بســـم الله الرحمن الرحيم
?nsanlar?n Genel Karakteri
"Onlar?n çoğu Allah'a şirk koşmadan iman etmezler." (Yusuf Sûresi, 12/106)
Yeryüzünde meydana gelen olaylar?, hadiseleri veya insan topluluklar?n? değerlendirirken, beşer kaynakl? değer ölçülerini esas alarak Allah'a ortak koşarlar!
Yarar da zarar da Allah'?n kudreti alt?nda olduğu halde, olan olaylar? maddi sebeplere bağlayarak Allah'a ortak koşarlar!
Allah'?n kitab?ndan kaynaklanmayan yönetim biçimlerine veya Allah'?n indirdiği ile hükmetmeyen idarecilere itaat ederek, Allah'a ortak koşarlar!
Yaln?z Allah'tan istenecek şeyleri O'nun kullar?ndan isteyerek, Allah yolunda bir hizmet yaparken kullar?n r?zas?n? isteyerek, onlar?n fayda ve zarar?n? gözeterek O'na ortak koşarlar!
?badetlerinde Allah ile beraber başkalar?n?n da hoşnutluğunu kazanmaya çal?şarak O'na ortak koşarlar!
Bu nedenledir ki, Rasulullah (s.a.v) şöyle buyurmuştur:
"?çinizdeki şirk kar?ncan?n ayak seslerinden bile daha sessizdir." (Ebu Ya'la, Makal b. Yaser'den rivayet etmiştir)
Gizli şirk hakk?nda Rasulullah'dan gelen başka rivayetlerde yeralmaktad?r.
"Kim Allah'tan başkas? ad?na yemin ederse, Allah'a şirk koşmuştur." (Tirmizi ?bn-i Ömer'den Hasen senetle rivayet etmiştir)
"Büyücülük ve muskac?l?k şirktir." (?mam Ahmet ve Ebu Davud ?bn-i Mesud'dan rivayet etmiştir)
"Muska ya da nazarl?k taş?yan Allah'a ortak koşmuştur." (?mam Ahmed Ukbe b. Amir'den rivayet etmiştir)
Rasulullah (s.a.v) şöyle demiştir:
Allahu Teala buyuruyor ki:
"Ben bana koşulan ortaklardan münezzehim. Kim yapt?ğ? bir işte bana başkas?n? ortak koşarsa, onu bana koştuğu ortakla başbaşa b?rak?r?m." (Tirmizi ve Ebû Davud Ebû Hureyre'den müsned bir senetle rivayet etmişlerdir)
"Kendisinde en ufak bir şüphenin olmad?ğ? k?yamet gününde Allah, baştan sona bütün insanlar? bir araya toplad?ğ?nda bir münadi ç?k?p şöyle seslenecektir:
— Allah için yapt?ğ? bir işte O'na ortak koşan kim varsa yapt?ğ?n?n karş?l?ğ?n? ortak koştuğundan istesin. Allah kendisine ortak koşulanlardan münezzehtir." (?mam Ahmed Ebû Said b. Ebû Fedale'den rivayet etmiştir)
"Rasulullah (s.a.v):
— Sizin ad?n?za en çok korktuğum şey küçük şirktir" buyurdular. Çevresindekiler:
— Ey Allah'?n Rasulü! Küçük şirk nedir? diye sordular. Bunun üzerine Rasulullah (s.a.v):
— O riyad?r. K?yamet gününde insanlar yapt?klar?yla birlikte huzura geldiklerinde Allah onlara 'Haydi şimdi dünyada iken kendilerine riya yap?p gösterişde bulunduğunuz kimselerin yan?na gidin. Bakal?m onlar size yapt?klar?n?z?n karş?l?ğ?n? verebilecekler mi, buyuracakt?r." (?mam Ahmed Mahmûd b. Lebid'den rivayet etmiştir)
Kendimizi kollay?p muhafaza edebilmek için devaml? uyan?k durmam?z gereken gizli şirk işte budur.
Birde gözle görülür apaç?k bir şirk vard?r ki; O, hayatla ilgili herhangi bir konuda Allah'?n d?ş?nda veya Allah ile beraber herhangi bir mercie boyun eğmektir. Allah'?n hükümlerinin d?ş?nda başka bir hükümle muhakeme olmay? kabul etmektir. Allah'?n belirlemediği, tamamen insanlar?n ç?karm?ş olduklar? örf, gelenek, bayram, tören gibi özel günleri kutlamak, Allah'?n emrine muhalif k?yafetleri giymek, dinin örtülmesini istediği yerleri açmakt?r. Tüm bunlar?n büyük şirk olduğu o kadar aç?kt?r ki, tart?şmak mevzu bahis bile değildir.
Bu tip konularda, insanlar?n Allah'?n buyruğunu bir kenara b?rakarak, kendileri gibi bir beşerin ç?karm?ş ve tertip etmiş olduklar? adetleri kabul etme ve uygulama söz konusu olduğu için, yanl?ş hareket günah s?n?rlar?n? çoktan aşmaktad?r. Böyle durumlarda bu tip bir eylem günah olmay?p düpedüz şirktir. Sebebi sorulursa -bu eylemler Allah'?n d?ş?nda bir otoriteye boyun eğmenin bir göstergesidir- deriz.
?şte bu Âyeti Kerime Arab yar?madas?nda Rasulullah ile bizzat karş?laşm?ş insanlar için geçerli olduğu gibi, ondan sonra da tüm devirlerde yaşayan insanlar içinde geçerlidir.
"Onlar?n çoğu Allah'a şirk koşmadan iman etmezler."