+ Konu Cevaplama Paneli
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 1 ve 1

Konu: Münzir ile Nasır

  1. #1
    Ehil Üye Ebu Hasan - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Yaş
    37
    Mesajlar
    3.049

    Standart

    Mustafa ÖZCAN

    Münzir ile Nas?r





    Her büyüme, büyüme midir? ?srafa ve şaşaaya kaçan ve dayal? büyüme, büyüme kabul edilebilir mi? Abdulkadir Geylani’nin ifadesiyle dünya darü’l-hikmettir ve her şey ölçüye tabidir. Öteki dünya ise darü’l-kudret ve darü’l-hulud, yani ebediyet yurdudur ve ölçüye tâbi değildir. Dolay?s?yla israf, yorgunluk, hastal?k ve s?n?rl?l?k dünyam?za ait keyfiyetlerdir. Biz bu keyfiyetlerle imtihan oluruz. Öteki dünyada imtihan kalkt?ğ?ndan s?n?rl?l?k da kalkm?şt?r. Bu itibarla bu dünyada yapt?ğ?m?z israftan dolay? hesaba çekiliriz. Halbuki öbür dünyada, dünyam?za oranla israf sûretinde ikram, izzet ve ihsan-? ?lâhîler vard?r. Çünkü ölçü ve keyfiyet fark? vard?r. Dünyam?z?n keyfiyeti ile öteki dünyan?n keyfiyeti birbirinden farkl?d?r. Hilkat fark? vard?r. Bu aç?dan dünyam?zda ontolojik (f?trî) olarak ?slâmî olmayan, şer’î olarak da ?slâmî olamaz. Binaenaleyh büyüme ve gelişme doktrini mutlaka ve mutlaka f?trat ile uyumlu olmal?d?r. Bu itibarla göz kamaşt?ran fazla şaşaa, belki g?ptam?z? kamç?lar ve çeker ve bu yönüyle bir imtihan olsa da bir model değildir. Günümüzde Roma’y? and?ran ve obezite gibi hastal?klar?n da menba? olan Amerikan veya Bat? medeniyeti şaşaa ve israf, büyüklük ve kibir medeniyeti olmakla birlikte ölçü al?nabilecek hakiki bir medeniyet değildir. Asr-? Saadet’te sözgelimi Hazret-i Osman’?n baz? tasarruf ve uygulamalar?na karş? ç?kan asilerin gündeme getirdikleri hususlardan birisi, Medine’de 7 katl? evlere izin verilmesi meselesiydi. Bu f?trata ayk?r? olduğundan dolay? ontolojik bidat mesabesindedir ve bundan dolay?d?r ki Peygamberimizin (asm) günlerinde yoktu. Ama daha sonra ‘mütrifin’e özenen kimi Müslümanlar, 7 katl? evler dikmeye başlam?şlar ve bu da tepki çekmişti. ?slâm insanî ve f?trî olan? benimser ve bu anlamda gökdelen tarz? yap?lar insan ruhunu ezmekte ve onunla f?trat? aras?na girmektedir. Tabiî hayattan koparmakta ve onu sanal bir ortama taş?maktad?r. Bu ise birçok psikolojik ve fizikî hastal?ğ?n da kaynağ? ve tetikleyicisidir.

    ***

    Kyota sözleşmesi gibi sözleşmeler de bu tarz inşaatlara s?n?rlama getirilmesini telkin eder. Miraca ç?karken Peygamberimiz, şarap yerine sütü tercih eder ve bu mele-i a’la taraf?ndan ‘f?trat? tercih’ olarak tebcil edilir. Dünyevî yönü ağ?r basan şaşaal? yap?lar da böyledir. Bununla ilgili zarif bir k?ssa anlat?l?r. Kurtuba yak?nlar?nda Medinetü’z-Zehra ad?nda yepyeni bir şehir kurulur. Adeta rüyalar şehridir. Kur’ân’da anlat?lan Cenneteyn mislü ve misalidir. Bu şehirle ve şehre yap?lacak cami ile alâkal? olarak ?slam?n meşhur vaizlerinden Endülüslü Münzir ibni Said el Buluti ile Melik Abdurrahman Nas?r aras?nda ilginç bir muhavere geçer. Ahmet Şirbasi naklediyor: “Nas?r, Medinetü’z-Zehra’da bir ulu cami yapt?rmak ister ve bunun kubbesinin kiremitleri gümüştendir ve bir k?sm? da alt?n kaplamad?r. Çat?s?n?n bir k?sm? halis sar?, diğeri de aç?k beyazd?r. Iş?klar? bakanlar?n gözlerini al?r ve kamaşt?r?r. Halife, kubbenin tamamlanmas?ndan sonra halk?n?n aras?na oturur ve yak?nlar?na sorar: ‘Benden önce bunun gibi bir yap? yapan? duydunuz mu, gördünüz mü?’ Kendi yap?s?yla iftihar etmektedir. Haşiyesi ağ?zbirliği etmişçesine böyle bir yap?y? ne gördüklerini, ne de duyduklar?n? söylerler. ‘Sen eşi olmayan birisin. Benzerin yok’ derler. Tam bu s?rada Endülüs vaizi, Münzir ?bni Said yüzü as?k ve baş? eğik bir şekilde huzura girer. Ve Nas?r ona da yak?nlar?na söylediği sözü tekrar eder. Bu sözler üzerine vaizin gözlerinden yaşlar boşan?r. ‘Ey emir: Şeytan?n seni bu kadar iğva edebileceği akl?ma gelmezdi. Hatta seni inanmayanlar?n ve kâfirlerin derekesine düşürmüştür.’ Bu sözler Nas?r’a çok ağ?r ve giran gelir. Ve bunun üzerine Münzir’e şunlar? söyler: ‘Ağz?ndan ne ç?kt?ğ?n? biliyor musun? Ne dediğinin fark?nda m?s?n? Beni kâfirlerin derekesine indirdin...’ Münzir bunun üzerine daha da şaş?rt?c? bir şekilde şu sözlerle mukabele eder: ‘Evet. Doğru anlam?şs?n?z. Allah şöyle demiyor mu: ‘Eğer insanlar (küfre imrenecek) bir tek ümmet haline gelecek olmasalard?, Biz, Rahman’a inanmayanlar?n evlerinin çat?lar?n? ve üzerine ç?kt?klar? merdivenleri gümüşten yapard?k...’ Bunun üzerine Halife Nas?r hakperest vaiz Münzir’e hak verir ve bu defa hak karş?s?nda ağlama ve nedamet s?ras? ona gelmiştir. Ve kubbenin sökülerek normal şekle döndürülmesini emreder...”

    ***

    Dillere destan bu gibi yap?lar, kaynağ? s?n?rl? olan bu dünyadan ziyade kaynağ? s?n?rs?z olan öbür dünyaya yak?ş?r. Bu dünya abiri sebil için yani yolcu için bir gölgeliktir. Gölgeliğin ebediyeti çağr?şt?rmas?, konaklayan? veya yolcuyu gaflete düşürür. Netice itibar?yla dünya bir araçt?r ve onu amaç haline getirmek yanl?şt?r.

    29.03.2007

    E-Posta: mustafaozcan@yeniasya.com.tr



    http://www.yeniasya.com.tr/2007/03/2...lar/mozcan.htm
    Konu MuhammedSaid tarafından (26.05.07 Saat 01:04 ) değiştirilmiştir.
    Vücudunu mucidine feda et.Mukabilinde büyük bir fiyat alacaksın.Mesnevi-i Nuriye sahife 101


+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0