+ Konu Cevaplama Paneli
1. Sayfa - Toplam 3 Sayfa var 1 2 3 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 27
Like Tree2Beğeni

Konu: Hangi Çalgı Aletleri Haram - Helal?

  1. #1
    Müdakkik Üye terennüm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    910

    Standart Hangi Çalgı Aletleri Haram - Helal?

    Alıntı insirah Nickli Üyeden Alıntı
    Günümüzde çalgı aletlerinin sayısının fazlalaşmasıyla beraber,helal -haram olan aletler de karşmış durumda.
    Hangi aletlerin helal-haram olduğunu nasıl ve hangi kaynaktan öğrenebiliriz?
    Benim bildiğim, bu konuda herhangi bir yasaklama yok.
    Konu Meyvenin Zeyli tarafından (29.05.07 Saat 20:03 ) değiştirilmiştir.

  2. #2
    Müdakkik Üye terennüm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    910

    Standart

    Alıntı insirah Nickli Üyeden Alıntı
    Şöyle soru geldi.Mesela ney,def gibi aletler, biri Paygamber Efendimiz asv zamanında diğeri ise Mevlana'nın zamanında kullanılmış aletlerdir.
    Bazı aletler ise(Gitar,keman vs..)gibi aletleri kullanmaktaki durumun ne olduğunu merak ediyorlar.Bunlar hakkında hadis veya ciddi bir kaynak olup olmadığı konusunda bir soruu sordular.Yani Müzik değil,Aletler konusunda soru.
    Bence olaya şöyle bakmamız gerekir.
    Malum dinimiz kolaylık dinidir ve yasaklamalar konusunda da belirli başlı konular dışında bir Mümin rahattır yani dinimiz insan fıtratını sıkmaz.
    Dolayısıyla müzik aleti konusunda net bir yasaklama olmadığı için isteyen istediği müzik aletini çalabilir kanaatimce.
    Ama elbetteki çalınan müzikler yetimane hüzünler vs. gibi duyguları içermemeli.
    Konu Meyvenin Zeyli tarafından (29.05.07 Saat 20:04 ) değiştirilmiştir.

  3. #3
    Ehil Üye Meyvenin Zeyli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    3.341

    Standart

    Aslında alet ayrımı yoktur sahih hadislerde telli veya vurmalı veya üflemeli tarzında. Telli çalgıların haram olduğunu varsayan rivayetlerin de mevzu olduğu noktasında birleşiyor genelde alimler.

    Ve sen yine denendiğinde.. Ve yine kalbin daraldığında.. Ve yine bütün kapılar kapandığında.. Ve yine ne yapman gerektiğini bilemediğinde.. Uzun uzun düşün.. Ve hatırla yaratanını!.. "ALLAH kuluna kafi değil mi?" [Zümer Suresi - 36]


  4. #4
    Ehil Üye Meyvenin Zeyli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    3.341

    Standart

    Alıntı insirah Nickli Üyeden Alıntı
    Ben de okuduğum bir lisede,elime bir kaynak geçmişti.Orada da keman,gitar gibi aletlerin çalınmaması konusunda yani caiz olmadığı konusunda yazılar okumuştum.Sebepleri de çok güzel izah etmişlerdi ama şuan ona ulaşamıyorum.Hayrettin Karaman'ın sitesinden birşeyler buldum ama bilmiyorum sorulara cevap olur mu..?....
    Alıntı insirah Nickli Üyeden Alıntı
    Mûsıkî veya müzik (semâ', gına) kadın veya erkek tarafından ses ve âlet (çalgı) ile icrâ edilen malûm san'atın bütün şubelerine şâmildir. İslâmî hüküm bakımından bu şube ve şekiller arasında fark vardır. Ayrıca müziğin icrâ edildiği yer ve maksadın da hükme tesiri sözkonusudur.

