+ Konu Cevaplama Paneli
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 4 ve 4

Konu: Bir Feministin Tesettür Risalesiyle İlgili Tahlilleri (Handan Koç)

  1. #1
    Yönetici SeRDeNGeCTi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Yaş
    33
    Mesajlar
    5.901

    Standart Bir Feministin Tesettür Risalesiyle İlgili Tahlilleri (Handan Koç)

    Said Nursi Örneği: Tesettür Bir Toplumsal Öneridir


    Spot: Ben Türkiyeli bir feminist olarak, özel olarak Nursi'nin görüşlerini benimseyen, ayrıca tesettür hikmetleri onunkinden farklı olan herkesin "Tesettür Risalesi" hakkındaki görüşlerini merak ediyorum.

    Handan KOÇ


    Türkiye fikir ve siyaset dünyası içinde çok önemli bir yeri olan Said Nursi’nin Nur Risaleleri olarak anılan yazılarının toplamı 12 Eylül sonrası diye de nitelenen son 25 yıl içinde yeniden organize olan cemaat hayatı ile birlikte güncel bir ağırlık kazandı.

    Ben bu metinler arasından bir tanesini ele almanın bu gün her zamankinden daha fazla önem taşıdığına inanarak, bu yazıyı kaleme alıyorum. Bu Tesettür Risalesi'dir. Konu herkesi ama en çok da Said Nursi'nin yaşamına, görüşlerine önem verenleri ilgilendirdiği gibi, feministleri de yakından ilgilendiriyor.

    Benim görüşüm bu risalenin kadınların tesettürle yaşaması gerektiği üzerine yazılmış en önemli metin olduğu. Ne yazık ki ne yarı gizlilk içinde ve baskı altında okunduğu yıllarda, ne de açık açık okunabildiği bugün, risalenin içeriği yeteri derecede önemsenmedi, sadece Müslüman kadınların tesettürü dini bir zorunluluk olarak yaşamaları gerektiği yönündeki sonuçla meşgul olundu.

    Bilebildiğim kadarı ile metnin gayet açık ve net uslubu ile yüzleşildi. Bu büyük bir eksiklik.

    Said Nursi bu yazısında tesettür neden gereklidir diye dört hikmet(sebep) açıklar. Bu yazıda sadece birinci hikmete ayrılmış olan bölümü ele alacağım. (Bu "hikmet"in tam metnine ulaşmak için buraya tıklayın)

    "Özgürlük" diyenlerin orjinal kaynağı
    Başlangıçta belirttiğim gibi risalenin dili ve iddiaları çok açıktır. Bir din ve siyaset düşünürü olan Nursi açık nedenler sunarak kadınlara seslenir. Onlara esas esaretin tesettürsüz yaşamak olduğu tezini ispat etmeye çalışır. Bugün tesettürün bir özgürlük sağladığını iddia edenler bu manada orijinal değildir. Bu fikir Nursi’de vardır.

    Metnin sonundan başa doğru gidersek, Nursi'nin dünyasının sınıfsal eşitlik fikrine nasıl kapalı olduğunu görürüz. Kadınlar açık yaşadığı takdirde “adi “bir kundura boyacısı, rütbeli birinin açık bacaklı karısına sarkıntılık edebilir. Bu olmamalıdır, derken "adi" sıfatının bu rahat kullanımı Nursi'nin sınıflara bakışını, üstlerin üst, astların ast kalacağı bir düzen taraftarı olduğunu ortaya koyar. Yazar tesettür aleyhinde olanlara "hayasız" diyerek ise yine bugün devam eden bir iddiayı dillendirir. Nursi'ye göre tesettürsüz yaşamayı savunanlar değil, Müslüman olmamak "hayasız" yani "ahlaksız"dır.

    Cinsiyetçiden öte ırkçı
    Kadınların zayıf yaradılışı yüzünden, özgürleşmeleri ancak çarşaflarını kaleleri yaparak gerçekleşebilir. Bildiğimiz kadarıyla hiç evlenmemiş olan Nursi kadınların doğuştan zayıf yaratıklar olduğu fikrini o kadar çok yineler ki, onun fikir dünyasında erkeklerin üstünlüğüne yapılan vurgu cinsiyetçilikten öte adeta ırkçı bir nitelik taşır.

