+ Konu Cevaplama Paneli
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 6 ve 6

Konu: Bir Ayet Hakkında Kafama Takılan Bir Sorum Var?

  1. #1
    MuM
    MuM isimli Üye şimdilik offline konumundadır
    Guest MuM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Mesajlar
    3.600

    Standart Bir Ayet Hakkında Kafama Takılan Bir Sorum Var?

    kitap okurken bilirsiniz ki okuduktan sonra aklınıza sorular takılır.

    şimdi benim kafama takılan iki sual var. Aslında önceden beri vardı.

    1. sualim şu:

    Kuran-ı Kerimimizde cenabı Allah bazı ayetlerinde ben yerine biz kelimesini kullanmakta. örnek teşkil etmesi açısında bir ayet-i kerimeyi mealen buraya yazıyorum: "Sonra bu az suyu “alaka”haline getirdik. Alakayı da “mudga” yaptık. Bu “mudga”yı da kemiklere dönüştürdük ve bu kemiklere de et giydirdik. Nihayet onu bambaşka bir yaratık olarak ortaya çıkardık. Yaratanların en güzeli olan Allah’ın şânı ne yücedir!"

    dikkat edilirse ayet şu şekilde değil " sonra bu az suyu "alaka" haline getirdim. alakayı da mudga yaptım.. bu mudgayı da kemiklere dönüştürdüm ve bu kemiklere de et giydirdim...." şeklinde değil?

    bu ve bunun gibi ayetler çok... Niçin Ben değil de Biz?

    İkinci sualim şu yukarıdaki ayette en son cümle mealen " Yaratanların en güzeli olan Allah’ın şânı ne yücedir" bu şekilde. yaratanların en güzeli manası çıkmakta.? başka yaratıcı yok ki? niçin yaratanların en güzeli denmiştir? Başka yaradan olmadığı halde? Bundaki hikmet nedir? Yoksa kelime manası türkçeye geçerken böyle mi geçmiştir( bana göre yanlışlık yok manada)...? yaratanların en güzeli manası?

    ikinci sualimin doğrudan cevabı rislei nurda var diye hatırlıyorum. ancak tam yerini hatırlayamadım. yani yaratanların en güzeli manasının?

    diğer sualim de sanırım işarat-ül İ'caz da geçiyordu. fakat yerlerini tahattur edemedim...

    İnşallah bu konuda fikirlerinizi bekliyorum.

    sevgi ile

    koza.

  2. #2
    Ehil Üye elff - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Kocaeli
    Mesajlar
    4.016

    Standart

    Selamun Aleyküm kardeşim,

    İlk sorunuza,çok yönünden sadece bir yönü, söylediğiniz gibi işaratül icaz'dan,

    Bildiğimiz gibi kur'an-ı kerim'de bazı ayetlerde ben bazı ayetlerde biz geçer.

    Allah azamatinden sebepleri araya perde yaptığından, üstad ,

    "Biz, Allah'ın sana gösterdiği şekilde insanlar arasında hükmedesin diye Kur'an'ı sana hak ile indirdik. (Nisa Sûresi: 105.) "

    ayetini tefsir ederken, biz kelimesinin arada vasıta bulunduğuna işaret ettiğini söyler.Vahiyde cebrail vasıtadır, biz indirdik denilmiştir.

    "Ezcümle, -ayet-i kerimesinde azamete delalet eden (na-biz)zamir-i cem'i, vahiyde vasıtanın bulunduğuna işaret olduğu gibi,... "

    Mesela aşağıdaki ayette;

    "Ey İsrailoğulları! Size ihsan ettiğim nimetlerimi hatırlayın ve son peygambere iman edeceğinize dair Bana verdiğiniz sözü yerine getirin ki, Ben de size verdiğim sözü yerine getirip mükâfatınızı vereyim. Ve sadece Benden korkun."

    Doğrudan kendi zatıyla ilgili olan filllerde ise "ben" kullanılmıştır."Bana dua edin size cevap vereyim" ayetindeki gibi..

    Sizin bahsettiğiniz ayette de anne-baba sebep.


    2.sorunuzun risaleden cevabı;


    İ'lem eyyühe'l-aziz!

    Cenab-ı Hakk'ın "A'lem, Ekber, Erham, Ahsen" gibi esma ve sıfat ve ef'alinde kullanılan ism-i tafdil tevhide naks değildir.

    Çünkü maksat, bizzat ve hakiki bir mevsufu gayr-ı hakiki veya akli bir imkanla veya vehmi bir mevsufa tafdil etmektir.

    Ve keza, izzet-i İlahiyeye de münafi değildir.

    Çünkü, maksat, sıfat ve ahval-i İlahiyeyle mahlükatın sıfat ve ef'ali arasında bir muvazene yapmak değildir.