    Müziğin hükmünü tayin eden delillere geçmeden önce fıkıh mezheblerinin telâkkisini özetleyelim:
    1) Hanefî mezhebine göre mûsıkî icrâsı ve bunu dinlemek haramdır. Bu hüküm, değnek ve çubuğun bir yere âhenkli bir şekilde vurulmasını dahi içine almakta ve haram saymaktadır.53
    Hükmün bazı istisnâları vardır: Savaşta vurulan kös ile düğünlerde çalınan tef.
    Müzik başkalarına dinletmek için değil de kendini dinlendirmek ve yalnızlığı defetmek için yapılırsa İmam Serahsî'ye göre caizdir; Merginânî'ye göre bu da haramdır.54
    İmam Ebû-Yusuf'a sormuşlar: Düğün dışında, meselâ kadının ve çocuğun kendi evinde tef çalmasına ne dersin? Şu cevabı vermiş: Bunda kerâhet yoktur. Aşırı oyun ve teğannî olursa onu mekruh görürüm.55
    Hanbelî mezhebi bu konuda-genel çizgileriyle- hanefî mezhebi gibidir.

    2) İmam Şâfiî ve Mâlik'ten ikişer görüş nakledilmiştir. Bunlardan birine göre bu iki imam müziği mekruh saymışlar, diğerine göre ise -yanında bir haram işlenmediği, harama âlet edilmediği takdirde- mübâh görmüşlerdir. Şâfiî mezhebinden Gazzâlî ile malikîlerden Kettânî'nin görüşlerine aşağıda daha genişce yer verilecektir.

    3) Zahiriyye mezhebi ile genellikle sofiyye tarikatları musıkînin bütün nevileriyle mübah olduğunu müdâfaa etmişlerdir.56
    Mûsıkînin lehinde ve aleyhinde görüş bildiren fıkıh bilginleri bazı âyetlerle istidlâl etmişlerse de (Lukmân: 31/6; Zümer: 36/18) bunların mûsıkîyi hedef aldığı kesin değildir. Hadislere gelince, Rasûl-i Ekrem (s.a.v.)'in düğün, bayram, karşılama gibi münasebetlerle icrâ edilen müziği tasvib ettiği, düğünlerde bunu teşvik eylediği sağlam rivayetlere istinad etmektedir.

    Ayrıca müziğin -bir harama âlet edilmeden yalnızca saz ve ses müziğinin- haram kılındığına dair sahih hadisin bulunmadığı söylenmiştir.57
    Faslı Abdulhayy el-Kettânî, Hz. Peygamber devri kültür ve medeniyetinden bahseden iki büyük ciltlik eserinde (et-Terâtibu'l-idâriyye) mûsıkîye 25 sayfa ayırmış, bütün çeşitleriyle caiz olduğunu gösteren deliller getirmiş, bu mevzûda yazılmış 20 eserin ismini vermiştir.58 Bu müellifin tesbitine göre sahâbeden Ömer, Osman, Abdurrahman b. Avf, Ubeyde b. el-Cerrâh, Sa'd b. Ebî-Vakkas, Ebû-Mes'ûd, Bilâl, Abdullah b. ez-Zübeyr, Hassân, İbn Amr, el-Mugira b. Şu'be gibi zevâtın müzik dinledikleri rivayet edilmiştir.
    İmam Gazzâlî İhyâ isimli eserinin 35 sayfasını bu meseleye ayırarak bütün söylenenleri tahlil etmiş, delilleri karşılaştırmış ve şu neticeye varmıştır:
    Mûsıkî ister ses ister âlet ile olsun tek hükme bağlı değildir: Haram, mekruh, mübah ve müstehab olabilir.
    1) Dünya arzusu ve şehvet hisleri ile dolup taşan gençler için yalnızca bu duyguları tahrik eden müzik haramdır.
    2) Vakitlerinin çoğunu buna veren, iştigâli âdet haline getiren kimse için mekruhtur.
    3) Güzel sesten zevk alma dışında bir duyguya kapılmayan kimse için müzik mübahtır, serbesttir.
    4) Allah sevgisi ile dolup taşan, duyduğu güzel ses kendisinde yalnızca güzel sıfatları tahrik eden kimse için müstehabdır.59
    Gazzâlî incelemesini sürdürürken müziğin duruma göre ya mübah veya mendûb olduğunu, onu haram kılan şeyin kendisi değil, dıştan ârız olan beş sebepten ibaret bulunduğunu ifade ederek şöyle devam ediyor: 1) Şarkı söyleyen kadın olur, dinleyen de kadın sesinin şehvetini tahrik edeceğinden korkarsa dinlemek haramdır. Burada haram hükmü müzikten değil, kadının sesinden gelmektedir. Aslında kadının sesi haram değildir; ancak şehveti tahrik ederse Kur'ân okumasını bile dinlemek haram olur.60
    2) Müzik âleti içki meclislerinin sembolü olan âletlerden ise bunu kullanmak haram olur; diğerleri mübah olmakta devam eder.
    3) Şarkı ve türkünün güftesi bozuk, İslâm inancına ve ahlâkına aykırı ise bunu müzikli veya müziksiz söylemek ve dinlemek haramdır.
    4) Gençliği icabı şehevî duyguların mahkûmu olan bir kimse aşırı derecede müziğe düşer, müzik onun yalnızca cinsî arzusunu tahrik ederse onun müzikten uzak durması gerekir.
    5) Sıradan bir insanın müzik şehvetini de ilâhî aşkını da tahrik etmediği halde bütün vakitlerini alır, onu başka işlerden alıkorsa yine haram olur
    .61


