+ Konu Cevaplama Paneli
1. Sayfa - Toplam 2 Sayfa var 1 2 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 11

Konu: Hürriyet Maide 51.Ayeti Sevmemiş

  1. #1
    Yasaklı Üye TURKUAZ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Sep 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    628

    Standart Hürriyet Maide 51.Ayeti Sevmemiş

    GEÇEN sal? günü Hürriyet yaz? işlerinde iki saate yak?n süren bir tart?şma yaşad?k.

    Bu tart?şma sonunda, hayat?m?n en zor kararlar?ndan birini ald?m ve bir haberi sayfan?n üzerinden ç?kard?m.

    Ancak dün Malatya’da bir yay?nevinde öldürülen üç kişinin duruşmas?yla ilgili haberleri okurken, yaşad?ğ?m?z bu tart?şmay? ve ald?ğ?m karar? sizlerle paylaşmak istiyorum.

    Sal? günü öğle gündemimize çok ilginç bir haber geldi.

    Olay şu:

    ?stanbul’un en turistik ilçelerinden Eminönü’nde bir cami var.

    Söz konusu cami, Gülhane’de 1769’da Sultan III. Ahmed’in k?z? Zeynep Sultan taraf?ndan mimar Mehmed Tahir Ağa’ya yapt?r?lan tarihi Zeynep Sultan Camii.

    ?şte bu caminin kap?s?ndaki tahtaya önceki hafta el yaz?s?yla bir ayet yaz?ld?.

    Buraya kadar normal.

    Diyanet ?şleri Başkanl?ğ?, cami kap?lar?na güzel ayetlerin as?lmas?n? teşvik ediyor.

    * * *

    Ancak söz konusu caminin imam?, bak?n kap?ya hangi ayeti asmay? uygun bulmuş:

    Maide Suresi’nin 51’inci ayeti aynen şöyle diyor:

    "Ey iman edenler! Yahudileri ve H?ristiyanlar? dostlar edinmeyin. Onlar?n baz?s?, baz?s?n?n dostlar?d?rlar. ?çinizden kim onlar? dost edinirse şüphe yok ki, o da onlardand?r. Muhakkak ki Allah o zalimleri hidayete, doğru yola iletmez."

    Bir arkadaş?m?z caminin önüne gidip, kap?daki tahtan?n önünde fotoğraf çektirmiş.

    Sonra Zeynep Sultan Camii’nin bağl? olduğu Eminönü Müftüsü Muharrem Bilgiç’i aray?p ondan görüş alm?ş.

    Eminönü Müftüsü şunlar? söylemiş:

    "Günlük s?k?nt? veya ihtiyaca göre ayet ya da hadis-i şerifleri hoca efendilere söylüyoruz, yaz?yorlar. Maide Suresi’nin 51. ayetini biz belirlemedik. Ben hocaefendiyi hemen arayacağ?m. Bir ihtar yaz?s? yaz?p hemen kald?rtt?racağ?m. Kuran ayetlerini tart?şmay?z. Ama her ayet her yere yaz?lmaz."

    Buna karş?l?k ?stanbul Müftü Vekili Ömer Kardaş ise, camilerin kap?lar?na yaz?lacak ayet veya hadisleri ilçe müftülüklerinin belirlediğini, ancak böyle bir ayetin seçilip yaz?lmas?n? doğal karş?lad?ğ?n? belirtip şunlar? söylemiş:

    "Bu ayette Müslümanlara Yahudileri ve H?ristiyanlar? inançlar?ndan dolay? kendilerine yak?n görüp dost edinmeleri yasaklanmakta, onlar?n kendi inanç ve değerlerine s?k? s?k?ya bağl? olmalar? istenmektedir. Turistik bir cami diye Kuran-? Kerim ayetlerini asmayacak m?y?z?"

    Durum böyle tart?şmal? hale gelince bu defa Diyanet ?şleri Başkanl?ğ?’na başvurduk.

    Diyanet ?şleri Başkan Yard?mc?s? ?zzet Er sorumuz üzerine konuyu inceletip, şu cevab? verdi:

    "Başkanl?k olarak Kuran ayetlerinin halk?n anlayacağ? tarzda, camide bir panoda yaz?lmas?n? teşvik ediyoruz. Bu hususta genelgemiz de var. Müftülükler cami görevlilerini, Kuran’dan uygun gördüğünüz ayetlerini yaz?n, tarz?nda talimatland?r?yor. Her camide ayn? değil. ?mamlar?n seçimi farkl? olabiliyor. Güncel olan, dini ayd?nlanma ve bilgi bak?m?ndan ?ş?k tutan ve cemaatin bilmesinde fayda mülahaza ettiklerimize öncelik vermelerini vurguluyoruz. Takdir edersiniz, her görevli ayn? maharet ve başar?y? gösterme durumunda olam?yor. Biz ?stanbul Müftülüğü’ne talimat verdik. Müftü Bey’in o imam hakk?nda gereken ikaz? yapacağ?na inan?yorum ben. Kesinlikle H?ristiyan ve Yahudi vatandaşlar?m?za karş? öyle bir tavr?m?z yok. Zeynep Sultan Camii’ndeki yaz?y? doğru bulmad?k. Daha başka, güncel şeyler yaz?labilirdi."

