+ Konu Cevaplama Paneli
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 2 ve 2

Konu: One-Van-Bir

  1. #1
    Yasaklı Üye hasandemir - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Mesajlar
    458

    Standart One-Van-Bir

    KAHRAMANINA HER daim hak verdiğim bir f?krad?r.

    Rivayet o ki, vaktiyle, Şark vilayetlerinden birinde, bir rivayete göre Van’da medrese tahsili görmüş, ama resmen ‘ilkokul mezunu’ gözüken bir imam, kademe atlay?p maaş?n? bir nebze olsun iyileştirebilmek için ortaokul bitirme s?navlar?na kat?l?r. Durumu cemaatine de bildirip dua istemiş olacak ki, bir gün namaz ç?k?ş? cemaat imama vaziyeti sorar. ?mam efendi birçok dersten geçmiştir, ama ?ngilizce’den geçemediği için ortaokul diplomas? alamam?şt?r. “Nas?l geçilir ki ?ngilizce’den?” diye dert yanar imam efendi. “Adam?n dillerinde de hay?r yok. ‘One’ diye yaz?yorsun, ‘van’ diye okuyorsun, üstelik de anlam? ‘bir’ demek.”

    Dediğim gibi, kahraman?na hak verdiğim bir f?krad?r bu. ‘Bir’ yaz?p ‘bir’ okuyan ve ‘bir’ anlayan bir insan?n, ‘one’ yaz?p ‘van’ okumay? anlamas? da kolay değildir; buradan ‘bir’ anlam?na geçmesi de.

    Buna karş?l?k, ?ngilizce’ye yeterince aşinal?k kesbedenlerin gözünde, imam efendinin durumu komik bir durum olarak belirir. ‘One’ diye yaz?lan şey, onlar?n alg?s?yla, ‘o-ne’ değildir zaten; ‘one’yi gördüklerinde dilleri kendiliğinden ‘van’ dediği gibi, ak?llar? da ‘1’i tan?mlar hemen. ?mam efendinin dünyas?nda üçe ayr?lm?ş bu yaz?l?ş, okunuş ve anlam, onlar?n gözünde birleşmiş haldedir zira.

    Buna karş?l?k, ‘one’yi an?nda ‘van’ okuyanlar dahil, çoğumuz, şu dünyada yaşayan çoğu insan, bir başka durumda, belki imam efendinin hiç yaşamad?ğ? bir şaşk?nl?k yaşar. Kâinat?n, kâinat içindeki her bir şeyin Allah’? tesbih ettiği, herşeyin Allah’? bildirir bir ‘âyet’ olduğu söylendiğinde, nice zihinde bir “Nas?l yani?” belirir hemen. Şu karş?daki ağaç, ‘ağaç’ yaz?l?r, ‘ağaç’ okunur ve dal?-budağ?yla ‘ağaç’ anlam?na gelir çünkü. ‘Ağaç’a bak?p ‘âyet’ okumak; ‘ağaç’a yaklaş?p ‘tesbihat’ duymak bizim dünyam?za yabanc?d?r.
    T?pk? imam efendinin ‘one’ yaz?lan şeyin ‘van’ diye okunmas?n?, üstelik de ‘bir’ anlam? taş?mas?n? anlamay?ş? gibi.

    Yedi kat gökler, yeryüzü ve içlerindekiler O’nu tesbih ederler. O’nu tesbih etmeyen hiçbir şey yoktur. Lâkin siz onlar?n tesbihat?n? anlam?yorsunuz” buyuran o âyet-i kübra, ?srâ sûresinin 44. âyeti işte bu problemimize işaret ediyor değil midir?

    Niceleri için, kâinat bir ‘dil’ içinde sözümona kavranm?ş, aç?klanm?ş haldedir zaten. Bu ‘dil’ içinde, ağaca ağaç denir, çiçeğe çiçek nazar?yla bak?l?r, kuşlardan kuşlar diye söz edilir. Alt? üstü, var? yoğu ile, ağaç ağaç, çiçek çiçek, kuşlar kuşlard?r çünkü. Ötesi yoktur.