    http://www.hayrettinkaraman.net/kitap/helalharam/0135.htm


    --------------------------------------------------------------------------------

    53. el-Merginânî, el-Hidâye (kerâhiye bahsi)
    54. İbn el-Hümâm, ag. esr., C.VI, s. 36.
    55. el-Aynî, Umdetu'l-Qârî, C. III, s. 359.
    56. İyi bir hülâsa için bk. S. Uludağ, İslâm açısından Mûsikî ve Semâ, İst. 1976, s. 168-187.
    57. Şevkânî, Neyl, C. VIII, s. 107.
    58. C. II, s. 120-145.
    59. C. II. s. 302.
    60. Hanefilerden Buhârî şârihi allâme Aynî de "Bayramda iki cariyenin okuduğu şarkıyı Hz. Peygamber'in ve Ebû Bekr'in dinlediklerinden hareketle aynı neticeye varmıştır. Umdetu'l-Qârî, C. 3. s. 360.
    61. C. II, s. 279-281. (özetlenmiştir.)

    Ya biz de tasavvuf musıkisi dersinde ayrıntılı konuşmuştuk aslında bu konuyu ama ders notlarımı finalden sonra yok ettiğim için sadırdan konuşmak mecburiyetinde kalıyorum
    Özetle telli çalgıların haram olduğunu ifade eden rivayetler mevzu, yani sahih değil. Müzik de ölçü netice olmalı. Yani çağrıştırdığı duygu. Zaten Üstad Hazretleri de bu konuyu gayet mukni anlatmış İ. İcaz'da.
    Konu Meyvenin Zeyli tarafından (29.05.07 Saat 20:07 ) değiştirilmiştir.

    Ve sen yine denendiğinde.. Ve yine kalbin daraldığında.. Ve yine bütün kapılar kapandığında.. Ve yine ne yapman gerektiğini bilemediğinde.. Uzun uzun düşün.. Ve hatırla yaratanını!.. "ALLAH kuluna kafi değil mi?" [Zümer Suresi - 36]


  5. #5
    Ehil Üye Meyvenin Zeyli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    3.341

    Standart

    Alıntı insirah Nickli Üyeden Alıntı
    Yani netice iyi ise gitar,keman çalınır mı?
    elbette neden olmasın
    Konu Meyvenin Zeyli tarafından (29.05.07 Saat 20:09 ) değiştirilmiştir.