    * * *

    Aram?zda tart?şma başlad?.

    Baz? arkadaşlar?m?z, "Böyle şey olmaz. Bunu manşete taş?mam?z ve karş? ç?kmam?z gerekir" dediler.

    Baz? arkadaşlar?m?z, manşet yapmayal?m ama içerden mutlaka verelim görüşündeydi.

    Üçüncü bir grup arkadaş?m?z ise, haberin hiç verilmemesini savunuyordu.

    Onlar?n gerekçesi de şöyleydi:

    "Neticede bu bir ayettir. Biz burada ayeti tart?şamay?z."

    Benim görüşümü merak ediyorsan?z, onu da söyleyeyim.

    Bana göre de bu önemli bir haberdi ve manşetten vermeliydik.

    Böyle anlarda genel yay?n yönetmenlerinin işi kolay değildir.

    Yöneticilik hayat?mda şöyle bir anlay?ş gelişti.

    Bir haber konusunda böylesine derin bir bölünme varsa, mutlaka iki üç defa düşünmek laz?m.

    Bunun aksini yapt?ğ?m durumlar da vard?r.

    Bazen riskini yüklenip "Haberi verelim" dediğim de olur.Ama burada farkl? davrand?m ve haberi gazeteden ç?karma karar? ald?m.

    * * *

    Yine de bu konudaki görüşümü belirteyim.

    Elbette Kuran’da yaz?l? bir ayeti tart?şmay?z. Ama o ayetin cami kap?s?na iyi niyetle as?ld?ğ?na inanm?yorum.

    Hele hele Malatya’da olduğu gibi, bu ayeti, o günün konteksinden ç?kar?p, yanl?ş yorumlayacak eli kanl? caniler sokaklarda dolaş?rken...

    Ayr?ca haberi de bir meslek içtihad? olabilecek şekilde tart?şmam?z?n yararl? olacağ?n? düşünüyorum.

    Bu haberi mükemmel şekilde haz?rlayan arkadaşlar?m?zdan da emeklerinin üzerine oturduğum için özür diliyorum.

    Hürriyet-Ertuğrul Özkök

  2. #2
    Müdakkik Üye azize - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2007
    Mesajlar
    815

    Standart

    Diyalog karş?t? insanlar? teşvik amaçl? bir yaz?...

  3. #3
    Yasaklı Üye TURKUAZ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Sep 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    628

    Standart

    onların yolu bizim yolumuza terstir dostluğumuz ancak dünyevi insan iletişimi şeklindedir

  4. #4
    Müdakkik Üye azize - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2007
    Mesajlar
    815

    Standart

    Alıntı TURKUAZ Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    onların yolu bizim yolumuza terstir dostluğumuz ancak dünyevi insan iletişimi şeklindedir
    Kardeşim tabiki öyledirde,bu Hürriyet gazetesinin böyle bir haberi vermesindeki amaç sizce nedir?İnanın oyun içinde oyun oynuyorlar.

    Ahir zamanda tabiki gerekirse dindar hıristiyan din adamlarıyla anarşi ve dinsizlik cereyanına karşı ittifak olacağız.Bu demek değildirki dinimizden taviz vereceğiz...

  5. #5
    Yasaklı Üye TURKUAZ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Sep 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    628

    Standart

    Alıntı azize Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Kardeşim tabiki öyledirde,bu Hürriyet gazetesinin böyle bir haberi vermesindeki amaç sizce nedir?İnanın oyun içinde oyun oynuyorlar.

    Ahir zamanda tabiki gerekirse dindar hıristiyan din adamlarıyla anarşi ve dinsizlik cereyanına karşı ittifak olacağız.Bu demek değildirki dinimizden taviz vereceğiz...
    inş dediğin gibidir herşey
    selametle

  6. #6
    Vefakar Üye Kur'aniyyun - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Bulunduğu yer
    Gaziantep
    Yaş
    52
    Mesajlar
    577

    Standart

    Alıntı azize Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Kardeşim tabiki öyledirde,bu Hürriyet gazetesinin böyle bir haberi vermesindeki amaç sizce nedir?İnanın oyun içinde oyun oynuyorlar.

