+ Konu Cevaplama Paneli
1. Sayfa - Toplam 3 Sayfa var 1 2 3 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 26

Konu: Ömr-ü Fıtrî ve Ecel-i Fıtrî Meselesi

  1. #1
    Ehil Üye Abdulbaki - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2006
    Yaş
    56
    Mesajlar
    3.610

    Standart Ömr-ü Fıtrî ve Ecel-i Fıtrî Meselesi

    Risale-i Nurlarda "ömr-ü fıtrî " ve "ecel-i fıtrî" kavramları geçmektedir.

    Ömr-ü fıtrî ; Allah (cc) tarafından yaratılıştan zihayata biçilmiş ve takdir edilmiş ömürdür.Yüce Allah her yarattığı mahluka fıtri bir ömür tayin etmektedir.Bu ömr-ü fırî Allah'ın takdirindedir.

    Ecel-i fıtrî
    ; Allah (cc) tarafından belirlenmiş olan eceldir.Ecel,her zihyata ve canlıya Allah tarafından takdir edilen ölüm vaktidir.Öyleyse her yaratılan mahluka yaratılıştan bir ölüm vakti yani ecel de tayin edilmiştir.

    Hem ömr-ü fıtri,hem de ecel-i fıtri Allah'ın ilmi ve iradesi dairesindedir. Allah'ın ilmi ve iradesi dairesinde olan fıtri ömür ve fıtri ecel Allah'ın kudreti ile vuku bulmaktadır.

    Bu konu ile özellikle "Yirmi Dokuzuncu Sözde" yer alan ömr-ü fıtri ve ecel-i fıtri meselesini anlamaya çalışalım inşallah.

    Orada bu konu şöyle geçmektedir.


    Şu kâinatın mevti mümkündür.
    • Çünkü birşey kanun-u tekâmülde dahil ise, o şeyde alâküllihal neşvünemâ vardır.
    • Neşvünemâ ve büyümek varsa, ona alâküllihal bir ömr-ü fıtrî vardır.
    • Ömr-ü fıtrîsi varsa, alâküllihal bir ecel-i fıtrîsi vardır.
    Gayet geniş bir istikrâ ve tetebbu ile sabittir ki, öyle şeyler mevtin pençesinden kendini kurtaramaz.

    Evet, nasıl ki insan küçük bir âlemdir, yıkılmaktan kurtulamaz. Âlem dahi büyük bir insandır; o dahi ölümün pençesinden kurtulamaz. O da ölecek, sonra dirilecek; veya yatıp, sonra subh-u haşirle gözünü açacaktır.
    Hem nasıl ki kâinatın bir nüsha-i musaggarası olan bir şecere-i zîhayat tahrip ve inhilâlden başını kurtaramaz.

    Öyle de, şecere-i hilkatten teşa'ub etmiş olan silsile-i kâinat, tamir ve tecdit için tahripten, dağılmaktan kendini kurtaramaz.

    Eğer dünyanın ecel-i fıtrîsinden evvel, irade-i ezeliyenin izniyle haricî bir maraz veya muharrip bir hadise başına gelmezse ve onun Sâni-i Hakîmi dahi ecel-i fıtrîden evvel onu bozmazsa, herhalde, hattâ fennî bir hesapla, birgün gelecek ki
    "Güneş dürülüp toplandığında; yıldızlar döküldüğünde; dağlar yürütüldüğünde." (Tekvir Sûresi, 81:1-3). "Gök yarıldığı zaman; yıldızlar saçıldığı zaman; denizler kaynayıp birbirine karıştığı zaman." (İnfitar Sûresi, 82:1-3.) mânâları ve sırları, Kadîr-i Ezelînin izniyle tezahür edip, o dünya olan büyük insan sekerâta başlayıp, acip bir hırıltıyla ve müthiş bir savtla fezayı çınlatıp dolduracak, bağırıp ölecek, sonra emr-i İlâhî ile dirilecektir.(Yirmi Dokuzuncu Söz)

    Konuya ilgi duyan ve katkı yapmak isteyen kardeşlerimizin yardımlarını bekliyoruz.




