3. Ve haklı her meslek sahibinin, başkasının mesleğine ilişmemek cihetinde hakkı ise, "Mesleğim haktır," yahut "daha güzeldir" diyebilir. Yoksa, başkasının mesleğinin haksızlığını veya çirkinliğini ima eden "Hak yalnız benim mesleğimdir" veyahut "Güzel benim meşrebimdir" diyemez olan insaf düsturunu rehber etmek,
20. Lem’a 2. sebeb
ذَلِكَ بِأَنَّ اللّهَ نَزَّلَ الْكِتَابَبِالْحَقِّ وَإِنَّ الَّذِينَ اخْتَلَفُواْ فِي الْكِتَابِ لَفِي شِقَاقٍ بَعِيدٍ
Bunun sebebi kitabın hak ile gelmesidir. O kitabda ihtilafa girenler şiddetli bir şikaktadırlar. İhtilafa düşenlerin hepsi Allah’a ve peygambere karşı şikaktadırlar. O halde ihtilafa girmemek lazımdır. Bunlar büyük bir adavet içindedirler ve hak üzere değillerdir. İhtilaftan murad tahriftir. Tahriften muradda iki şeydir ki; ya yanlış mana verir, ya da kelimeyi değiştirir. Türkiye’de şimdi yapılan iki oyun var; ya cümlenin ortasını alıp arkasını ve önün tutmaz. Veya ters mana verir. Adam çıkıp hırsızın elini kesmek yoktur diyor. Efendim birbirinizi tenkid etmeyin deniliyor. Kitab ve Sünnet esastır. Illa ki, kitaba , sünnete, dört mezhebe dayandıracaksın. Ondan sonra ufak meselelerde ihtilaf etmeyeceksin. Hanefiyse hanefiliğini yapsın, nakşi ise nakşiliğini yapsın, ama kitaba göre. Hayreddin Karaman mezhebleri kabul etmiyor, gelde tenkid etme? Bu olur mu, din gidiyor.
Bizim bildiğimiz, sahabenin kabul ettiği, peygamberin kabul ettiği, hz. Musa’nın ve sahabelerin kabul ettiği tevratı, incili ve Kur’an’ı kabul etmekle mükellefiz. Adam diyor Kur’an ama hangi Kur’an? Sahabenin kabul ettiği Kur’an… Hadis, hangi hadis? Peygamberimiz ve müctehidlerin kabul ettiği hadis. Müctehidleri kabul etmiyorsa gitti, iman gitti… Diyanet vakfı başkanı yazmış ki; Rasul-i Ekrem (ASM)’ın vefatından sonra, arab milleti mutaassıptı, kıskançtı. Kadınları baskı altına aldılar. Bunu derken sahabeyide kastediyor. Sonra mezhebler, fıkıhçılar o taassublarını kitablara yazdılar. Sizin kitabta gördüğünüz şeyler arab milletinin örf ü adetidir, diyor. O din değildir. Din-i İslam da böyle birşey yoktur, diyor. Hem de aynı anda Kur’an da kadına vurmak yoktur diyor. Fadribu ayetini inkar etti. Bununla beraber, öyleyse o fıkıh kitablarındaki herşey yanlıştır. Kur’an’ı yeniden bilmek lazım, diyor. O arab fıkhıydı. Kur’an’ı peygamberin açıkladığı, sahabenin açıkladığı hadislerle, sahabenin sözleriyle kabul ederiz. Sahabenin sözünü de fukahanın açıkladığı şekilde kabul ederiz. Akide kısmını da imamlarımızın açıkladığı şekilde inanırsa, o zaman kabul ederiz. Yoksa o pavlos gibi bir adam olur.