    Ahir zamanda tabiki gerekirse dindar hıristiyan din adamlarıyla anarşi ve dinsizlik cereyanına karşı ittifak olacağız.Bu demek değildirki dinimizden taviz vereceğiz...
    Darwin kimdir?Ingiliz yahudisi,Marks kimdir?Alman yahudisi,Adam Smith kimdir?Ingiliz yahudisi(Kapitalism'in fikir babalarindan birisi)
    Bugun ku bankacilik sistemi kimlerin eseridir? Italyan yahudileri'inin...
    Filistin'de musluman araplari, kimler olduruyor,suruyor,hapsediyor,iskence ediyor?Israil yahudileri..
    Ilk sovyet politburosu kimlerden olusuyordu?Rusya ve polonya yahudileri.
    Demek ki gunumuzde anarsi ve dinsizlik cereyanini destekleyenler yahudilermis.
    90 larda bosnaklar,ne adina kimler tarafindan katledildi?Hiristiyanlik dini adina sirplar tarafindan.Bosnaklar muslumandir.
    Irak'ta ebugarib 'te muslumanlara iskence yapanlar kinlerin askerleri,amerikanin hiristiyan askerleri.
    Yakin ve uzak tarihi okuyun ve dusunun , ustadin haber verdigi hiristiyanlar kimler?
    Simdikiler mi?Yoksa ikinci ronesans ve reform'dan sonraki hiristiyanlar mi?
    Ben simdikiler oldugunu sanmiyorum.
    Muslumanlar icin, bu iki dinle din bazli bir diyalog soz konusu olamaz.
    Sosyal hayattaki iliskiler baska tabii.Bir hiristiyani evine cay icmeye cagirabilirisin. Ama hiristiyan gel camide org calalim derse, ona da dur demek lazim.
    Diyalog adina camide org calarsaniz olmaz.
    الحمدلله على نور الايمان والقرآن

  7. #7
    Gayyur ezrak - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2007
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    65

    Standart

    Çok hassas bir konu...Yurt dışından bu konuyla ilgili aldıgım bir tepkiyi paylaşmak istiyorum sizlere.Kuzenlerimden biri ateist bir adamla(hollandalı hıristiyan kokenli bir aileden geliyor damadımız) evlendi.kuzenim musluman bir bayan...yurt dışında yaşıyorlar ve dinleri farklı oldugu için yerel basınımızı yakından takip ediyorlar dini konularda özellikle...bana bu ayetin tefsirini sormuşlardı (ilahiyatcı oldugum için)ben de bir arastırma yaptım konuyla alakalı tefsir kitaplarından...ayetin tefsirini yeri geldiği için foruma yazmayı uygun gördüm...

    ...lütfen butun yazdıklarımı oku...çünkü k.kerimdeki ayetleri cımbızlayarak öncesindeki ve sonrasındaki olayları değerlendirmeden reklam unsuru olarak kullanamayız...tefsirlerde ayetin iniş sebebi şöyle anlatılıyor;
    İslamdan önce medinede araplarla birlikte 3 yahudi kabilesi bulunuyordu.

    (KAYNUKAOĞULLARI,NADİROĞULLARI,KUREYZAOĞULLARI) bu kabilelerle araplar arasında DOSTLUK anaşması bulunuyordu.araplar islamdan sonra da bu dostluğu devam ettirmek istediler; fakat yahudiler ve munafıklar (iki yuzlu demektir munafık,muslumanların yuzune muslumanız diyen yahudilerin yanına gidince yahudiyiz diyorlardı) gorunuste dost gibi davransalar da her fırsatta muslumanların lehine çaba harcıyorlardı.hz peygamberin askeri planları hakkında musluman dostlarından edindikleri bilgileri müşriklere ulaştırıyorlardı (müşrik;Allaha şirk koşan puta tapan muslumanlara işkence eden gruptur)maide suresinin 41. ayetinden söylediğin bu ayete kadar medine yahudilerinin muslumanlara karsı olan tutum ve davranısları munafıklarla olan dostluk ilişkileri, ve bunları muslumanların aleyhine kullanmaları kendi kutsal kitapları olan tevrata karsı samimiyetsizlikleri,müslümanları islamdan dondurerek hz peygamberi başarısızlığa uğratmaya gayret göstermeleri gibi olaylar anlatılarak yahudi ve hırıstiyanlarla kurulacak dostluğun faydadan cok zarar getireceği müslümanlara acıklandıktan sonra bu ayette müminlerin BU GİBİ YAHUDİ VE HIRİSTİYANLARDAN SAMİMİ DOSTLAR EDİNMEMELERİ EMREDİLMİŞTİR...

