+ Konu Cevaplama Paneli
1. Sayfa - Toplam 2 Sayfa var 1 2 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 13

Konu: Enel Hak Ne Demek?

  1. #1
    Gayyur s. nuriye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Mesajlar
    97

    Standart Enel Hak Ne Demek?

    Arkadaşlar bişey sormak istiyorum ENEL HAK tam olarak ne demektir bilgisi olan arkaşlardan öğrenebilirmiyim? Hallacı mansur enel hak dediği için öldürülmüş bu tabirin tam olarak ne manaya geldiğini öğrenmek istiyorum. yunus emre ve mevlana gibi Allah dostlarının da üstü kapalı bi şekilde enel hak dediklerini okudum bir yerde bu doğrumudur.Beni aydınlatırsanız çok sevinirim..
    Aşk bizi terbiye ederdi. Ne oldu da, biz aşkı nefsimizi terbiye eden bir basamak olmaktan çıkardık. "

  2. #2
    Ehil Üye Bilal-i Sivasi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2007
    Bulunduğu yer
    İzmir
    Mesajlar
    1.298

    Standart

    Ene: Ben, benlik
    El: Lam-? tarif. ?ngilizcedeki The gibi article.
    HAK : Herşeyi hakk?yla yaratan, varl?ğ? hak olan ve her hakk?n sahibi olan Allah(cc). Ayr?ca gercek, var olan, vücud sahibi anlam?da var. Ölüm hak't?r daki gibi.

    Hallac-? Mansur'çun sözünü " Ben Allah'?m!!" dedi diye anlad?klar? yada anlamak istedikleri için idam etmişlerdir kardeş. ?şin içinde siyasi meselelerde var masumane bi yanl?ş anlama değil bildiğime göre.

    Muhabbetle
    Ey muhataplarım!
    Ben çok bağırıyorum. Zîra, asr-ı salis-i aşrın, yani on üçüncü asrın minaresinin başında durmuşum,

    sûreten medenî ve
    dinde lakayd ve
    fikren mazinin en derin derelerinde olanları
    camie davet ediyorum.


  3. #3
    Ehil Üye ademyakup - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Mesajlar
    8.211

    Standart

    istiğrak makam?nda söylemiş...yani manevi şarhoşluk makam?nda.

    ben hakk?m demekle...zati ile tecelli aras?ndaki fark? anlamamas?ndan..oluşmuştur diyor üstad mesnevide..

    zat olarak insan Allah olamaz..

    tecelli olarak insan Allah?n esmas?n? gösterir...
    iman insanı insan eder, belki sultan eder..

  4. #4
    Ehil Üye Meyvenin Zeyli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    3.341

    Standart

    Risale-i Nur'dan araştırdığımızda Vahdet-i Vücud mesleğine tabi olduğunu görüyoruz Hallac-ı Mansur'un da. Üstad Hazretleri bu yolu tercih edenlerin de ehl-i hak olduğunu kabı-ul etmekle beraber, bu yolun hem uzun hem de daha vartalı olduğunu nazara veriyor. Mesnevi-i Nuriye'de bu mesleğin sair evliyanın mesleğinden beş farkı yer alıyor:


    Maddeperver hükema ve zaifü'l-itikad ehl-i nazarın vahdetü'l-vücudu ile evliyanın vahdetü'l-vücudu, tamamen birbirinin zıddıdır. Beş cihetten fark vardır:

    Birincisi: Muhakkikin-i sofiye, Vacibü'l-Vücuda o kadar hasr-ı nazar etmiş ve müstağrak olmuş ve ehemmiyet vermişler ki, onun hesabına kainatın vücudunu inkar etmişler. Hükema ve zaifü'l-itikad olanlar, maddeye o kadar hasr-ı nazar etmişler ve müstağrak olmuşlar ki, fehm-i ulühiyetten uzaklaştılar. Ve o derece maddeye kıymet verdiler ki, herşeyi maddede görmek, hatta ulühiyeti onda mezcetmek, hatta kainat hesabına ulühiyetten istiğna etmek derecede tarik-i müteassifeye girmişlerdir.