    Biz ise hem insancasına, hem Müslümancasına yaşamak istiyoruz. (Bediüzzaman)


  2. #2
    Ehil Üye Abdulbaki - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2006
    Yaş
    56
    Mesajlar
    3.610

    Standart

    Eğer dünyanın ecel-i fıtrîsinden evvel; demek ki dünyanın fıtri ecelinden evel;
    İrade-i ezeliyenin izniyle : Allah'ın ezeli dilemesi ve iradesi ve izni ile;
    haricî bir maraz veya muharrip bir hadise başına gelmezse: Dışarıdan bir maraz,hastalık ve tahrip edici bir hadise dünyanın başına gelmezse;(Demek oluyor ki dünyanın fıtri ecelinden evvel harici bir maraz ve muharrip edici bir hadise başına gelebilir ve fıtri ecelinden önce ölümü vukua gelebilir.)

    ve onun Sâni-i Hakîmi dahi ecel-i fıtrîden evvel onu bozmazsa ;
    dünyanın hikmetli yaratıcısı dünyanın fıtri ecelinden evvel onu bozmazsa; (öyleyse Allah dünyanın fıtri ecelinden önce dünyayı bozabilir ve dünyanın eceli daha erken vukua gelebilir.)

    Biz ise hem insancasına, hem Müslümancasına yaşamak istiyoruz. (Bediüzzaman)


  3. #3
    Ehil Üye Abdulbaki - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2006
    Yaş
    56
    Mesajlar
    3.610

    Standart

    Bir kaç ayet;

    “Sizi çamurdan yaratan, sonra da size bir ecel takdir eden O’dur. Kıyamet gününün vakti de O’nun ilmindedir. Hâlâ siz şüphe ediyorsunuz.”(
    En’âm Sûresi: 2, )

    “Hanginiz daha güzel işler yapacaksınız diye sizi imtihan etmek için ölümü de, hayatı da O yarattı.( Mülk Sûresi: 2, )

    “Her milletin bir eceli vardır. Ecelleri geldiğinde onu ne bir an geri bırakabilir, ne de öne alabilirler.”(A’râf Sûresi: 34; Yunus Sûresi: 49; Nahl Sûresi: 61,)

    “Eğer Rabbin cezayı Kıyamet Gününe bırakmış ve onlar için muayyen bir ecel takdir etmiş olmasaydı, elbette onlar cezalarını hemen buluverirdi.”( Tâhâ Sûresi: 129,)

    “Onlar kendi üzerlerindeki İlâhî san'at mû'cizelerini hiç düşünmezler mi? Gökleri, yeri ve ikisi arasındakileri Allah ancak hak ve hikmetle ve tayin edilmiş bir vakte kadar devam etmek üzere yaratmıştır.”(Rum Sûresi: 8)

    Biz ise hem insancasına, hem Müslümancasına yaşamak istiyoruz. (Bediüzzaman)


  4. #4
    Müdakkik Üye CAN KARDEŞ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2008
    Bulunduğu yer
    zonguldak
    Yaş
    44
    Mesajlar
    885

    Standart

    Abim eceli fırisinden evvel dereken şunu anlayabilirmiyiz
    Yani Cenabıhak bir insanı yada dünyayı en güzel şekilde yaratıyor
    fakat bir onu hor kullanır feleketlere sörüklersek zamanından önce bitmesine sebep oluruz
    mesela bir insan sağlğına dikkat etmez kendine zulemderse erken ölüm gelebilir
    dunya içinde bunu söyleye blirmiyiz?

  5. #5
    Ehil Üye hadema - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2008
    Mesajlar
    1.622

    Standart

    Alıntı Abdulbaki Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Eğer dünyanın ecel-i fıtrîsinden evvel; demek ki dünyanın fıtri ecelinden evel;
    İrade-i ezeliyenin izniyle : Allah'ın ezeli dilemesi ve iradesi ve izni ile;
    haricî bir maraz veya muharrip bir hadise başına gelmezse: Dışarıdan bir maraz,hastalık ve tahrip edici bir hadise dünyanın başına gelmezse;(Demek oluyor ki dünyanın fıtri ecelinden evvel harici bir maraz ve muharrip edici bir hadise başına gelebilir ve fıtri ecelinden önce ölümü vukua gelebilir.)