    o dönemde yaşanan olaylar ve k.kerimdeki diğer gayri muslim ayetlerinden anladığımız kadarıyla yahudiler yalnızca yahudilerle hıristiyanlar da yalnızca hıristiyanlarla gercek dostluk kurmustur ve muslumanlarla asla kendi gruplarıyla olan samimiyeti sağlamamışlardır.ayetin ifadesine gore yahudileri ve hıristiyanları dost edinenler onlardan sayılır, yani onlara benzer ,onların huyunu kapar,gerceğe değil onlar gibi heva ve hevese kapılır böylece zalimlerden olurlar.Allah zalimleri hidayete erdirmeyeceği için kurtuluşa ve mutluluğa eremezler.İSLAM ALİMLERİNİN BUYUK COĞUNLUĞUNA GORE, GAYRİ MÜSLİMLERLE SAMİMİ DOSTLUK KURAN KİMSSE KÜFRE RIZA GÖSTERMEDİKÇE(ALLAHI İNKAR ETMEDİKÇE,DİNİN TEMEL ESASLARINI İNKAR ETMEDİKÇE)DİNDEN ÇIKMIŞ OLMAZ.ancak kimi dost edineceği konusunda hataya düşmüş olur.Kuran-ı Kerim burada oldugu gibi, birçok ayette muminleri uyararak kendilerinin dısındakilerin İSTER DİNSİZ OLSUN İSTERSE YAHUDİLER VE HIRİSTİYANLAR GİBİ EHLİ KİTAP OLSUN ,MÜSLÜMANLARIN HAYATİ ÖNEM TAŞIYAN SIRLARINI ÖĞRENECEK ,MUHTAÇ OLDUKLARINDA KENDİLERİNİ KORUYACAK DERECEDE DOSTLARI OLMAYACAĞINI İFADE BUYURMUŞTUR.( ali imran 3/28,118 nisa 4/144)


    Ancak müsluman olmayanlarla dost edinme yasağı ,onlarla iyi gecinmemek anlamına gelmez.toplum ve devletin emniyet ve selameti bakımından devlet sırlarını onlara verecek derecede kendileriyle samimi olmak veya devletin sırlarını yahut menfaatlerini alakadar eden önemli gorevleri onlara teslim etmek yanlış olmakla birlikte onlarla beşeri munasebetlerin iyi yurutulmesinde bir sakınca yoktur.KURAN MUSLUMANLARA KARSI DÜŞMANCA TAVIR ALMAYAN GAYRİ MÜSLİMLERLE BEŞERİ MUNASEBETLERİN İYİ YÜRÜTÜLMESİNİ , GEREKTİĞİNDE ONLARA İYİLİK EDİLMESİNİ ,HAKLARINDa ADALETLİ DAVRANILMASINI ,TAVSİYE ETMEKTE BÖYLE YAPANLARA YÜCE ALLAHIN SEVDİĞİNİ BİLDİRMEKTEDİR.(Mümtehine suresi 8. ayet)

    müslümanların menfaatine oldugu surece onlarla uluslararası dostluk anlaşmaları imzalamakta da bir sakınca yoktur.nitekim hz peygamber medinedeki yahudilerle vatandaşlık antlaşması yaptıgı gibi müşrik (Allaha şirk koşan ) KABİLELERLE DE İTTİFAK ANTLAŞMASI YAPMISTIR.SAMİMİ DOST EDİNİLMELERİ YASAKLANANLAR ANCAK İSLAMA VE MUSLUMANLARA KARSI DÜŞMANCA TAVIR ALANLAR ONLARLA SAVAŞMAK VE ONLARI YURTLARINDAN ÇIKARMAK İÇİN BİRBİRLERİNE DESTEK VERENLERDİR.YÜCE ALLAHI BU TÜR GAYRİ MÜSLİMLERLE DOSTLUK BAĞLARI KURANLARI ZALİMLER OLARAK NİTELEMİŞTİR.


    farklı bir şeyler bilen ve fikri olan varsa bu konuda bana da yardımcı olmuş olacak cevabım açısından...
    saygılarımla
    ezrak
    Usulü zayi eden ,vusulden mahrum kalır...

  8. #8
    Gayyur süraka - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jan 2007
    Mesajlar
    87

    Standart

    Kur'an?n bu hükmüde, yine siyak ve sibak bütünlüğünde ele al?nmad?ğ?nda, yanl?ş anlam ç?karmalarda adetten olmakta ve sanki Kur'an? Kerim bütün Yahudi ve H?rsitiyanlar? dost edinmeyin şeklinde alg?layanlar olabilmektedir.