    İkincisi: Muhakkikin-i sofiyenin vahdet-i vücudu, vahdetü'ş-şuhudu tazammun eder. İkincilerin, vahdetü'l-mevcudu tazammun eder.

    Üçüncüsü: Birincilerin mesleği zevkidir. İkincilerin nazaridir.

    Dördüncüsü: Birinciler, evvelen ve bizzat Hakka, nazar-ı tebei olarak halka bakarlar. İkinciler, evvelen ve bizzat halka bakarlar.

    Beşincisi: Birinciler, Hüdaperesttirler. İkinciler, hodperesttiler.


    ****

    Bediüzzaman Hazretleri, bunların yaratan-yaratılan konusundaki yanlışlarını göstermek için de şu örneği verir Lem'alar'da:

    "Meselâ, bir aynada güneş görünüyor. Şu ayna, güneşin hem zarfı, hem mevsûfudur. Yani, güneş bir cihette onun içinde bulunur ve bir cihette aynayı ziynetlendirip parlak bir boyası, bir sıfatı olur. Eğer o ayna, fotoğraf aynası ise, güneşin misâlini sâbit bir surette kâğıda alıyor. Şu halde, aynada görünen güneş, fotoğrafın resim kâğıdındaki görünen mâhiyeti, hem aynayı süslendirip sıfatı hükmüne geçtiği cihette, hakikî güneşin gayrıdır. Güneş değil, belki güneşin cilvesi başka bir vücuda girmesidir. Ayna içinde görünen güneşin vücudu ise, hâriçteki görünen güneşin ayn-ı vücudu değilse de, ona irtibâtı ve ona işâret ettiği için, onun ayn-ı vücudu zannedilmiş.

    İşte bu temsile binâen, "Aynada hakikî güneşten başka birşey yoktur" denilmek ve aynayı zarf ve içindeki güneşin vücud-u hâricîsi murad olmak cihetiyle denilebilir. Fakat aynanın sıfatı hükmüne geçmiş münbasit aksi ve fotoğraf kâğıdına intikal eden resim cihetiyle güneştir denilse, hatâdır; "Güneşten başka içinde birşey yoktur" demek yanlıştır. Çünkü, aynanın parlak yüzündeki akis ve arkasında teşekkül eden resim var. Bunların da ayrı ayrı birer vücudu var. Çendan o vücudlar güneşin cilvesindendir; fakat güneş değiller...."


    Misalde olduğu gibi Hallac da Cenab-ı Hakkın isimlerinin yansımalarını, cilvelerini bizzat O zannetmiştir.
    Konu Meyvenin Zeyli tarafından (29.07.07 Saat 00:43 ) değiştirilmiştir.

    Ve sen yine denendiğinde.. Ve yine kalbin daraldığında.. Ve yine bütün kapılar kapandığında.. Ve yine ne yapman gerektiğini bilemediğinde.. Uzun uzun düşün.. Ve hatırla yaratanını!.. "ALLAH kuluna kafi değil mi?" [Zümer Suresi - 36]


  5. #5
    Gayyur s. nuriye - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Mesajlar
    97

    Standart

    Allah razı olsun arkadaşlar doyurucu açıklamalarınız için...
    Aşk bizi terbiye ederdi. Ne oldu da, biz aşkı nefsimizi terbiye eden bir basamak olmaktan çıkardık. "

  6. #6
    Ehil Üye ademyakup - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Mesajlar
    8.211

    Standart

    aynada güneşin cilvesi tecelli etmiştir..

    mansur o tecelliyi ,zati tecelli ile kar?şt?rm?şt?r...

    güneşin zat? aynada tecelli ederse ,ayna diye birşey ortada kal?rm??
    iman insanı insan eder, belki sultan eder..

