Alıntı:
alikadir Nickli Üyeden Alıntı
pek k?ymetli kardeşlerim,
risale-i nur'a daha tam vak?f olamad?ğ?mdan baz? konularda yard?m?n?za muhtac?m. asl?nda benim düşüncem nur talebeleri olarak(inşaallah)yukarda ismi geçen yazar?n sorular?n? risale-i nur'dan pasajlarla cevaplamak ve daha sonra bunlar? ona e-mail yoluyla iletmek.(bunu hep beraber yaparsak daha muhteşem olur)
yard?mlar?n?z? bekliyorum.
muhabbetle
Özkök’e çifte cevap
Bugün gazetesinde yazan Nuh Gönültaş çok hakl?yd?: Gerçekten de Hürriyet gazetesine ve Yay?n Yönetmeni Ertuğrul Özkök’e bir dini dan?şman laz?m.
Ahmet Hakan’a soruyorsa bile kifayet etmediği ortada. Sultan Ahmed Camii’nde Papa’n?n k?bleye dönerek k?yama durmas? karş?s?nda karş? jest olarak Diyanet ?şleri Başkan? Ali Bardakoğlu’ndan da istavroz ç?kartmas?n? istemişti. Halbuki ikisi ayn? şey değil.
H?ristiyanl?k H?ristiyoloji denilen Mesih sevgisi üzerine kurulu esnek bir dini anlay?şt?r.
Sevgi (nefretini de doğurmuştur)nin d?ş?nda pek fazla kural? yok. Kiliseler ikonalar ve heykeller ile süslüdür. Bu, putperestlik görüntüsünü and?rmaktad?r.
Halbuki ?slâmda kurallar bütünü var. Sevgi işin manevi k?sm?d?r. Zahiri k?sm? ise kurallar.
?kisinin ibadetleri veya anlay?şlar? aras?nda karma yapmak ikisinin de özünü ve tabiat?n? bozar. ?kisini de yabanc?laşt?r?r.
Zaten dinlerin dejenerasyonunun en önemli yollar?ndan birisi senkretizm veya eklektizm denilen seçmecilik ve onun teşkil ettiği karma yap?lard?r.
Zaten H?ristiyanl?k da bize göre, Yunan düşüncesiyle Roma uygulamas?n?n bir bileşkesinden ibarettir. Senkretiktir.
Zaten bozulmasayd? ve Mesih, Arius çizgisinde ilerleseydi ve Paskal gibilerinin tavsiyelerine uysayd? mesele kalmayacakt?, en az?ndan tevhid noktas?nda ?slâmla birlikte olurdu.
Özü bozulmasayd? ?slâm?n gelmesine zaten luzum yoktu. Bozulduğu için o bize uyabilir, ama biz ona uyamay?z. Biz ona uyarsak biz de bozuluruz. ?slâm özünü korumak için bu mânâda başkalar?na benzemeyi yasakl?yor.
Hakda birlik, bat?lda çeşitlilik esast?r. Başkas?n?n varl?ğ?n? kabul etmek başkad?r, onun doğruluğunu teslim etmek daha başkad?r.
Başkalar?n?n varl?ğ?n? kabul ve bu anlamda çeşitlilik anlam?nda ?slâm çoğulcu bir öze sahiptir. Ama kendi içinde üniterdir. Biz onlar?n bozulduğuna onlar da bizim Ariusçu çizgide sahtekârl?ğ?m?za inan?yorlarsa da bu ayr? bir husustur. Sapla saman? birbirine kar?şt?rmamak iktiza eder.
***
H?ristiyanl?k bize göre senkeritik bir anlay?ş ise de onlar elbette bunu kabul etmezler. ?znik Konsili’nden itibaren kazand?ğ? yap?y? eşsiz ve asil (unique) kabul ediyorlar. Bunlar karş?l?kl? tezler.
Bunun ötesinde alt gruplarda (mezhep ve meşreplerde) eklektik veya senkeritik kimi anlay?şlar Müslümanlara da bulaşm?şt?r.
Misyonerler de Afrika’da başar?l? olabilmek için kimi eklektik uygulamalara ses ç?karmam?şlar, müsaade etmişlerdir. Çokeşlilik ve poligami bunlardan birisidir. Bunun ötesinde, asl?nda, Katolik Kilisesi de Ertuğrul Özkök’ün varmak istediği anlay?ş? reddetmektedir.