    Yani, ikisini bir seviyede tuttuğundan sonra, bunu ona tafdil etmek değildir ki, sıfat-ı İlahiyeye bir naks olsun.

    Evet, masnuattaki kemalat, Cenab-ı Hakkın kemalinden in'ikas eden bir gölge olduğuna nazaran, masnuat, sıfat-ı İlahiyeyle muvazene hakkına malik değildir.

    Mesnevi-i Nuriye 198

    Yani orada üstünlük belirten sıfatlar, aslında olmayan ve vehmi sıfatlara üstün tutuluyor.Yoksa, varlıkların sıfatları Allah'ın sıfatlarıyla muvazene edilemez.

    Sanırım ene'deki gibi.

    "Belki, hendesedeki farazî hatlar gibi, farz ve tevehhümle bir vâhid-i kıyasî teşkil edilebilir. "
    İmân, insanı insan eder; belki, insanı sultan eder. Öyle ise, insanın vazife-i asliyesi İmân ve duâdır.

    ***


    ....Sevgili Üstâdım, evvelce arz ettiğim vech ile, ben artık birşey için yaşadığımı zannediyorum.


    O da, üstâdım olan dellâl-ı Kur'ân'ın vazife-i memuriye-i mânevîsini îfâ etmekle kendilerine pek cüz'î bir yardım ve Kur'ân hesâbına cüz'î bir hizmetkârlıktan ibârettir....



    ***


  3. #3
    Ehil Üye ademyakup - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Mesajlar
    8.211

    Standart

    sözlerdeki cevap burda kardeşim buyrun okuyun;

    http://www.risaleara.com/oku.asp?id=554&a=hal?klar
    iman insanı insan eder, belki sultan eder..

  4. #4
    Müdakkik Üye nurçi38 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Mesajlar
    759

    Standart

    Kur’an? Kerimde geçen “Biz yaratt?k” “Yarat?r?z” vb. cümlelerde geçen biz kelimesinin hikmetini bazen müşrikler, bazen de Müslümanlar soruyorlar?

    Elcevap; Cenab-? Hak, bin bir isim sahibidir. Bu bin bir ismin tecelliyat? da bütün alemde olmuş. Ve Allah bir yerde durup, bütün alemi idare etmiyor. Belki her yerde haz?r ve naz?rd?r.

    Hem konuşurken hitab?, arştan, yerden, gökten, her yerden geliyor. Bir yerde durup, Resul-i Ekrem’le konuşmuyor. Belki kelam?, alemin her bir zerrat?ndan geliyor. Tabiri caiz ise; ses alemin bütün zerrat?ndan ç?k?yor.

    Bu noktalara binaen; Cenab-? Hak Kur’an-? Kerimde “Biz” demekle bütün alemde tecelli eden zat-? Akdes ve bin bir esma-? Hüsnas?n? kasdediyor. Bin bir Esmas?yla aleme tecelli eden zat-? Akdes, adeta bütün alemi konuşturuyor tarz?nda öyle buyurmuş.

    Tabir-i diğerle; Cenab-? Hak hem kendi Zat-? Akdesini tazim, hem alemde tecelli eden şuunat, esma, s?fat ve ef’al-i ?lahiyesini tazim, hem de ayine-i Esma olmalar? cihetinde ve Cenab-? Hakk?n evamirine şiddeti inkiyad ve itaatlerinden memuriyet ve mahlukiyet noktas?nda alemde ki mahlukat?n? tazim için öyle buyurmuş. Adeta Zat-? Akdes-i şuunat, esma, s?fat ve ef’al-i ?lahiyesi ve memuriyet ve mahlukiyet noktas?nda mahlukat? nam?na ve hesab?na ve onlar? tazim için öyle ferman buyurmuş.
    Konu nurçi38 tarafından (03.09.07 Saat 22:03 ) değiştirilmiştir.

    İstisnalar Çoğalırsa Kaide Olur...


  5. #5
    Vefakar Üye nihannn - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2006
    Bulunduğu yer
    Nuristan
    Mesajlar
    541

    Standart

    Hmm evet bende bunun sebebi hikmetini merak ediyordum..Bir kaç kişiye sordum cevap verilememişti...Allah raz? olsun tatmin ediciydi....
    Yare açik yare yare açmaya yare ne hacet
    Feryadim duyulur asikare dile dökmeye ne hacet
    Güllerim döndü hare hare küsmeye ne hacet
    Dil avare dudak bi çare parelenmeye ne hacet...