    ve onun Sâni-i Hakîmi dahi ecel-i fıtrîden evvel onu bozmazsa ; dünyanın hikmetli yaratıcısı dünyanın fıtri ecelinden evvel onu bozmazsa; (öyleyse Allah dünyanın fıtri ecelinden önce dünyayı bozabilir ve dünyanın eceli daha erken vukua gelebilir.)
    haricî bir maraz veya muharrip bir hadise başına gelmezse:

    Evet, nasıl ki hayat bu kâinattan süzülmüş bir hulâsadır ve şuur ve his dahi, hayattan süzülmüş, hayatın bir hulâsasıdır; ve akıl dahi, şuurdan ve histen süzülmüş, şuurun bir hulâsasıdır ve ruh dahi, hayatın hâlis ve sâfî bir cevheri ve sabit ve müstakil zâtıdır. Öyle de, maddî ve mânevî hayat-ı Muhammediye (a.s.m.) dahi, hayattan ve ruh-u kâinattan süzülmüş hulâsatü'l-hulâsadır ve risâlet-i Muhammediye (a.s.m.) dahi; kâinatın his ve şuur ve aklından süzülmüş en sâfî hulâsasıdır. Belki maddî ve mânevî hayat-ı Muhammediye (a.s.m.), âsârının şehâdetiyle, hayat-ı kâinatın hayatıdır. Ve risâlet-i Muhammediye (a.s.m.), şuur-u kâinatın şuurudur ve nurudur. Ve vahy-i Kur'ân dahi, hayattar hakâikının şehâdetiyle, hayat-ı kâinatın ruhudur ve şuur-u kâinatın aklıdır.
    Evet, evet, evet! Eğer kâinattan risâlet-i Muhammediyenin (a.s.m.) nuru çıksa, gitse, kâinat vefât edecek. Eğer Kur'ân gitse, kâinat divâne olacak ve küre-i arz kafasını, aklını kaybedecek, belki şuursuz kalmış olan başını bir seyyâreye çarpacak, bir Kıyâmeti koparacak.

    Sözler | Onuncu Söz | 103
    bu hayatın gayesi ve neticesi hayat-ı ebediye olduğu gibi, bir meyvesi de, hayatı veren Zât-ı Hayy ve Muhyîye karşı şükür ve ibadet ve hamd ve muhabbettir ki, bu şükür ve muhabbet ve hamd ve ibadet ise, hayatın meyvesi olduğu gibi, kâinatın gayesidir.


  6. #6
    Müdakkik Üye CAN KARDEŞ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2008
    Bulunduğu yer
    zonguldak
    Yaş
    44
    Mesajlar
    885

    Standart

    Alıntı hadema Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    haricî bir maraz veya muharrip bir hadise başına gelmezse:

    Evet, nasıl ki hayat bu kâinattan süzülmüş bir hulâsadır ve şuur ve his dahi, hayattan süzülmüş, hayatın bir hulâsasıdır; ve akıl dahi, şuurdan ve histen süzülmüş, şuurun bir hulâsasıdır ve ruh dahi, hayatın hâlis ve sâfî bir cevheri ve sabit ve müstakil zâtıdır. Öyle de, maddî ve mânevî hayat-ı Muhammediye (a.s.m.) dahi, hayattan ve ruh-u kâinattan süzülmüş hulâsatü'l-hulâsadır ve risâlet-i Muhammediye (a.s.m.) dahi; kâinatın his ve şuur ve aklından süzülmüş en sâfî hulâsasıdır. Belki maddî ve mânevî hayat-ı Muhammediye (a.s.m.), âsârının şehâdetiyle, hayat-ı kâinatın hayatıdır. Ve risâlet-i Muhammediye (a.s.m.), şuur-u kâinatın şuurudur ve nurudur. Ve vahy-i Kur'ân dahi, hayattar hakâikının şehâdetiyle, hayat-ı kâinatın ruhudur ve şuur-u kâinatın aklıdır.
    Evet, evet, evet! Eğer kâinattan risâlet-i Muhammediyenin (a.s.m.) nuru çıksa, gitse, kâinat vefât edecek. Eğer Kur'ân gitse, kâinat divâne olacak ve küre-i arz kafasını, aklını kaybedecek, belki şuursuz kalmış olan başını bir seyyâreye çarpacak, bir Kıyâmeti koparacak.