    Merhum Elmal? Hamdi Yaz?r bu Ayeti Kerime için bak?n Tefsirinde ne diyor:

    'Yahudi ve h?ristiyanlar? dostlar edinmeyin. Onlara velî olmay?n?z değil, onlar? velî tutmay?n?z, itimat edip de yâr tan?may?n?z, yardakl?k etmeyiniz. Velâyetlerine, hükümlerine yard?mlar?na müracaat etmek, mühim işlerin baş?na getirmek şöyle dursun, onlara gerçek bir dost gibi tam bir samimiyetle itimat edip de kendinizi kapt?rmay?n?z. Özetle onlar? dost olur san?p da yak?n dostlar?n?z gibi s?k? f?k? beraberliklere dalmay?n?z, tuzaklar?na düşmeyiniz, isteklerine iştirak etmeyiniz. Görülüyor ki 'Yahudiler ve h?ristiyanlara dostlar olmay?n?z' buyurulmam?ş, 'Yahudi ve h?ristiyanlar? dost edinmeyiniz' buyurulmuştur. Çünkü 'Allah sizi, din hakk?nda sizinle savaşmayan ve sizi yurtlar?n?zdan ç?karmayan kimselere iyilik etmekten, onlara adaletli davranmaktan men etmez.' (Mümtehine, 60/8 ) buyurulmuştur. Şu halde müminler yahudi ve h?ristiyanlara iyilik etmekten,dostluk yapmaktan, onlara âmir olmaktan yasaklanm?ş ve men edilmiş değil, onlar? dost edinmekten, yardakl?k etmekten yasaklanm?şlard?r.'


    Yani özetle:

    Görülüyor ki 'Yahudiler ve h?ristiyanlara dostlar olmay?n?z' buyurulmam?ş, 'Yahudi ve h?ristiyanlar? dost edinmeyiniz' buyurulmuştur.

    'Dost edinmek' ile 'Tebliğ niyetli dost olmak' aras?ndaki Farka VURGU yap?yor,


    1-) Haram olan 'Dost edinmek': Onlara her türlü s?rr?n?z? paylaşmak, s?k?-f?k? bir ilişki içinde olmak, onlardan gelen her habere hemen itimat etmek ve onlara yardakl?k etmek yasaklan?rken,

    2-) Helal olan 'Dost olmak': ?slam? temsil ve tebliğ noktas?nda Diyalog kurmak, onlara adaletle hükmetmek, iyilik yapmak olarak s?ralayabiliriz.

    Şayet, bu hususu böyle anlamam?ş olursak, baz? Ayeti Kerimler aras?nda -haşa- çelişki meydana gelmiş olurki, bu ise Kur'ana değil, Diyalog karş?t? kardeşlerimize münhas?r bir vas?ft?r:

    Maide 5: '. Kendilerine kitap verilenlerin yiyecekleri size helal olduğu gibi,............ve sizden önce kendilerine kitap verilenlerden namuslu hür kad?nlar, zina etmeksizin, gizli dost tutmaks?z?n, namuslu bir şekilde mehirlerini ödediğiniz takdirde, size helâldir.'

    Yani, Ayeti Kerime ile, EHL-? K?TAB tan k?z almak ve onlar?n yediğinden yemek yemek Helaldir. Şimdi şayet (Maide:51) de geçen Dost edinmeyi, Elmal? ve diğer tefsirciler gibi anlamaz ve HER KAF?R? DÜŞMAN addedersek, o zaman Kuran-? Kerim hem Kafir Ehl-i Kitab?n k?z?n? bir eş olarak almaya ruhsat verirken, hemde Düşman olmay? öğütlemiş olurki, o zaman -haşa-Kuran? çeliştirmiş oluruz.

    Doğrusu tabiki Elmal? Hamdi Yaz?r'?n merhumun dediği gibidir.

    Konuya bir de Bediüzzaman Hazretlerinin bu Ayeti Kerimenin Tefsiri ile devam edelim :

    Bediüzzaman Hazretleri , Kur’anda men edilen “Yahudi ve hristiyanlarla dost olmay?n (Maide, 5/51) Ayeti Kerimesinin tefsirinde , “Delil, katiü'l-metin olduğu gibi katiü'd-delalet olmak gerektir,” diyerek, yahudiler ve h?ristiyanlarla diyalog ve dostluk kurman?n yasak olduğuna dair delilin Kur’an’?n ayetleri gibi sağlam bir metne dayand?r?lmas?na rağmen, kastedilen anlam?n kesin olmad?ğ?n? belirterek , Yahudi ve Hristiyanlarla dost olmaya men değil , tahrif olan yahudilik dini ile yine tahrif olan hristiyanl?k dinine dost olmaya nehy olduğunu belirtmektedir. Şayet bu Ayeti Kerimeyi böyle bir anlam verilmemiş olunursa , yine Bediüzzaman?n “Ehl-i kitaptan bir haremin olsa elbette seveceksin!” ifadesinde dediği üzere , Ehl-i Kitab han?mlar? ile evlenmeye ruhsat? belirten (Maide .5/5 ) Ayeti ile çelişeceğine vurgu yapmaktad?r. Çünkü , hem dost edinmeyin hemde Han?mlar? ile evlenmenizde bir sak?nca olmaz anlay?ş? , Kur’an?n siyak ve sibak bütünlüğünü zedelemektedir. Tefsirin devam?nda , Asr-? Sadet döneminde, ?slam?n yeni nuzülü ile meydana gelen yeni bir Manevi ink?labat olduğundan, Sahabeyi Kiram bütün k?staslar?n? bu noktadan yapmaktalard? , ve bu Din noktas?nda muhabbet veya düşmanl?k beslerlerdi . Buna istinaden , Asr? Saadet döneminde gayri müslimlere muhabbette bir nifak endişesi vard? . Ancak , günümüzde yaşanana ink?labat manevi değil bir nevi medeni ve dünyevi bir ink?labat olduğundan , k?stas olarak medeniyeti nazara almak esast?r. Zaten , gayri müslimlerin çoğu da dinlerine bağl? olmad?klar?ndan , onlarla dost olmak , hem medeniyet ve gelişmişlikleri noktas?na hemde Dünyevi Bar?ş ve Huzurun temini içindir. Bundan dolay? , Kur’andaki nehiy bunun kesinlikle kapsamamaktad?r ! (Münazarat, Sayfa 71)