    Çünkü işaret edilen değişmez, kesin ve her kadına mahsus bir özellik varsa o da zayıflıktır. Ayrıca kadınlar doğuştan kıskançtır, çirkinliklerinin görülmesini istemezler ve erkeklerin himayesine muhtaç oldukları için onlar tarafından hiyanetle itham edilmekten çok korkarlar dolayısı ile kendilerini hamilerine sevdirmeye çalışırlar.

    Bunlar değişmez özelliklerdir, sebepleri tabii dir asla toplumsal sistemle ilgili değildir. Dolayısı ile bu değişmez özellikleri ile kadınlar kendilerini kendileri olarak asla var edemeyecektir. Koruyucuları olan erkeklere göre yaşayacaklardır.

    Kadınların eşitlik arayışlarının yükseldiği ve Batıdan başlayarak tüm dünyayı etkilediği yılların insanı olan ve her şeyi takip etme iddiasında olan Nursi için doğum kontrolü akla hayale gelmeyen bir şey olmuş olamaz. Çünkü kutsal addedilenler dahil çok eski metinlerde bile kadınların meşru görülen görülmeyen cinsel ilişkilerinin sonucu olarak doğum yapmamak üzere bir takım tedbirler aradıkları ve zaman zaman buldukları bilinmektedir. Kadınlara sekiz dokuz dakikalık bir zevk yüzünden hamile kalabileceklerini, bu yüzden erkeklerin iştahını açmayacak şekilde gezmeleri gerektiğini söylerken Nursi propagandasına korkutmayı katmaktan çekinmeyen bir siyasetçi yönü olduğunu belli eder.

    Açıkça ayrımcılık
    Son olarak, birinci hikmetin başına dönecek olursak, bence kadınları aşağı gören ifadelerdeki açıksözlülüğü de bu risalenin önemli bir özelliği olarak aklımızda tutmamız gerekir. Bu dil de hiçbir perdeleme yok.

    Tesettür bir toplumsal öneridir. Tüm Türkiye sathında bu önerinin farklı sahipleri ve gerekçeleri var. Ben Türkiyeli bir feminist olarak bugün özel olarak Said Nursi'nin görüşlerini benimseyen ve hoşgören herkesten, ayrıca tesettür hikmetleri onunkinden farklı olan herkesten de bu risalenin en azından bu bölümü ile ilgili olarak ne düşündüğünü yazıp tartışmalarını bekliyorum.

    Belki bu aşılmış bir tartışmadır. Her halükarda bu bilgi ve değerlendirme Türkiyeli bir kadın hareketinin düşünsel gelişimi için de çok yararlı olacak.

    bianet.org
    Anlamını Bilmediğiniz Kelimelerin Üzerine Çift Tıklayınız...

    Sual: Belki onlar eski hali istiyorlar?
    Cevap: Size kısa bir söz söyleyeceğim; ezber edebilirsiniz: İşte, eski hal muhal; ya yeni hal veya izmihlâl...
    (Bediüzzaman Said Nursi)


    Ne hayal, ne kuruntu hakikat istiyorum.
    Hakikat, hakikat, hakikat istiyorum!.. (Osman Yüksel SERDENGEÇTİ)




  2. #2
    Yönetici SeRDeNGeCTi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Yaş
    33
    Mesajlar
    5.901

    Standart

    Arkadaşlar, bugün bir konu hakkında internette araştırma yaparken bu yazıya rastladım. Bir feministin Tesettür Risalesinin 1. hikmetine dair samimi yorumlarını muhteva ediyor. Yazının girişi ve yazarın olayı ele alışı bence çok güzel, fakat daha sonra, benim yorumumca, yazarın Risale-i Nur noktasında temeli olmaması ve Üstad'ın bazı tabirlerini yanlış anlamasından dolayı hakikatten uzaklaşmış. Mesela Tesettür Risalesinde Üstad'ın "adi bir ayakkabı boyacısı" tabirindeki "adi" kelimesini hakaret manasında, günümüzde anlaşılan manasıyla anladığından, Üstad'ın "sınıf ayrımcılığı" yaptığını sanmış. Fakat eskiden "adi" kelimesinin "sıradan" anlamında kullanıldığını bilse ve Üstad'ın da bu anlamda o tabiri kullandığını anlasa, belki daha güzel yorumlarda bulunabilecekti.

