elindedir ve nefsine tak?lm?şt?r. Kâinat kap?lar? zâhiren aç?k görünürken, hakikaten kapal?d?r. Cenâb-? Hak, emanet cihetiyle insâna ene nam?nda öyle bir miftah vermiş ki; âlemin bütün kap?lar?n? açar ve öyle t?ls?ml? bir enaniyyet vermiş ki; Hallâk-? Kâinat'?n künûz-u mahfiyyesini onun ile keşfeder. Fakat ene, kendisi de gayet muğlâk bir muamma ve aç?lmas? müşkil bir t?ls?md?r. Eğer onun hakikî mâhiyeti ve s?rr-? hilkati bilinse; kendisi aç?ld?ğ? gibi kâinat dahi aç?l?r. Şöyle ki:
    Sâni-i Hakîm, insân?n eline emanet olarak, Rubûbiyyetinin s?fât ve şuûnat?n?n hakikatlar?n? gösterecek, tan?tt?racak, işârat ve nümûneleri câmi' bir ene vermiştir. Tâ ki; o ene, bir vâhid-i k?yâsî olup, evsaf-? Rubûbiyyet ve şuûnat-? Ulûhiyyet bilinsin. Fakat vâhid-i k?yâsî, bir mevcûd-u hakikî olmak lâz?m değil. Belki hendesedeki farazî hatlar gibi, farz ve tevehhümle bir vâhid-i k?yasî teşkil edilebilir. ?lim ve tahakkukla hakikî vücûdu lâz?m değildir.
    --------------------------------------------------------------------------------
    En Başa Dön


    “Ene” (benlik) nedir? Enenin mahiyet ve vazifesi nedir?
    Kâinat?n anahtar? insan?n elindedir. Âlemin kap?lar??k ise de mânen kapal?d?r. Cenab-? Hak bütün o kap?lar? ve kainat?n gizli hazinelerini açan ene nam?nda bir anahtar? insan?n eline vermiştir. Fakat, ene de kap?s? kapal? bir bilmecedir. Bunun kap?s??l?yorsa kâinat?n da kap?lar??l?yor.
    Evet, Cenab-? Hak insana bir benlik, bir tür hürriyet vermiştir ki, Cenab-? Hakk?n rububiyetine (Rabliğine) ait s?fatlar? bilmek için vehmi, farazî bir k?yas yaps?n. Yani “Ben nas?l ki bu evi yapt?m ve düzenledimse, ALLAH da kainat? bunun gibi yapm?ş ve düzenlemiş” ve “Ben bu evin sahibi olduğum gibi, bu kainat?n sahibi de ALLAH’t?r!” gibi k?yaslamalarla Cenab-? Hakk?n s?fat ve fiillerini bir derece kavras?n.
    Ene'nin mâhiyeti vehmidir. Rububiyeti hayalîdir. Ancak herhangi bir ölçü birimi gibi, ALLAH’?n rububiyetine âit mutlak-kuşat?c? s?fatlar? bilmek için bir ölçü vazifesini görüyor.
    Eğer insan benliğine bir ölçü nazar?yla bakarsa, kâinattan zihnine ak?p gelen âfakî malûmat? kendi malûmat?yla, ALLAH’?n s?fat ve fiillerini de kendi s?fât?yla tasdik eder. Yine merciine iade eder. Ve bu sâyede “Nefsini günahlardan ar?nd?ran kurtuluşa ermiştir." (Şems Sûresi, 91:9) ayetinin şümulüne dahil olarak, bihakk?n emâneti ifâ etmiş olur. Fakat kendisine müstakil nazar?yla bakmakla kendisini mâlik (sahip) zannederse, "Nefsini günaha dald?ran da hüsrâna düşştür." (Şems Sûresi, 91:10) ayetinin şümulüne dahil olmakla emânete h?yânet etmiş olur. Çünkü, dalâletler, şirkler, şerler bu cihetten doğarlar. Eğer vaktiyle o ene'nin şiddetli bir terbiyeyle baş? k?r?lmazsa büyür, insan? yutar.
    Mühim bir mesele: Ene'nin iki yüzü vard?r. Bir yüzünü nübüvvet (peygamberlik) almt?r, bir yüzünü de felsefe almt?r.
    Birinci yüz, kulluğun bütününün kaynağ?d?r. Mahiyeti harfiye olup (başkas?na işaret edip) müstakil değildir. Vücudu tebeî olup (birine bağl?) asli değildir. Mâlikiyeti (sahipliği) vehmî olup hakikî değildir. Vazifesi Yarat?c?n?n s?fatlar?n? için bir ölçü ve bir k?yas arac? olmakt?r. Peygamberler (aleyhimüsselâm) enâniyetin bu yüzüne bakmakla, mülkü tamamen Allah'a teslim ederek ne mülkünde, ne rububiyetinde, ne ulûhiyetinde (ilahl?ğ?nda)ortağ? olmad?ğ?na hükmetmişlerdir. Ene'nin bu yüzünden, Cenab-? Hakk kulluk ağac?n? yetiştirmiş, dal ve budaklar? kâinat bahçesinde enbiya, evliya, s?ddîkîn gibi mübarek meyveleri vermiştir.
    ?kinci yüzü alan felsefe, ene'nin vücudunu aslî ve kendisini müstakil ve mâlik-i hakikî (gerçek sahip) olduğunu zannetmişlerdir. Vazifesi de yaln?z, kendi zat?n?n sevgisiyle hayat?n? mükemmelleştirmedir. Ene'nin bu siyah yüzünden türlü türlü şirkler, sap?kl?klar ç?kmt?r.
    Ezcümle: ?nsandaki şehvet kuvveti dal?nda putlar? doğmuşlard?r. Öfke kuvveti dal?ndan Firavunlar, Nemrutlar ç?kmt?r. Ak?l kuvvetinden Materyalizm gibi felsefeler ç?kmt?r.
    Hülâsa: Ene, haddizat?nda bir hava, bir buhar gibi iken, verilen öneme göre s?v? haline gelir. Sonra ülfetle kal?nlaş?r. Sonra gaflet ve isyan ile öyle kal?nlaş?r ki, sahibini yutar. Halk?, sebepleri de kendisine k?yas ederek Yarat?c?n?n emirlerine karş? ç?kmaya başlar. Küçük âlemde, yani insanda ene, büyük insanda, yani kâinatta tabiata benziyor.
    http://ahmetberk.tripod.com/
    Konu Kur'aniyyun tarafından (10.11.07 Saat 21:27 ) değiştirilmiştir.

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Tasavvufun anahtar terimleri
    By ŞİMŞEK MUSTAFA in forum İslami Konular ve İman Hakikatleri
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 31.01.09, 18:02
  2. Anahtar Dualar
    By yakaza in forum Serbest Kürsü
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 25.12.08, 23:20
  3. Risale-i Nur' un Anahtar Kavramları
    By canan** in forum Kitap, Dergi, Albüm Tanıtımları ve E-Kitap Paylaşımları
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 07.02.08, 16:23
  4. Anahtar Bediüzzaman'da
    By aşur in forum Bediüzzaman ve Risale-i Nur Çalışmaları
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 04.12.06, 13:00
  5. Anahtar
    By gulvurgunu in forum Şiirler
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 01.10.06, 13:51

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Var
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0