    Ve sen yine denendiğinde.. Ve yine kalbin daraldığında.. Ve yine bütün kapılar kapandığında.. Ve yine ne yapman gerektiğini bilemediğinde.. Uzun uzun düşün.. Ve hatırla yaratanını!.. "ALLAH kuluna kafi değil mi?" [Zümer Suresi - 36]


  6. #6
    Ehil Üye Meyvenin Zeyli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    3.341

    Standart

    Şaka bir yana İmam-ı Gazali'nin de kastettiği şehevi ve nefsani duygular çağrıştıran, insanda küfre, kine, düşmanlıa meyil uyandıran vs tarz müzikler haramdır. Her ne enstrüman kullanılırsa kullanılsın farketmez. Bunun harici İlahi duygular uyandırıyorsa mübahtır fakat bundaölçümüz de beşte bir olmalı. Fazlası yine caiz değildir.
    Konu Meyvenin Zeyli tarafından (29.05.07 Saat 20:10 ) değiştirilmiştir.

    Ve sen yine denendiğinde.. Ve yine kalbin daraldığında.. Ve yine bütün kapılar kapandığında.. Ve yine ne yapman gerektiğini bilemediğinde.. Uzun uzun düşün.. Ve hatırla yaratanını!.. "ALLAH kuluna kafi değil mi?" [Zümer Suresi - 36]


  7. #7
    Ehil Üye Meyvenin Zeyli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    3.341

    Standart

    Alıntı insirah Nickli Üyeden Alıntı
    Üstadımız,İşârâtü’l-İ’câzda özetleyivermiş. Bunu her okudugumda çok farklı manalar hissettiriyor Rabbim elhm.Ozaman seçimimiz daha net olur.
    “Kulaktaki zar nûr-u îmân ile ışıklandığı zaman, kâinâttan gelen mânevî nidâları işitir. Lisan-ı hal ile yapılan zikirleri, tesbihatları fehmeder. Hattâ o nur-u iman sayesinde, rüzgârların terennümatını, bulutların na’ralarını, denizlerin dalgalarının nağamatını ve hakeza yağmur, kuş ve saire gibi her nev’den Rabbanî kelâmları ve ulvî tesbihatı işitir. Sanki kâinat, İlahî bir musikî dairesidir. Türlü türlü avazlarla, çeşit çeşit terennümatla kalblere hüzünleri ve Rabbanî aşkları intıba’ ettirmekle kalbleri, ruhları nuranî âlemlere götürür, pek garib misalî levhaları göstermekle, o ruhları ve kalbleri lezzetlere, zevklere garkeder. Fakat o kulak, küfür ile tıkandığı zaman, o leziz, manevî yüksek savtlardan mahrum kalır. Ve o lezzetleri îras eden avazlar, matem seslerine inkılab eder. Kalbde, o ulvî hüzünler yerine, ahbabın fıkdanıyla ebedî yetimlikler, mâlikin ademiyle nihayetsiz vahşetler ve sonsuz gurbetler hasıl olur. Bu sırra binaendir ki, şeriatça bazı savtlar helâl, bazıları da haram kılınmıştır. Evet ulvî hüzünleri, Rabbanî aşkları îras eden sesler, helâldir. Yetimane hüzünleri, nefsanî şehevatı tahrik eden sesler, haramdır. Şeriatın tayin etmediği kısım ise, senin ruhuna, vicdanına yaptığı tesire göre hüküm alır
    Gitar Çalmak Haram Mı?

    Gitar ve sâir çalgılar, kendi başlarına mubahtırlar. Fakat çalgı âletlerini içkili oyunlar için ve ahlâk dışı sözlerin müziği olarak harama vesîle olacak ve ahlâksız eğlencelerin âleti olacak biçimde kullanmak şüphesiz haramdır.

    http://www.fikih.info/
    Konu Meyvenin Zeyli tarafından (29.05.07 Saat 20:11 ) değiştirilmiştir.