    Yine Üstad'ın kadınların yaratılış olarak zayıf olduklarını söylemesini yanlış anlamış. Feminist duyguları dolayısıyla da olayı eşitsizlik olarak yorumlamış. Olsun, yine de bence müsbet bir gelişme olduğunu düşünüyorum...

    Konuyu okuduktan bir süre sonra da yazarla ilgili araştırma yaparkenöğrendim ki, Yasemin Güleçyüz'ün bir süre önce 13-14 seri şeklinde kaleme aldığı "Tesettur Risalesi Kesfedilirken" başlıklı dizisi, meğer bu yazıdan ilham alınarak başlamış. Yasemin Güleçyüz yazılarında meseleyi çok iyi açıkladığından ben daha fazla yorum yapmaya gerek duymuyorum. Fakat konuyla alakalı yorum yapmak isteyenler olursa sevinirim...

    Yasemin Güleçyüz'ün bahsini ettiğim yazılarına şu linkten ulaşabilirsiniz: http://www.risaleforum.com/showthread.php?t=19375
    Anlamını Bilmediğiniz Kelimelerin Üzerine Çift Tıklayınız...

    Sual: Belki onlar eski hali istiyorlar?
    Cevap: Size kısa bir söz söyleyeceğim; ezber edebilirsiniz: İşte, eski hal muhal; ya yeni hal veya izmihlâl...
    (Bediüzzaman Said Nursi)


    Ne hayal, ne kuruntu hakikat istiyorum.
    Hakikat, hakikat, hakikat istiyorum!.. (Osman Yüksel SERDENGEÇTİ)




  3. #3
    Ehil Üye ŞİMŞEK MUSTAFA - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Bulunduğu yer
    AYDIN
    Mesajlar
    1.598

    Standart

    Gerçekten çok ilginç. Teşekkürler

  4. #4
    Vefakar Üye HÜCCET - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Apr 2008
    Mesajlar
    389

    Standart

    Esasın da bu aşılmış bir tartışmadır ki yazar sadece üstad hazretlerinin -güya kadını ikinci sınıf olarak görmesini -ön plana çıkarıyor kadın erkek eşitsizliğinden başkaı testtür üzerine bir şeyler söyleyemiyor.


    "Yağmur duasına çıksaydık dostlar
    Bulutlar yarılır hava açardı
    Şimdi ne ihtimal nede imkan var
    Göğe hükmetmkten kolay ne vardı?
    Yağmur duasına çıksaydık dostlar

    Ben geldim geleli açmadı gökler
    Ya ben bulutları anlamıyorum
    Ya bulutlar benden bir şeyler bekler
    Hayat bir ölümdür aşk bir uçurum
    Ben geldim geleli açmadı gökler "
    S.Karakoç



+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Lemaat Tahlilleri
    By Hamdım.Pişdim.Yandım in forum Bediüzzaman ve Risale-i Nur Çalışmaları
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 28.11.08, 15:44
  2. Lemaat Tahlilleri
    By Ab-ihayaT in forum Bediüzzaman ve Risale-i Nur Çalışmaları
    Cevaplar: 10
    Son Mesaj: 01.08.08, 10:11
  3. Latife Hanim'in Tesettür ile İlgili Mektubu
    By Eyüpşan in forum Gündem
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 12.12.07, 15:35
  4. Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 29.11.07, 10:31
  5. Ahirzaman da Tesettür ile İlgili Bir Soruya Cevap
    By lasiyyema in forum Tesettür
    Cevaplar: 6
    Son Mesaj: 20.08.07, 15:55

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0