Papal?k H?ristiyanlararas? Birliği Özendirme Kurulu Başkan? Kardinal Walter Kasper, Papa’n?n, farkl? uygarl?klar aras?nda dostluğu geliştirmeyi önemli bulduğunu; ancak bunun ‘senkretizme başvurulmadan yap?lmas? gerektiği’ni de unutmad?ğ?n? ifade etmiştir.
Ali Bardakoğlu’nun Kilise’de istavroz ç?karmas? da kendisini inkâr ve senkretik bir durum olacakt?.
Maalesef Diyanet ?şleri’nin karş? ç?kt?ğ? Tempo’nun kapağ? da senkretik bir anlay?ş?n sonucudur.
Tempo dergisinin kapağ?nda Papa Kur’ân okurken, Ali Bardakoğlu da elinde haç taş?rken tasvir ediliyordu. Ertuğrul Özkök, Tempo’nun ortaya serdiği bu anlay?ş? makalesine taş?m?ş ve yans?tm?şt?r.
Baştan sona yanl?şt?r.
Köln Kardinali Joachim Meisner de Özkök’a reddeden anlay?ş? onaylam?şt?r. Bu bağlamda, kendi piskoposluğuna bağl? olarak görev yapan din öğretmenlerine çok dinli kutlamalara kat?lmalar?n? yasaklad?.
Kardinal Meisner taraf?ndan yay?mlanan genelgede, bu tür dini kutlamalara “Katolik Kilisesi”nin kat?lmamas? talimat? verildi. Meisner’in sözcüsü Stephan Georg Schmidt Köln kentinde yapt?ğ? aç?klamada, “Burada sorun, herkesin ayn? zamanda kendi tanr?s?na dua ettiği dini kutlamalar. Dinlerin ve tanr? düşüncesinin bu şekilde kar?şt?r?lmas?n?n önlenmesi hedeflendi” demiştir.
Özkök’ün oradaki karş?l?ğ? olarak “?nsanc?l Okul Eylemi” adl? dini birliğin Başkan? Detlef Traebert ise Meisner’in ald?ğ? karar? sert dille eleştirerek, bu tutumun H?ristiyanl?ğa uygun olmad?ğ?n? ileri sürüyor.
Traebert, daha önce farkl? din mensuplar?yla birlikte ayinler düzenlenmesini yasaklayan Meisner’in, şimdi farkl? din ve inançlardan insanlarla birlikte Noel şark?lar? söylenmesine bile karş? ç?kt?ğ?n? kaydediyor. Dinleri karma yapmak yerine, adam gibi herkesin kendi çizgisini muhafaza etmesi daha evlad?r.
***
?slâm? bir bütün olarak ve üniter bir pradigma olarak kabul etmek başka jest amac?yla bir iki ritüelini kopya etmek veya yerine getirmek daha başkad?r. Bu mânâda Ali Bardakoğlu’nun da dediği gibi senkretizm yoluyla çizgileri birbirine kar?şt?rmamak gerekir.
Tersi popüler kültür aç?s?ndan dikkat çekici olsa bile ebedi hakikat noktas?nda zararl?d?r.
Karş?l?kl? sayg? göstermek yeterlidir. Kimi diyalog toplant?lar?nda maalesef bu yöndeki ölçü kaç?r?lmakta ve Urfa toplant?s?nda olduğu gibi zaman zaman senkeritik bir görüntü kazanabilmektedir. Bu iki taraf? da fazlas?yla rencide eder ve izleri kar?şt?r?r.
En kötüsü de budur. Bir doğru ile bir yanl?ş?n birnleştirilmesinden doğru has?l olmaz. Üçüncü bir doğruyu ortaya ç?karmaz. Ortaya ç?kan bir başka yanl?ş?n bir başka türevi olur. Bardakoğlu ‘imamlar seyircilerin keyfi için haç ç?karmaz’ diyerekten H?ristiyanlardan sonra bir Müslüman kimliğiyle Özkök’e cevap vermiştir.
Mustafa Özcan 07.12.2006 Yeni Asya
http://www.yeniasya.com.tr/2006/12/07/yazarlar/mozcan.htm