    Ve sen yine denendiğinde.. Ve yine kalbin daraldığında.. Ve yine bütün kapılar kapandığında.. Ve yine ne yapman gerektiğini bilemediğinde.. Uzun uzun düşün.. Ve hatırla yaratanını!.. "ALLAH kuluna kafi değil mi?" [Zümer Suresi - 36]


  8. #8
    Ehil Üye Meyvenin Zeyli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    3.341

    Standart

    Alıntı insirah Nickli Üyeden Alıntı
    Zaman israfı
    Üstad Bedîüzzaman Hazretleri “Evet, beşer hakîkate muhtaç olduğu gibi, bazı keyifli hevesâta da ihtiyacı var. Fakat, bu keyifli hevesât, beşte birisi olmalı. Yoksa havanın sırr-ı hikmetine münafi olur.” diyerek bu konuda ölçüyü vermiştir. Bilhassa radyo yayıncıları için söylüyordu bunu. İlahi, şarkı, türkü yayını yapabilirler. Fakat bu yayın diğer yayınların beşte biri olmalı. Yani beşte dört hikmet, iman hakikatleri ; beşte bir müzik, eğlence vs. olmalı. Aksi halde havanın yaratılış hikmetine zıt yayın yapılmış olur.

    Alıntı insirah Nickli Üyeden Alıntı
    Eevet meyve kardeş.İnsanın fıtratında var.Ki üstadımızın bu sözü muhteşem.Her zaman bunu hatırama getirmeye çalışırım.

    Evet, beşer hakîkate muhtaç olduğu gibi, bazı keyifli hevesâta da ihtiyacı var. Fakat, bu keyifli hevesât, beşte birisi olmalı. Yoksa havanın sırr-ı hikmetine münafi olur.”
    Konu Meyvenin Zeyli tarafından (29.05.07 Saat 20:14 ) değiştirilmiştir.

    Ve sen yine denendiğinde.. Ve yine kalbin daraldığında.. Ve yine bütün kapılar kapandığında.. Ve yine ne yapman gerektiğini bilemediğinde.. Uzun uzun düşün.. Ve hatırla yaratanını!.. "ALLAH kuluna kafi değil mi?" [Zümer Suresi - 36]


  9. #9
    Ehil Üye Meyvenin Zeyli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    3.341

    Standart

    Netice-i kelam?

    Ve sen yine denendiğinde.. Ve yine kalbin daraldığında.. Ve yine bütün kapılar kapandığında.. Ve yine ne yapman gerektiğini bilemediğinde.. Uzun uzun düşün.. Ve hatırla yaratanını!.. "ALLAH kuluna kafi değil mi?" [Zümer Suresi - 36]


  10. #10
    Ehil Üye Meyvenin Zeyli - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Mesajlar
    3.341

    Standart

    Alıntı insirah Nickli Üyeden Alıntı
    Şahsımca ben tercih etmem.Ney ve def dışındaki aletleri kullanmak benim için uygun düşmüyor
    .Ama başka başka ortamlarda,,farklı şartlarda olan insanlara daha müspet parçalara yönlendirilmeleri için ,şartları da göz önüne alarak yapılabilir.
    Mesela SAmi Yusuf,CoTu ,Eşref Ziya ve hekaze gibi grup ve sanatçılar gibi...
    Nasıl yani? Ehvenü'ş-Şer mi diyorsunuz onlar için? Yanlış mı anladım yoksa? Hem kullanmak veya dinlemek arasında fark var mıdır?
    Konu Meyvenin Zeyli tarafından (29.05.07 Saat 20:15 ) değiştirilmiştir.

    Ve sen yine denendiğinde.. Ve yine kalbin daraldığında.. Ve yine bütün kapılar kapandığında.. Ve yine ne yapman gerektiğini bilemediğinde.. Uzun uzun düşün.. Ve hatırla yaratanını!.. "ALLAH kuluna kafi değil mi?" [Zümer Suresi - 36]


+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Haram-Helal
    By Hümâ Sultan in forum Resim - Fotoğraf Galeri
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 20.10.14, 11:16
  2. Müzik Helal midir, Haram mı?
    By Meyvenin Zeyli in forum Fıkıh
    Cevaplar: 186
    Son Mesaj: 28.09.09, 15:36
  3. Haram-Helal Enstümanlar?
    By mephistoteles in forum Fıkıh
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 25.10.08, 13:58
  4. Helal Ve Haram
    By __tİryakİ in forum Kıssadan Hisseler, İbretli Öyküler
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 07.10.08, 23:31
  5. Helal mi Haram mı?
    By serapsek in forum Fıkıh
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 19.06.08, 13:55

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0