    Ayr?ca diyebilirizki , H?ristiyan ve Yahudilerle Dost olmay? nehy , tümü ile dost olmay? nehy şeklinde alg?layanlar , Kur'an?n şu Ayetlerini görmemezlikten geldiklerine üzülerek şahit olmaktay?z :

    Allah, sizinle din uğrunda savaşmayan ve sizi yurtlar?n?zdan ç?karmayanlara iyilik yapman?z? ve onlara adil davranman?z? yasaklamaz.” (Mümtehine, 8,)


    “Zulmedenleri hariç, ehl-i kitap ile en güzel olan şeklin d?ş?nda bir tarzda mücadele etmeyin ve onlara şöyle deyin: “Biz, hem bize indirilen kitaba, hem size indirilen kitaba iman ettik. Bizim ?lah’?m?z da sizin ?lah’?n?z da bir ve ayn? ?lah’t?r ve biz O’na gönülden teslim olduk.” (Ankebut, 46)

    De ki: “Ey ehl-i kitap, sizinle bizim aram?zda ayn? olan bir kelimeye gelin: Allah’tan başkas?na ibadet etmeyelim ve O’na hiçbir şeyi ortak koşmayal?m; Allah’? b?rak?p da, kimimiz kimimizi rabler de edinmesin.” (Âl-i ?mrân, 64)

  9. #9
    Gayyur süraka - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jan 2007
    Mesajlar
    87

    Standart

    S - Yahudi ve Nasârâ ile muhabbetten Kur'ân'da nehiy vard?r. “لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء” Bununla berâber nas?l dost olunuz dersiniz?
    C - Evvelâ: Delîl, kat'iyyü'l-metîn olduğu gibi, kat'iyyü'd-delâlet olmak gerektir. Halbuki, te’vîl ve ihtimâlin mecâli vard?r. Zîrâ, nehy-i Kur'ânî âmm değildir, mutlakt?r. Mutlak ise, takyîd olunabilir. Zaman bir büyük müfessirdir; kayd?n? izhâr etse, îtirâz olunmaz. Hem de hüküm, müştak üzerine olsa, me'haz-? iştikàk? illet-i hüküm gösterir. Demek bu nehiy, Yahudi ve Nasârâ ile Yahûdiyet ve Nasrâniyet olan âyinleri hasebiyledir.
    Hem de bir adam zât? için sevilmez. Belki muhabbet, s?fat veyâ san'at? içindir. Öyle ise, herbir Müslüman?n herbir s?fat? Müslüman olmas? lâz?m olmad?ğ? gibi, herbir kâfirin dahi bütün s?fat ve san'atlar? kâfir olmak lâz?m gelmez. Binâenaleyh, Müslüman olan s?fat veyâ bir san'at?, istihsân etmekle iktibâs etmek neden câiz olmas?n? Ehl-i kitaptan bir haremin olsa elbette seveceksin!

    Şerhi,

    (S - Yahudi ve Nasârâ ile muhabbetten Kur'ân'da nehiy vard?r.) Onlara hakîki muhabbet etmeyi şu âyet yasakl?yor: (“لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء”) Mâide Sûresi, 51. âyet: “Yahudileri ve H?ristiyanlar? dost edinmeyin!” Bu âyet varken, (Bununla berâber nas?l dost olunuz dersiniz?) Âyete karş? gelmiş olmaz m?y?z?
    (C - Evvelâ: Delîl) âyetteki nehyin delîli, (kat'iyyü'l-metîn olduğu gibi,) âyetin metni gàyet kat’î Allah’?n kelâm? olduğu gibi; ayn? zamanda (kat'iyyü'd-delâlet) âyetin kat’iyyetle yasağa delâleti (olmak gerektir.) Metinde tereddüt olmad?ğ? gibi, âyetin bu yasağa delâlet ettiğinde de tereddüt olmamas? gerekir. (Halbuki,) burada delâletin kat’iyyeti görülmüyor, yasak hükmünün h?lâf?na bâz? (te’vîl) yapman?n veyâ nehye ters bâz? (ihtimâlin mecâli vard?r.)


