+ Konu Cevaplama Paneli
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 6 ve 6

Konu: Risale-i Nur ile Mesnevi Arasında Fark Nedir?

  1. #1
    Dost halilimm - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2008
    Mesajlar
    1

    Standart Risale-i Nur ile Mesnevi Arasında Fark Nedir?

    s.a. değerli abilerim.

    said-i nurs hazretlerine isnad edilen malum bir söz var. Mevlana hz benim zamanında gelseydi risaleyi ben onun zamanında gelseydim mesneviyi yazardım.

    özellikle ikisini okuyanlara sormak istediğim bir soru var. Bu ikisi arasında fark nedir?

    Ben acizane yıllar önce asayı musayı okumuş , şimdi de sözlere başlamış ve aynı zamanda mesneviyi de söz çevirisinin yarısını okumuş bulunmaktayım. benim bu konuda yorum yapmam belki çok erken ama ikisinde güzel güzel teşbihler, hikayeler ve ögütler gördüm.

    Hatta bana mesnevide örnekler daha çok gibi geldi ama daha sözlerin başında olduğum için bunu söylemek belki yanlış olur.


    İkisini de bilen abilerime, ablalarıma sorumdur. Fark nedir?

    selam ve dua ile

  2. #2
    Gayyur Levha-i Visal - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2008
    Mesajlar
    96

    Standart

    mesnevi fidanlıksa risale i nur bahçeliktir

  3. #3
    MuM
    MuM isimli Üye şimdilik offline konumundadır
    Guest MuM - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Mesajlar
    3.600

    Standart

    bunu aziz üstadım bediüzzaman hazretlerinin kendisinden dinleyelim, bakalım ne buyurmuş;

    Risale-i Nur'un bir nevi Arabî mesnevî-i şerif'i hükmünde olan bu mecmuanın mukaddemesi beş noktadır.



    BİRİNCİ NOKTA: Kırk elli sene evvel, Eski Said, ziyade ulûm-u akliye ve felsefiyede hareket ettiği için, hakikatü'l-hakaike karşı ehl-i tarikat ve ehl-i hakikat gibi bir meslek aradı. Ekser ehl-i tarikat gibi yalnız kalben harekete kanaat edemedi. Çünkü, aklı, fikri hikmet-i felsefiyeyle bir derece yaralıydı, tedavi lâzımdı. Sonra, hem kalben, hem aklen hakikate giden bazı büyük ehl-i hakikatin arkasında gitmek istedi. Baktı, onların herbirinin ayrı, câzibedar bir hassası var. Hangisinin arkasından gideceğine tahayyürde kaldı. İmam-ı Rabbânî de ona gaybî bir tarzda "Tevhid-i kıble et" demiş. Yani, "Yalnız bir üstadın arkasından git"


    O çok yaralı Eski Said'in kalbine geldi ki, "Üstad-ı hakikî Kur'ân'dır. Tevhid-i kıble bu üstadla olur" diye, yalnız o üstad-ı kudsînin irşadıyla hem kalbi, hem ruhu gayet garip bir tarzda sülûke başladılar. Nefs-i emmaresi de şükûk ve şübehatıyla onu mânevî ve ilmî mücahedeye mecbur etti. Gözü kapalı olarak değil; belki İmam-ı Gazâlî (r.a.) Mevlâna Celâleddin (r.a.) ve İmam-ı Rabbânî (r.a.) gibi kalb, ruh, akıl gözleri açık olarak, ehl-i istiğrâkın akıl gözünü kapadığı yerlerde, o makamlarda gözü açık olarak gezmiş. Cenab-ı Hakka hadsiz şükür olsun ki, Kur'ân'ın dersiyle, irşadıyla hakikate bir yol bulmuş, girmiş. Hattâ
    * hakikatine mazhar olduğunu, Yeni Said'in Risale-i Nur'uyla göstermiş.



    İKİNCİ NOKTA: Mevlâna Celâleddin (r.a.) ve İmam-ı Rabbânî (r.a.) ve İmam-ı Gazâlî (r.a.) gibi, akıl ve kalb ittifakıyla gittiği için, herşeyden evvel kalb ve ruhun yaralarını tedavi ve nefsin evhamdan kurtulmasını temine çalışıp, lillâhilhamd, Eski Said Yeni Said'e inkılâp etmiş. Aslı Farisî, sonra Türkçe olan Mesnevî-i Şerif gibi o da Arapça bir nevi Mesnevî hükmünde Katre, Hubab, Habbe, Zühre, Zerre, Şemme, Şu'le, Lem'alar, Reşhalar, Lâsiyyemalar ve sair dersleri ve Türkçede o vakit Nokta ve Lemeatı gayet kısa bir surette yazmış; fırsat buldukça da tab etmiş. Yarım asra yakın o mesleği Risale-i Nur suretinde, fakat dahilî nefs ve şeytanla mücadeleye bedel, hariçte muhtaç mütehayyirlere ve dalâlete giden ehl-i felsefeye karşı, Risale-i Nur, geniş ve küllî Mesnevîler hükmüne geçti.


    * "Herbir şeyde Onun bir olduğuna delalet eden bir delil vardır."
    İbnü'l-Mu'tez'in bir şiirinden alınmıştır. İbn-i Kesir, Tefsirü'l-Kur'ani'l-Azim, 1:24.

