Ustad?m?z rüyada Peygamberimizden Kuran ilmi istediğinde: Peygamberimiz; “Sana Kuran ilmi verilecek, ancak ümmetimden sual sormamak şart?yla.” buyurmuş. Burada sual sormama şart?n?n hikmeti nedir?
1- Vazife itibariyle: Müeyyit men indillah (Allah taraf?ndan teyit edilenler) ümmetin meselelerini çözmek ile vazifelendirilmişler, sual sormakla değil.
2- Makam itibariyle: Makam? mehdiyet olduğundan bu makam?n sualini kald?rmak muhatap aç?s?ndan mümkün olmaz.
3- Mesele münazara ve mübahase meselesi değil, dava, ikna ve irşat mevzuu olduğundan sual uygun düşmez.
4- Tevazu mahviyet ve hizmetkârl?k ruhu; bir nevi gurur ve enaniyeti okşayan sual sorma vaziyetine müsaade etmez.
5- Sual soran Allah taraf?ndan bildirilen (ilmi) bir zat olduğundan, muhatap ise ona herhangi bir şey öğretme özelliğinde olmad?ğ?ndan sual sormak men edilmiştir. Sorma öğrenme, cevap verme öğretme ve eğitme makam?d?r. Aksi münasip olmaz.
6- Şefkat s?rr?nca ümmetinin fikren s?k?nt?ya ve dara düşmesinden rahats?z olan Resulûllah (SAV) Rahmeten lil Âlemin olma mahiyetine z?tt?r. “Ümmeti ümmeti” s?rr?na muhaliftir.
7- ?htiyaçlar? tespit etme hususunda gelecek suallere aç?k olmak ümmetin ihtiyac?na cevap vermek mevzuu mühimdir. Üstad?n mana ve muhtevas?nda sorulacak sualler ihtiyac?n fevkinde olur. Ve lüks düşebilir. ?nsanlar?n anlay?ş?na itibar ve alaka göstermek irşad?n icab?ndand?r.
8- Müsbet hareket etmek bu tarz muameleyi icap ettirir.
9- Müşteri olunca mal değerlenir. Ve k?ymetlenir. Mal, pazar? olmayan yerde sat?lmaz. Üstad?m?z buyuruyor; müşterisi olmayan mal? satmam.
10- F?tri bir sevki ilahiye itibar etmek, Risale-i Nur eserlerinin yaz?lmas?na vesile olan bir nevi sorulan sorulard?r.
11- Sünuhat kabilinden tezahür eden bir dava içine his ve irade içine kar?şt?r?lamaz.
12- "Sailin ehemmiyeti sualinde anlaş?l?r." kaidesiyle s?rr? imtihan? bozmamak için Üstad?m?z sual sormam?ş olabilir. Çünkü; Üstad canibinden gelecek sualler Üstad?n makam?n? düşündürür. ?mtihan s?rr?na zarar verir. Evhamlar kuvvetlenebilir.