+ Konu Cevaplama Paneli
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 2 ve 2

Konu: Reşha Mesleği

  1. #1
    Ehil Üye elff - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    Kocaeli
    Mesajlar
    4.016

    Standart

    Reşha Mesleği

    Risale-i Nur’un benim için belki de en anahtar risalesi olan Yirmidördüncü Söz’ün en kritik ve de en çetrefilli k?sm? ise, “?kinci Dal”d?r. Her sayfas?nda tekrar tekrar dallan?p budaklanan bu dal’? her veçhesiyle kavrad?ğ?m? sanm?yorum; ama burada sözü edilen ‘reşha mesleği’nin, Risale-i Nur mesleğinin en iyi sembolik özeti olduğunu düşünüyorum.
    Bu bahiste sözü edilen zühre, katre ve reşha, temsilde üç insan? veya üç grup insan?n tiplemesi olarak gözükür. Ama, gerek bu anlat?lan zühre, katre ve reşhan?n temel özelliklerine; gerek Mesnevî-i Nuriye’deki “Zühre”, “Katre” ve “Reşhalar”a bak?nca, bu üç temsilin asl?nda ayn? insanda bulunabileceği anlaş?l?r. Bizatihî ?kinci Daldan anlaş?ld?ğ?na göre, zühre “kendi nefsinin muhabbetine dalm?ş.” “nefsin mehasini ile telezzüz ve iftihar eden” insan tiplemesidir. Öte yandan, Risale-i Nur’un geneline bakt?ğ?m?zda, görürüz ki, nefis evvelâ ve bizzat kendini sever. Başka herşeyi kendine feda eder. Kendinde bir kusur ve noksan görmek istemez. Bu bak?mdan, ‘zühre’den, nefsi ağ?r basan insanlara işaret edildiği sonucu kadar, bunun ‘nefs’e, dolay?s?yla her insana bakt?ğ? sonucu da ç?kar?labilir. Bir diğer deyişle, zühre, nefsin gidebileceği yolu; nefsin nas?l Rabbini tan?ma noktas?na sevk edilebileceğini gösterir. Belki, “Onyedinci Lem’a” olan Zühre’nin, bir de bu gözle okunmas? gerekir.
    Katre temsilinin ise hususan sebepler âlemine ve kâinata bakt?ğ?, bizatihî ?kinci Dalda net bir biçimde gözükür. Ki, katre yolunun yolcusu, ‘katre-i fikr’ taş?yan biridir; ona atfedilen diğer özellikler ise, ak?l ve felsefe, ilim ve hikmettir. Öte yandan, Mesnevî’deki Katre risalesi, kâinat?n nas?l elli beş cihette Sâniin varl?ğ?na ve birliğine işaret ve delâlet ettiğini izaha çal?şmaktad?r. Bu bahislerden hareketle, ‘katre’nin kâinata bakarak Yarat?c?y? tan?ma yolunda yürüyen bilim ve felsefe erbab?na bakt?ğ? sonucu rahatl?kla ç?kar?labilir; ama biraz daha genelleştirirsek, ‘katre’ ile temsil edilenin ‘ak?l’ olduğuna hükmetmek de kesinlikle mümkündür.
    Reşha ise, doğrudan doğruya Güneşe muhatap olan hakikat yolcusunu temsil eder. Doğrudan Güneşe muhatap olmak ise, nefsanî ve kevnî berzahlara uğramaks?z?n, “veraset-i Ahmediye (a.s.m.) ile, vahye muhatabiyetin ifadesidir. Mesnevî-i Nuriye’deki Reşhalar?n-ki ayn? zamanda Ondokuzuncu Söz’dür-niye Muhammed-i Arabî’yi (a.s.m.) anlatt?ğ?n? bu çerçevede düşünmek gerekir. Reşha mesleği, Muhammed-i Arabî’nin en mükemmel derecede temsil ettiği; ve ‘en güzel örnek’ olarak bütün insanlara ders verdiği yoldur. Öte yandan, yine ?kinci Dal’daki reşha bahsine bakarsak, ‘akla s?ğ?şmayan’?n, reşha mesleğinde giden kalbe s?ğ?şt?ğ?; reşha olan?n, ehl-i katrenin (akl?n) yetişemem dediği şeyi, ‘itminan-? kalb’ ile gördüğü anlaş?l?r. Ki, kalb, “mahall-i iman” ve “âyine-i Samed”dir; dolay?s?yla, berzahlar o yolda araya girmez.
    Özetle, ?kinci Dal’da üç değil, dokuz tabaka insan vard?r. Ve bunlar?n mahiyetini belirleyen, zühre-misal nefis, katre-misal ak?l, reşha-misal kalbe nas?l muhatap olduklar?d?r.
    Diğer bir deyiş ile, meselâ akl? ile hakikat? bulmaya çal?şan, ama ak?l-kalb imtizac?n? yaşamayan, yani akl?n? kalbinin rehberliğine vermeyen; dahas?, Kur’ânî ifadeyle kalbiyle akletmeyen (bkz. Hacc, 22:46) bir insan, elbette ‘zühre ve katredeki berzahlar’da tak?l?p kalacakt?r. Dolay?s?yla, bana arzedilen soruda belirtildiği üzere, “?sm-i Azamlarla ya da her ismin azam mertebesi verilerek isbat edilen hakikatlar? ihata edemeyecek”tir. Âfâki tefekkürde “ilmelyakînden daha öteye gidemeyecek”tir.
    Ama, Yirmidördüncü Söz’ün sonundaki şifreyi çözen; yani ?brahimvari “Lâ uhibbul âfilîn” diyen biri için, âfâkî tefekkürde aynelyakîne, hatta hakkalyakîne uzanabilir.