  4. #4
    Vefakar Üye Sağ Yolun Yolcusu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jan 2008
    Bulunduğu yer
    Bazen Giresun; Bazen Manisa
    Mesajlar
    484

    Standart

    Gerçi Mesnevi'yi derin bir şekilde vâkıf olmamama rağmen, güzel hikayelerle ve temsillerle insanları irşad etmeye yönelik bir eser olduğunu biliyorum. Aynı şekilde Risaleler'de de temsillerden bolca yararlanılmış. Şu kısım Risalelerdeki temsilat ve hikayelerin, Mesnevi'dekilerle farkını ortaya koyabilir..


    Bir suâl: Diyorsunuz ki: "Sen, Sözlerde kıyas-ı temsilî çok istimâl ediyorsun. Halbuki fenn-i mantıkça, kıyas-ı temsilî, yakîni ifade etmiyor. Mesâil-i yakîniyede bürhan-ı mantıkî lâzımdır. Kıyas-ı temsilî, usûl-ü fıkıh ulemâsınca zann-ı gâlip kâfi olan metâlibde istimâl edilir. Hem de, sen, temsilâtı bâzı hikâyeler sûretinde zikrediyorsun. Hikâye hayalî olur, hakiki olmaz, vâkıa muhâlif olur?"


    Elcevap: İlm-i mantıkça çendan "Kıyas-ı temsilî, yakîn-i katî ifade etmiyor" denilmiş; fakat kıyas-ı temsilînin bir nevi var ki, mantığın yakînî bürhanından çok kuvvetlidir ve mantığın birinci şeklinin birinci darbından daha yakînîdir. O kısım da şudur ki:
    Bir temsil-i cüz'î vâsıtasıyla bir hakikat-i küllînin ucunu gösterip, hükmü o hakikate binâ ediyor; o hakikatin kanununu, bir hususi maddede gösteriyor. Tâ o hakikat-i uzmâ bilinsin ve cüz'î maddeler, ona ircâ edilsin. Meselâ "Güneş, nurâniyet vâsıtasıyla, birtek zât iken, her parlak şeyin yanında bulunuyor" temsiliyle bir kanun-u hakikat gösteriliyor ki; nur ve nurânî için kayıt olamaz, uzak ve yakın bir olur, az ve çok müsâvi olur, mekân onu zapt edemez.
    Hem meselâ, "ağacın meyveleri, yaprakları, bir anda bir tarzda kolaylıkla ve mükemmel olarak birtek merkezde, bir kanun-u emrî ile teşkili ve tasviri" bir temsildir ki, muazzam bir hakikatin ve küllî bir kanunun ucunu gösterir; o hakikat ve o hakikatin kanununu gayet katî bir sûrette ispat eder ki, o koca kâinat dahi şu ağaç gibi o kanun-u hakikatin ve o sırr-ı ehadiyetin bir mazharıdır, bir meydân-ı cevelânıdır. İşte, bütün Sözlerdeki kıyâsât-ı temsiliyeler bu çeşittirler ki, bürhan-ı katî-yi mantıkîden daha kuvvetli, daha yakînîdirler.

    Soruda da geçtiği gibi temsiller yani örnek ve hikayeler imani konularda Mantıki bir delil yerinde kullanılamıyorlar. Sadece imani meselelere tamamen inanmış kişileri irşad etmede kulanıldığında faydalı olacağı belirtiliyor. İşte Mesnevi'deki hikaye ve temsiller buna hizmet ediyor. Ancak kalbi tam itminana ulaşmış kişileri irşad edebiliyor.

    Oysa risaleler zamanımızın münkirlerine, vesveseli kafalarına dahi bir hitap olduğundan o şekildeki temsilat bu zamanda tam vazife göremezdi.Bu nedenle risalelerin muhatabları arasında inançsızlar, tabiatperestler,hristiyanlar ve diğer münkir gruplar da yer aldığı için bunlara karşı kullanılmış olan temsiller ve hikayeler risalelerde en kati delillerden daha ikna edici bir şekilde kullanılmıştır. Üstad yukarıdaki cevapta bunu çok güzel bir şekilde ifade ediyor.
    Konu Sağ Yolun Yolcusu tarafından (07.12.08 Saat 22:23 ) değiştirilmiştir.

    Ey nefsim! Bir dakika gülmeye bedel on saat ağlıyorsun.


  5. #5
    Müdakkik Üye vakti_nehar - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Mesajlar
    969

    Standart

    kardesım guzel bır soru sormussunuz cevaplarda cok guzel hak razı olsun hepınızden...

    " Eğer şu fânî dünyada bekâ istiyorsan, bekâ fenâdan çıkıyor, nefs-i emmâre cihetiyle fenâ bul ki, bâkî olasın...."

    Anlam demek, Allah demektir.

    Sonuç, sevgi Allah demektir.

    "İnşallah" derse Yakaran...

    "İnşa" eder YARADAN.

    SaFLaRı eZeNi aSLaN SaNMA aSıL NeFSiNi eZeBiLeN aSLaNDıR
    MEVLANA


  6. #6
    Vefakar Üye tebliğ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2008
    Mesajlar
    524

    Standart

    Faydalı bir paylaşım Allah razı olsun.

    Zîra sınıfı, senesi, süresi, mezuniyeti, diploması olmayan; ömür boyu an be an devam eden imtihanın notunu zaman içinde yaşanan ihlâsın, samimiyetin, sadakatin ve gayretin tayin ettiği daimî bir talebelik bu.


+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. 'Marks ile Nursi Arasında Fark Yok'
    By Li`eclillah in forum Gündem
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 23.02.09, 18:27
  2. Cevaplar: 56
    Son Mesaj: 02.01.09, 16:42
  3. Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 27.08.08, 13:09
  4. Önemli:Margarin ve Tereyağı Arasında Fark
    By caner07 in forum Sağlık
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 11.01.07, 09:20

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0