    Oysa varoluş, hakikat-? halde, bundan çok daha fazlas?d?r. Âyet-i kübra olarak ?srâ: 44 âyetinin bildirdiği üzere, ‘şey’ ünvan?yla an?lmaya değer bulunan herşey, kendi bütünlüğü, kendi yekpare ve yekvücut varl?ğ? içinde, ‘mânâ-y? ismî’ dediğimiz bu basit ve yüzeysel dilden çok daha öte bir anlam taş?r. Ağaç sadece ağaç değildir gerçekte; gündelik dilde ‘ağaç olmak’ öylece kalakalmak anlam?na da gelse, ağaç olmak, uğruna bütün bir kâinat?n çal?şt?r?ld?ğ? muazzam bir süreç gerektirir. Bir ağac?n varl?ğ?, tohumun içine koca bir ağac?n program?n? yazan bir ilim, irade, h?fz ve himayeti gerektirdiği gibi, dünyan?n eğiminden güneşin hacmine ve dünyadan mesafesine, havadaki gazlar?n terkibinden topraktaki minerallerin bileşimine say?s?z unsurun gözetilip haz?r edildiği bir ortam? gerektirir.

    Sadece ağaç için değil, ‘şey’ ünvan?na lây?k herşey için geçerli bir durumdur bu. Ne ki ‘var’d?r, bir ‘var ediliş’ hikâyesi vard?r. Varl?ğ? kendinden olan hiçbir ‘şey’ yoktur. Varl?ğ? kendinden olan, bizatihî var olan bir tek O vard?r; ve O Zât-? Akdes d?ş?nda herşey, O’nun dileyip var etmesiyle vard?r ve O öyle dilediği için varl?klar? devam etmektedir.

    Bu bak?mdan, ?ngilizce’de tak?l?p kalan imam efendiye gülüp geçmek ak?l kâr? değildir. O’nun olsa olsa üç-beş kuruş dünyal?k için katk?s? olacak olan ?ngilizce’de yaşad?ğ? zorluğun bir benzerini, niceleri ‘mânâ-y? harfî’ dilinde yaşamaktad?r. ‘1’ anlam?n? Türkçe’deki ‘bir’e kilitleyen bir nazar nas?l ‘one’yi görünce ‘van’ okunuşuyla ‘bir’ anlam?na hads ile, şimşek gibi bir sür’at-i intikal ile geçemiyorsa, eşyay? bildik tan?mlar? içine kilitleyen bir nazar da kâinat? ‘tesbihat,’ ‘mevcudat,’ ‘mahlukat’ ve ‘masnuat’ anlam?yla okuyamamaktad?r.

    Halbuki, çoklar? anlamasa da, ‘şey’ ünvan?yla an?lmaya lây?k herşey O’nu tesbih eder. Herşey O’nu söyler, O’ndan haber verir ve O’nu bildirir.

    Bunu kavramak için ise, imam efendinin ?ngilizce’ye çal?şt?ğ?ndan çok daha yoğun biçimde, ‘mânâ-y? harfî’ diline çal?şmak gerekmektedir.

    Tâ ki, mezuniyet belgemizi alarak bu meydan-? imtihandan geçebilelim.




    © 2007 karakalem.net, Metin Karabaşoğlu
    Konu insirah tarafından (07.09.07 Saat 20:30 ) değiştirilmiştir.

  2. #2
    Ehil Üye BiKeS_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Mesajlar
    2.770

    Standart

    Allah raz? olsun güzel bir örnekleme yap?lm?ş.

    Yâ Rab, garibem, bîkesem, zaîfem, nâtüvânem, alîlem, âcizem, ihtiyarem,


    Bî-ihtiyarem, el-aman-gûyem, afv-cûyem, meded-hâhem, zidergâhet İlâhî!




+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0