  6. #6
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Değerli Kardeşimiz;

    Kur'anda Cenab-ı Hak zaman zaman zatıyla ilgili yerlerde "biz" ifadesi kullanır. Mesela şu ayetlere bakalım:

    "Hiç şüphe yok ki, Kur'ân'ı biz indirdik, elbette onu yine biz koruyacağız." (Hicr, 9)
    "Biz insanı en güzel biçimde yarattık." (Tin 4)

    Müfessirler bu gibi ayetlerde kullanılan çoğul kipinin "azamet" ifade ettiğini bildirirler. Türkçede bunun bir örneğini "siz" ifadesinde görürüz. Bizden büyük olanlara hürmeten "sen" demek yerine "siz" demeyi tercih ederiz. Buradaki "siz" ifadesi çoğul anlamda kullanılmadığı gibi, tek olan Allah hakkında bazı ayetlerde geçen "biz" ifadesi çokluk anlamına gelmez.

    Dikkat edilirse Cenab-ı Hakkın "biz" dediği yerlerde sebeplerin kullanımı da söz konusudur. Mesela, üstte verilen ayetlere baktığımızda Kur'anın indirilişi ve insanın yartılışı anlatılmaktadır. Kur'anın indirilmesinde Hz. Cebrail, insanın yaratılmasında ise anne ve babası sebep olarak görev yapmaktadır.

    İşaratul İ'caz Tefsiri S:200 de Bediüzzaman Hazretleri mevzuyu şu şekilde ifade etmektedir.

    (inni)-3- melaikenin, (etec'elu)-4- ile yaptıkları istifhamdan anlaşılan tereddütlerini reddetmekle, meselenin azamet ve ehemmiyetine işarettir.

    (inni): Burada (ya) mütekellim-i vahde ile, (veiz kulna)-5- 'da mütekellim-i maalgayr zamirinin zikirlerinden şöyle bir işaret çıkıyor ki: Cenab-ı Hakkın halk ve icad fiilinde vasıtanın bulunmadığına, kelam ve hitabında vasıtaların bulunduğuna işarettir. Bu nükteye delalet eden başka ayetler de vardır. Ezcümle, (inna enzelna ileykel kitabe bilhakki litehküme beynennasi bima erakellahu)-6- ayet-i kerimesinde azamete delalet eden (na) zamir-i cem'i, vahiyde vasıtanın bulunduğuna işaret olduğu gibi,(bima erakellahu) -7- 'de müfred hükmünde olan Lafza-i Celal, manaları ilham etmekte vasıtanın bulunmadığına işarettir.

    3- Muhakkak ki Ben...

    4- Yaratacak mısın?

    5- Hani biz demiştik...

    6- Muhakkak ki Biz, Allah'ın sana gösterdiği şekilde insanlar arasında hükmedesin diye Kur'an'ı sana hak ile indirdik. (Nisa Sûresi: 105.)

    7- Allahın gösterdiği şekilde.

    Konuyu farklı bir boyutta değerlendirmeye devam ediyoruz.

    Önce bir hususu belirtelim: Cenab-ı Hak Kur'ân-ı Kerimde, her zaman "ben" yerine "biz" diye hitap etmiyor. Âyetler hep bu şekilde sıralanmıyor. Yerine göre, "Ben", mevzuunun gelişine, meselenin anlatılışına göre hitap tarzları da değişiyor.

    Nitekim meallerini vereceğimiz şu âyet-i kerimelere dikkat edilirse bu husus açıkça görülür:
    "Ey İsrailoğulları! Size ihsan ettiğim nimetlerimi hatırlayın ve son peygambere iman edeceğinize dair Bana verdiğiniz sözü yerine getirin ki, Ben de size verdiğim sözü yerine getirip mükâfatınızı vereyim. Ve sadece Benden korkun." 1

    "Kullarım senden Beni sordukları vakit de ki, muhakkak Ben çok yakınım. Bana dua ettiği zaman, dua edenin duasına cevap veririm. Öyle ise onlar da Benim davetime uysunlar. Bana iman etsinler ki, doğru yolu bulmuş olsunlar."2

    "Bana dua edin, icabet edeyim." 3

    "Ben cinleri ve insanları ancak Bana ibadet etsinler diye yarattım"4

    Evet, sadece birkaç misal olması bakımından meallerini verdiğimiz bu âyetler gibi daha pek çok âyet-i kerimelerde Yüce Rabbimiz, kendi zâtından "Ben" mânâsına gelen zamirlerle ifade etmektedir. Bu âyetlere dikkat edilirse, "Bana verdiğiniz sözü", "Kabul ederim", "Beni sordukları vakit", "Benden korkun" gibi ifadelerin doğrudan Cenab-ı Hakkın zâtıyla ilgili olduğu ve arada hiçbir vasıta kabul etmeyeceği görülür. İşte Allah'ın "Ben" diye hitap ettiği âyetlerin büyük ekseriyeti hep zâtıyla ilgilidir.