    Burada önemli olan, ?brahim’in (a.s.) yaln?z ‘ufûle gidenler’de kalmamas?; kendi kalbinde âfâktaki ‘ufûle gidenler’e karş? ‘sevmem’ cevab?n? buluşu; diğer bir deyişle enfüsî ve âfâkî tefekkürü buluşturmas?d?r. Çünkü, bu şekilde insan ‘ufûle gidişler’de tak?l?p kalmamakta; dönüp, bunun kendi iç dünyas?ndaki tercümesine bakmaktad?r. Vahidiyet içinde boğulmas? muhtemel ak?l; vahidiyet içinde ehadiyeti nazara verdiren kalb sayesinde, ‘boğulmak’tan kurtulmaktad?r. Bana iletilen soruda iktibas edilen bahis de, “Celâl isminin koca kâinattaki tefekkürü fikir yoluyla zor, her dairenin ve her nev’in lisan? çok geniş” demektedir-fikir yoluyla tefekkürü zor; yoksa kendisi zor değil!
    Nitekim, öte yanda, meselâ “Perde-i gayb aç?lsa yakînim ziyadeleşmeyecek” diyen; yani hakkalyakîn derecesinde bir imana erişen Hz. Ali vard?r. Risale-i Nur müellifinin “iman mesleğinde hususî muallimi”nin Hz. Ali (r.a.) olmas? da manidard?r.
    Bu bahsi, sadece baz? ipuçlar? vermiş olduğumu bilerek burada noktal?yor; bu meseleleri müstakil çal?şmalar suretinde ele alacak ak?l ve kalb gözü aç?k insanlar?n günyüzüne ç?kmas?n? rahmet-i Rahman’dan niyaz ediyorum.Ayr?ca, Risale’nin ‘zor’ bahislerine talip olan kardeşlerimi bir kez daha tebrik ediyor; ve müphem b?rakt?ğ?m veya atlad?ğ?m noktalar? bana iletmelerini rica ediyorum.

    Metin Karabaşoğlu/ Yeni Asya /98
    Konu elff tarafından (07.06.07 Saat 01:14 ) değiştirilmiştir.
    İmân, insanı insan eder; belki, insanı sultan eder. Öyle ise, insanın vazife-i asliyesi İmân ve duâdır.

    ***


    ....Sevgili Üstâdım, evvelce arz ettiğim vech ile, ben artık birşey için yaşadığımı zannediyorum.


    O da, üstâdım olan dellâl-ı Kur'ân'ın vazife-i memuriye-i mânevîsini îfâ etmekle kendilerine pek cüz'î bir yardım ve Kur'ân hesâbına cüz'î bir hizmetkârlıktan ibârettir....



    ***


  2. #2
    Ehil Üye Seha - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2006
    Mesajlar
    1.626

    Standart

    Allah Razı olsun. Zihnimi berraklaştırdı. Bakış dürbünümü
    genişlendirdi. Ne güzel bir bakış açısı Yarabbi! Maaşallah. Barekallah.


    Rabbimiz fazlı. Elhamdülillah.



    Bu muhteremleri bir de..Neyse!


    Sakın, sakın, sakın! Çabuk, bu şimdiye kadar demir gibi kuvvetli tesanüdünüzü tamir ediniz.

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Nur mesleği ve şöhretperestlik
    By aşur in forum Bediüzzaman ve Risale-i Nur Çalışmaları
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 27.10.11, 08:55
  2. Sahabe Mesleği...
    By İbrahim in forum Risale-i Nur Talebeliği
    Cevaplar: 6
    Son Mesaj: 13.06.11, 09:45
  3. 19. Söz 14. Reşha'nın Açıklaması?
    By havva43 in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 16
    Son Mesaj: 31.03.09, 21:11
  4. Reşha-Misal!.....
    By _ŞuA_ in forum Bediüzzaman'ın Talebeleri
    Cevaplar: 20
    Son Mesaj: 22.10.08, 13:29
  5. Zühre, Katre, Reşha
    By Gül-ihamra in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 12
    Son Mesaj: 28.04.08, 22:08

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0