    Âyetin hem metni hem de delâleti kat’î olursa, o hüküm kesin farziyeti ifâde eder, te’vîli olmaz. Âyetin o yasak hükmüne delâleti kat’î olmazsa, o zaman te’vîle mahal olur. Nehiydeki harâmiyetin neye bakt?ğ?n?, mekrûhiyetin neye bakt?ğ?n?, sünnetiyetin neye bakt?ğ?n? tesbît etmek gerekiyor. Bu âyet Yahudi ve Nasârâya muhabbeti umum îtibâr?yla herşeyde yasaklam?yor. (Zîrâ, nehy-i Kur'ânî) Kur'ân?n yasağ? (âmm) umûmî (değildir,) “bütün” Nasârâ ve Yahûdu “her cihetle” dost tutmay?n demiyor, (mutlakt?r) yâni “Küllü ve ba’zu” kayd? yoktur. Sarf, nahv, mant?k, belâgat, münâzara, bedi’, beyân ilimlerinin kàidelerine göre şu âyetin yasak hükmüne “küllü” veyâ “ba’zu” kayd? konmam?şt?r. Âyetin sarahatinde böyle bir sarih kay?t olmad?ğ?na göre, mâdem mutlakt?r, (Mutlak ise, takyîd olunabilir.) Sarih kayd? olmayan hükümde işârî kay?t yap?labilir. (Zaman bir büyük müfessirdir Asr-? Saâdet’ten bu güne kadar geçen zaman bu âyetin tefsircisi olmuştur; sarf ve nahv kàidelerine göre o âyetin hükmünde gizli b?rak?lm?ş olan bir (kayd?n?) geçen zaman (izhâr etse,) ortaya ç?karsa; (îtirâz olunmaz.) Yâni âyette o gizli kay?t vard?, ama sâdece havas onu anlard?. Zamân içinde o gizli kay?t herkesin anlayacağ? şekilde ortaya ç?karsa, îtirâz edilmez. Yoksa hâşâ, âyette esâsen bulunmayan bir kayd? zaman sonradan koymuş demek değildir. Görünmeyen kay?t, görünür hâle geldi demektir.


    Bu âyette sonradan görünen kayd? şöyle anl?yoruz: (Hem de hüküm, müştak) türeyen kelime (üzerine olsa,) yâni bu âyetteki “Dost tutmay?n” hükmü, türemiş kelime olan “Yahudi ve Nasârâ” için kullan?lm?şsa;
    (me'haz-? iştikàk?), o türeyen kelimenin türediği masdar?, yâni “Yahudilik ve Nasrânîlik” kökünü (illet-i hüküm) yasak hükmünün sebebi (gösterir. Demek bu nehiy,) Yahudi ve H?ristiyanlar? dost tutmama yasağ?, (Yahudi ve Nasârâ ile Yahûdiyet ve Nasrâniyet olan âyinleri) as?l dinlerine muhâlif olan âdetleri ve hurâfeleri (hasebiyledir.) Onlar? bât?l inançlar? sebebiyle sevmek yasaklanm?şt?r. Yasağ?n bu cihetle olduğu ise o gün ortaya ç?km?ş değildir. Eskiden ulemâ, Yahudi ve H?ristiyanlar? getirip çal?şt?r?rd?, onlar?n k?zlar?n? nikâhlarlard?; ama avâm bu kayd? bilmezdi. Zaman şimdi herkese gösterdi.
    (Hem de bir adam zât? için sevilmez. Belki muhabbet, s?fat veyâ san'at? içindir.) Bir kâfiri inanc?ndan dolay? sevsen, küfürdür. Ama, bir kâfiri güzel bir s?fat?ndan veyâ ehil olduğu san’at?ndan dolay? sevsen, câizdir. (Öyle ise, herbir Müslüman?n herbir s?fat? Müslüman olmas? lâz?m olmad?ğ? gibi,) adam Müslümand?r ama her yapt?ğ? iş Kur'ân’a uygun olmayabilir; (herbir kâfirin dahi bütün s?fat ve san'atlar? kâfir olmak lâz?m gelmez); adam kâfir ise bile her yapt?ğ? işe de küfür diyebilir miyiz? Kur'ân, kâfirin küfrünü yasaklam?şt?r, fakat san’at?n? yasaklamam?şt?r. (Binâenaleyh, Müslüman olan) Kur'ân’?n tasvîp ettiği (s?fat veyâ bir san'at?,) o kâfire âit olsa bile, (istihsân etmekle iktibâs etmek) güzel görerek aynen almak (neden câiz olmas?n?)