  7. #7
    Ehil Üye ademyakup - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Mesajlar
    8.211

    Standart

    demek güneşin zat? aynada tecelli ederse..ayna yokolur..kald?ramaz..

    musa as Allahla konuşmak istemiş..Allah c.c da ağça tecelli ederek konuşmuş..

    eğer zat?yla konuşsayd? musa as ve çevresindeki herşey paramparça olurdu..

    işte mansur diyecek ki..ben Allah?n isimlerinin tecellisiyim..

    amma ben Hakk?m diyemez.demesi için zat? tecelli olmas? laz?m ki..buda muhaldir.
    iman insanı insan eder, belki sultan eder..

  8. #8
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    "bir sineğe bir kap su deniz gözükür"

  9. #9
    Dost zülfikar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2007
    Mesajlar
    36

    Standart

    hallac? mansur hala baz? beyinlerce anlaş?lamam?şt?r.mansur gerçekleri hakikatleri idrak etmiş ve yaşam?ş evliyaullaht?r.

    ihlas suresindeki EHAD-SAMET- ESMASINI.hakk?yla anlam?ş .bi.ABDDIR.YAN? KULDUR.BURADA .anlatmak istedigini her insan?n anlamas? güç.tür.

    hallac? mansur hala anlaş?lamam?şt?r baz? çevrelerce
    enel hak.demesi. benim varl?g?m hak'k?n varl?g?d?r demektedir. varl?g?mda ondan başka bir varl?k yok anlam?nda söylemiştir
    . bunu anlamak .ancak ve ancak EHAD -SAMED.?SM?N?.hakk?yla kavrayanlarca bilinir

    ALLAH. ZÜLCELAL. MUC?ZE bilgi kaynag? kur'an'? kerimde kendi kendini .iki şekilde tarif eder

    1.cisi=yaratt?klar?na benzemez -her türlü s?fattan münezzehtir der.
    2.cisi = kendi kendisini tarif eder.oda ihlas suresinde. ehad-ve samed.

    (ehad.)bölünmez.parçalara ayr?lmaz.öyle bir teklige işaret ederki anlayana tabiki.ondan başka bir varl?k düşünülemez .

    (samed). som. anlam?ndad?r. ona bir şeyin kat?lmas? .ç?kar?lmas?. mümkün olmayan .anlam?ndad?r

    işte hallac? mansur gibi gerçegi anlam?ş alimlar .örnek o kadar çokki. bu alimler

    tekligin içinde .bu sözleri sarfetmiş .anlay?ş? k?tlar .bu alimin gerçegi dillendirmesini.ben ALLAH'?m dedi.gibi alg?lay?p .cahilane anlay?şlar? geregi .bu alimi katlettiler. ALLAH .B?ZLER? .HAK?KATLER?.KAVRAYIP ?DRAK ED?P .YAŞAYANLARDAN.EYLAS?N. AM?N

  10. #10
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Zat-ı Ehad-i Zülcelalin ekser isimlerini alem-i asgar olan insanda tecellisini müşahede eden bir kişinin; marifetini dillendirmiş olduğu, hale uygun ama şeriata muhalif olan bir sözüdür.

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. "Allahu Ekber!" Demek, Ne Demek?
    By istiğna in forum İslami Nitelikli Yazılar
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 25.12.08, 13:12
  2. Enel Hak
    By slim in forum Kıssadan Hisseler, İbretli Öyküler
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 22.12.08, 19:27
  3. Elif Ne Demek...?
    By serab in forum Edebiyat
    Cevaplar: 10
    Son Mesaj: 06.01.08, 23:53
  4. Ben (Demek )
    By Firdevsi-ala in forum Şiirler
    Cevaplar: 4
    Son Mesaj: 23.12.07, 19:08
  5. Resul Ne Demek?Nebi Ne Demek?
    By mihrali in forum İslami Konular ve İman Hakikatleri
    Cevaplar: 143
    Son Mesaj: 09.12.07, 09:58

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0