Kur'an, zaruriyat-? diniyedendir. Zaruriyatta ihtilaf olamaz. Halbuki müfessirlerce verilen ayr? ayr?
manalar?n bir k?sm? birbirine muhaliftir.
Cevap: Azizim! Kur'an'?n herbir kelam?, üç kaziyeyi müştemildir.
Birincisi: Bu, Allah'?n kelam?d?r.
?kincisi: Allah'ca murad olan mana, hakt?r.
Üçüncüsü: Mana-y? murad, budur.
Eğer Kur'an'?n o kelam?, başka bir
manaya ihtimali olmayan muhkemattan olursa veya Kur'an'?n başka bir yerinde beyan edilmişse, birinci ve ikinci kaziyeleri aynen kabul etmek laz?md?r ve inkarlar? da küfürdür.
Şayet Kur'an'?n o kelam?, başka bir manaya ihtimali olan bir nass veya zahir olursa, üçüncü kaziyeyi kabul etmek laz?m olmad?ğ? gibi, inkar? da küfür değildir. ?şte, müfessirlerin ihtilaflar?, ancak ve ancak şu k?sma aittir.
?htar: Mütevatir hadisler de, bu hususta, ayetler gibidir. Yaln?z birinci kaziye, teemmül yeridir. Çünkü
-1- ile işaret edilen hadisin hakikaten hadis olup olmad?ğ?nda tereddüt yeri vard?r.
?şaratül-?caz | Hurûf-u Mukattat
Başka manalar?nda murad olabileceği bir hadis şerif için manay? murad budur diyen bir mühaddisin ç?kard?ğ? manay? KABUL LAZIM OLMADIĞI G?B? ?NKARIDA KÜFÜR DEĞ?LD?R