    Demek bir kâfirin san’at?n? sevebilirsin. Hz. Ömer (ra) da Ebû Lü’lü’yü san’at? cihetiyle çal?şt?rm?şt?. (Ehl-i kitaptan bir haremin) han?m?n (olsa elbette seveceksin!) Ehl-i kitap olan o han?mda üç s?fat var: Vücûdu îtibâr?yla Allah’?n san’at?d?r, han?m?nd?r, H?ristiyan veyâ Yahudidir! Allah’?n yaratmas? cihetiyle bilerek sevmesen, günâht?r. Han?m?n olduğu için kad?nl?k cihetiyle sevmesen, günâhkâr olursun. H?ristiyan veyâ Yahudi olduğu için seversen küfürdür, işte bu sevmek yasakt?r!

    gencadam.net
    Konu süraka tarafından (26.11.07 Saat 11:39 ) değiştirilmiştir.

  10. #10
    Vefakar Üye sultanhani - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2007
    Mesajlar
    435

    Standart

    Alıntı bunyamin Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    S - Yahudi ve Nasârâ ile muhabbetten Kur'ân'da nehiy vardır. “لاَ تَتَّخِذُواْ الْيَهُودَ وَالنَّصَارَى أَوْلِيَاء” Bununla berâber nasıl dost olunuz dersiniz?
    C - Evvelâ: Delîl, kat'iyyü'l-metîn olduğu gibi, kat'iyyü'd-delâlet olmak gerektir. Halbuki, te’vîl ve ihtimâlin mecâli vardır. Zîrâ, nehy-i Kur'ânî âmm değildir, mutlaktır. Mutlak ise, takyîd olunabilir. Zaman bir büyük müfessirdir; kaydını izhâr etse, îtirâz olunmaz. Hem de hüküm, müştak üzerine olsa, me'haz-ı iştikàkı illet-i hüküm gösterir. Demek bu nehiy, Yahudi ve Nasârâ ile Yahûdiyet ve Nasrâniyet olan âyinleri hasebiyledir.
    Hem de bir adam zâtı için sevilmez. Belki muhabbet, sıfat veyâ san'atı içindir. Öyle ise, herbir Müslümanın herbir sıfatı Müslüman olması lâzım olmadığı gibi, herbir kâfirin dahi bütün sıfat ve san'atları kâfir olmak lâzım gelmez. Binâenaleyh, Müslüman olan sıfat veyâ bir san'atı, istihsân etmekle iktibâs etmek neden câiz olmasın? Ehl-i kitaptan bir haremin olsa elbette seveceksin!


    Demek bir kâfirin san’atını sevebilirsin. Hz. Ömer (ra) da Ebû Lü’lü’yü san’atı cihetiyle çalıştırmıştı. (Ehl-i kitaptan bir haremin) hanımın (olsa elbette seveceksin!) Ehl-i kitap olan o hanımda üç sıfat var: Vücûdu îtibârıyla Allah’ın san’atıdır, hanımındır, Hıristiyan veyâ Yahudidir! Allah’ın yaratması cihetiyle bilerek sevmesen, günâhtır. Hanımın olduğu için kadınlık cihetiyle sevmesen, günâhkâr olursun. Hıristiyan veyâ Yahudi olduğu için seversen küfürdür, işte bu sevmek yasaktır!
    Maide 51. Ayeti gözden kaçıranlar azdeğilmiş
    Ey derde derman isteyen, yetmez mi dert derman sana” diyen zat gibi bizde “Ey bu asrın manevi elemini nefsine çektiren ...kardeş; Yetmez mi Kur’an ve iman hizmeti sana?”diyoruz.
    Hulusi Ağabey


+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Maide 51. ayet ve yanlış tefsiri ..!
    By asiminnos in forum İslami Konular ve İman Hakikatleri
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 30.12.11, 21:20
  2. Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 08.06.11, 11:07
  3. İçki, Kumar, Fal -(Maide Suresi 90-91 Tefsiri) - Tefsir: Ruhu-l Furkan
    By Lebid24 in forum İslami Nitelikli Yazılar
    Cevaplar: 5
    Son Mesaj: 19.11.08, 16:12
  4. Her Ayeti Allah Diyen Sure..
    By tebyin in forum İslami Konular ve İman Hakikatleri
    Cevaplar: 17
    Son Mesaj: 30.10.08, 15:49
  5. Kur'an'in Bu Ayeti Gecersiz mi, Degil mi?
    By halenur in forum İslami Konular ve İman Hakikatleri
    Cevaplar: 26
    Son Mesaj: 18.05.08, 11:16

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0