Süleyman KÖSMENEsozler Nickli Üyeden Alıntı
?nşallah kelimesi üzerine
Said Bey: “?nşallah’?n mânâs? nedir? ‘Allah nasip eder inşallah’ gibi bir cümlede yanl?şl?k olabilir mi?”
?nşallah kelimesi, Allah’?n geleceğe dönük cümlelerimiz aras?nda kullanmam?z? istediği bir vahiy kelâm?d?r.
Bir k?s?m Yahudi ve müşrikler Peygamber Efendimiz’e (asm) mağarada üç yüz y?ldan fazla yatan gençlerin hikâyesinin ne olduğu, Zülkarneyn hakk?nda ne bildiği ve ruhun ne olduğu hakk?nda sorular sormuşlard?. Peygamber Efendimiz (asm) de o an cevap vermemiş, her gün kendisine gelerek âyetler indirip duran Cebrail’in (as) bu sorularla ilgili de derhal âyetler indireceği kanaatiyle, “Yar?n gelin, cevap vereyim” demiş, “inşallah” dememişti.
Fakat Cebrail’in inmesi ve vahyin gelmesi haftalarca gecikti. Peygamber Efendimiz (asm) bundan müteessir oldu. Nihayet haftalar sonra Hazret-i Cebrail (as) gelince Peygamber Efendimiz (asm) bunun sebebini sordu. Hazret-i Cebrail (as) de s?rayla Meryem Sûresinin 64. âyetini, Kehf Sûresinin 23. ve 24. âyetlerini ve Duhâ Sûresini indirdi.
O an indirilen âyetleri buraya alal?m:
“Biz ancak Rabbinin emriyle ineriz. Gelecek olan, geçmiş olan ve ikisi aras?nda bulunan ne varsa O’nun ilminde ve kudretindedir. Rabbin hiçbir şeyi unutmuş değildir.”1
“Hiçbir şey hakk?nda ‘Yar?n bunu muhakkak yapacağ?m’ deme. Ancak ‘?nşallah’ deyip, Allah’?n dilemesi şart?na bağlarsan müstesnad?r. Unuttuğun zaman da, yine Rabbini an ve ‘Umulur ki, Rabbim beni bundan daha hay?rl? ve doğru bir yola eriştirir’ de.”2
Görüldüğü gibi Cenâb-? Allah gelecekle ilgili konuşmalar?m?zda “?nşallah” dememizi şart koşuyor. Çünkü gelecek bizim elimizde değil. Gelecek Allah’?n takdirindedir. Gelecekte nas?l bir tecellî gerçekleşeceğini bilmiyoruz. Sadece olmas?n? arzu ettiğimiz şeyler söz konusu. ?şte bunlar? konuşurken Allah’?n dilemesi şart?na bağlayarak konuşmam?z gerekiyor. Ki, “?nşallah” kelâm? bize bunu sağl?yor.
Bu pencereden bak?nca, “Allah nasip eder inşallah” gibi bir cümlede yanl?şl?k yoktur. Fakat bu kelime ile gelecekle ilgili bir şeyler yapmay? kendi üzerimizden atan bir tembelliği veya kendi yapabileceğimiz şeyleri Allah’a havale eden vurdumduymazca bir havaleciliği kastetmemeye dikkat etmeliyiz. Yani bu kelimeyi, içerdiği manevî kuvveti sars?c? şekilde kullanmamal?y?z.
Bu kelime kararl?l?ğ?m?za gölge düşürmüyor. Tam tersine, “Allah’?n dileği ile örtüşmesi halinde ben kararl?y?m” mânâs?n? içeriyor. Oysa bazen karars?z olduğumuz ve hatta olumsuz düşündüğümüz bir meselede de–s?rf muhataptan kaçmak için—“?nşallah” deyip geçiyoruz. Bu yanl?şt?r. Çünkü bu durumda bu kelâm? bir kaç?ş cümlesi olarak kullan?yoruz. Muhatab?m?z da çileden ç?k?yor. “?nşallah’la, maşallahla olmaz!” gibi nezaketsiz sözler sarf ediyor. Bu nezaketsizlikte bizim de pay?m?z?n olduğunu unutmamal?y?z.
***
?sim belirtmeyen okuyucumuz: “Peygamber Efendimiz (asm) en faziletli amel sorulduğunda, ‘Vaktinde k?l?nan namaz’ buyurmuştur. Bunu aç?klar m?s?n?z? Vaktinde k?l?nan namaz ne demektir? Kazaya b?rak?lmadan k?l?nan namaz m?, yoksa ezan okunduktan hemen sonra k?l?nan namaz m? demektir?”
Vaktinde k?l?nan namaz, vakti ç?kmadan önce k?l?nan namazd?r. Şafiî ve Malikî mezheplerine göre bir farz namaz?n ilk rekât? vakti içinde k?l?nm?şsa, bu namaz vaktinde k?l?nm?ş namazdan say?l?r. Hanefi ve Hanbelî mezheplerinde bu ölçü daha da geniş tutulmuş, bir farz namaz?n iftitah tekbiri vakti içinde al?nm?şsa, bu namaz?n vakti içinde k?l?nd?ğ? kabul edilmiştir. Yani namaza başlanm?ş ve “Allahü ekber” denerek eller bağland?ktan sonra diğer bir vaktin ezan? okunmuşsa, bu namaz k?l?n?r ve vaktinde k?l?nan namazdan say?l?r.
Bununla beraber namaz? böyle son dakikalara kadar geciktirmek günaht?r. Namaz için en faziletli vakit, ezan okunduktan hemen sonra, cemaatle namaz k?lma imkân? da bulunan zaman dilimidir. Eğer cemaatin geç toplanma durumu söz konusu ise, cemaatin toplanmas?n? bekleyerek cemaatle k?lmak, tek baş?na k?lmaktan daha faziletlidir.
Dipnotlar:
1- Meryem Sûresi: 64 2- Kehf Sûresi: 23, 24
09.02.2007E-Posta: fikihgunlugu@yeniasya.com.tr