    "Biz" diye hitap edilen âyet-i kerimelerde ise, umumiyetle arada bir vasıta vardır. Meselâ Kur'ân'ın indirildiğini haber veren bütün âyet-i kerimelerde "Biz indirdik" buyurulur. Bütün âyetler vahiy kanalıyla indirildiğine göre, burada Allah ile Peygamber (a.s.m.) arasındaki vasıta, bir melek olan Cebrail'dir (a.s.). Yine "Bulutla gölge yaptık"5 gibi âyetlerde işi yaptıran Allah, işi yapan "Allah'ın memurları" mesâbesindeki meleklerdir. Ancak burada, meleklerin "memur" olarak vasıflandırılmasını, insanların işlerini kolaylaştırmak için kullanma zorunda kaldıkları memurlarla kıyaslamaktan kaçınmak lâzımdır. İnsanlar acizliklerinden dolayı memur tutuyorlar; Cenab-ı Hak ise kâinatta hükmeden kudretinin icraatını ilân etmek, onlar vasıtasıyla azametini bildirmek için melekleri istihdam ediyor.

    Zaten birçok müfessirimiz, bu çeşit âyet-i kerimelerde Cenab-ı Hakkın kendi azamet ve kudreti, ulûhiyet ve kibriyâsı ile hitap ettiğini bildirirler. Yâni Cenab-ı Hak, Esmâü'l-Hüsnâsı ve sıfatlarıyla birlikte hitap ederek, kendi büyüklüğünü ve celâlini bildirmektedir.

    Meselâ, "Kur'ân'ı kesinlikle Biz indirdik, elbette onu yine Biz koruyacağız"6 mealindeki âyet-i kerimenin metninde "biz" mânâsına gelen dört kelime vardır. Burada hem Cenab-ı Hakkın kibriya ve azametinin ifadesi bahis mevzuudur, hem de meselenin ehemmiyeti zamirlerle kuvvetlendirilmektedir.
    Müfessir Ebu's-Suûd Efendi, bu âyetin tefsirinde, "Biz azamet-i şânımız ve uluvv-i cenabımızla Kur'ân'ı indirdik" der.

    Kevser Sûresinde geçen "Biz" mânâsına gelen "İnnâ"nın tefsirinde ise Fahrüddin Râzi, "buradaki 'Biz'den murad, Cenab-ı Hakkın azametini göstermektir" der. "Çünkü Kevser'i Peygamber Efendimize (a.s.m.) hediye olarak veren, yerin ve göğün sahibi olan Cenab-ı Haktır. Hediye edilen şey de verenin büyüklüğüne göre bir kıymet ve azamet kazanır."

    Bediüzzaman, Bakara Sûresinin 34. âyetinin tefsirinde "Ben" mânâsına gelen "İnnî" ve "Biz dedik" mânâsına gelen "Kulnâ" kelimelerini ele alır ve şöyle der:

    "Cenab-ı Hakkın halk ve îcat fiilinde vasıtanın bulunmadığına, kelâm ve hitabında vasıtanın bulunduğuna işarettir."

    Devamında ise Nisa Sûresinin 105. âyetindeki "Biz" mânâsına gelen "nâ" zamirinin tefsirinde şu hususları dikkate verir:

    "Bu âyette azamete delalet eden 'nâ' zamir-i cem'i vahiyde vasıtanın bulunduğuna işaret olduğu gibi, 'Allah'ın sana gösterdiği' mealindeki cümlede müfred hükmünde olan lafz-ı celâl mânâları ilham etmekte vasıtanın bulunmadığına işarettir."7

    O halde, Allah'ın bazı âyetlerde "Biz" diye hitap etmesinden, hâşâ, Cenab-ı Hakkın birden fazla olduğu akla gelmemelidir. Zaten gelmez de.

    Bazan biz de kendi yaptığımız bir işten bahsederken bile "Biz yaptık" demez miyiz?

    1. Bakara Sûresi, 40-41.
    2. Bakara Sûresi, 186.
    3. Mü'minûn Sûresi, 60.
    4. Zâriyat Sûresi, 56.
    5. Bakara Sûresi, 57.
    6. Hicr Sûresi, 9.
    7. İşaratü'l-îcaz, s. 230.


    Mehmet Paksu

    Selam ve dua ile...

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. 1. Sözde Kafama Takılan Bir Kelime Var Cevaplarınızı Bekliyorum
    By GÖKÇE KIZ in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 11
    Son Mesaj: 17.01.10, 13:05
  2. Şapka Hakkında 2 Sorum Var?
    By gulsah in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 21
    Son Mesaj: 04.10.09, 10:46
  3. Hücumat-ı Sitte Birinci Desiseden Kafama Takılan Bir Sual
    By ŞİMŞEK MUSTAFA in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 9
    Son Mesaj: 25.11.08, 17:37
  4. Bir Sorum Var,Abdulhamit Hakkında
    By Abdulbaki in forum Tarih
    Cevaplar: 12
    Son Mesaj: 15.02.07, 08:23

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0