    Sözler | Onuncu Söz | 103
    Allhah razı olsun kardeş ben sualimin cevabını burad aldım

  7. #7
    Ehil Üye Abdulbaki - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2006
    Yaş
    56
    Mesajlar
    3.610

    Standart

    Alıntı CAN KARDEŞ Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Abim eceli fırisinden evvel dereken şunu anlayabilirmiyiz
    Yani Cenabıhak bir insanı yada dünyayı en güzel şekilde yaratıyor
    fakat bir onu hor kullanır feleketlere sörüklersek zamanından önce bitmesine sebep oluruz
    mesela bir insan sağlğına dikkat etmez kendine zulemderse erken ölüm gelebilir
    dunya içinde bunu söyleye blirmiyiz?
    Şöyle düşünüyorum.

    Yüce Allah bize fıtri bir ömür takdir ediyor.Bu fıtri ömrün bitimi ve sonu için de elbette ki bir ecel olacaktır.Yani ömrün bitmesi ecel ile olacaktır.İşte Allah'ın bize tayin ettiği fıtri ömür ile birlikte fıtri bir de ecel takdir ediliyor.Burası net olarak anlaşılıyor.

    Yukarıya aldığımız alıntılardan anladığım şudur.

    Kader şumullü ve Allah'ın ilmidir.Kader aynı zamanda insanları cebir ile zorlamaz.Çünkü Allah'ın ilmidir.Geçmiş,hal ve istikbak an hükmünde Allah'ın ilm-i ezelisi altındadır.

    Kaderle her şeye belirli miktarlar ve şartlar çizilmiş ve ezeli ilim ile şümulü ve genişliği ile her şeye bakmaktadır.Bir çekirdekten o çekirdeğim hayat bulması ve neticeleri hepsi kaderde mevcuttur.

    Ancak o çekirdek kaderde tayin edilen şartlar altında istihdam edilmez ise netice vermez ve kuru bir çekirdek olarak ya da çürüyen bir çekirdek olarak kalır.

    İşte çekirdeğin ağaç olma şartları ve çürüme şartları hepsi kaderde tayin edilmiştir.Hiç bir şey kaderin şümulü dışında değildir.Ancak kader ızıdrari kader dışında zorlayıcı da değildir.

    Çekirdeğin toprağa atılması,suyu,havası,ısısı v.b.şartlarından sonra hayat bulacağı,bu şartlara kavuşamadığı hatta bir tek şartın olmaması nedeniyle ademe mahkum olacağıda kaderdendir.İşin irade-i cüziyyeye bakan yönü vardır.

    Şimdi düşünelim ki bir insana 100 yıllık bir ömr-ü fıtri Allah tarafından takdir edilsin ve kadere ilim nevinden yazılsın.

    Bu ömr-ü fıtriyi tam 100 sene tamamlamanın şartlarıda kadere tayin edilsin.

    Yine kadere 100 yıllık şartları yapmamaktan dolayı o ömr-ü fıtrinin dıraşıdan bir su-i istimal veya bir muharrip sebeple erken biteceğide takdir edilsin.

    İnsan Kur'an ve sünnte uyarak,sağlığına dikkat ederek bu 100 yıllık ömr-ü fıriyi tamamlayabilir ve o ömür için takdir edilen ecel-i fıtri ile de ölür.

    Ancak insan Kur'an ve sünnete riayet etmez,sağlığına dikkat etmez,dışarıdan bir su-i kasat ve muharrip ile kaderdeki ömr-ü fıtriye ulaşamadan eceli gelebilir.Çünkü onun şartlarıda kaderde vardır.

    Zamanın kısıtlı bu kadar yazabildim.Sonra devam edebiliriz inşallah.

    Biz ise hem insancasına, hem Müslümancasına yaşamak istiyoruz. (Bediüzzaman)


  8. #8
    Müdakkik Üye CAN KARDEŞ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2008
    Bulunduğu yer
    zonguldak
    Yaş
    44
    Mesajlar
    885

    Standart

    Allah razı olsun abim anladım
    dünyenın ecel-i fitrisindden evvel helak olması için
    nuru-Muhammedi yada nur-u Kur'anın ondan çıkması gerekiyormuş..

  9. #9
    Ehil Üye Abdulbaki - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2006
    Yaş
    56
    Mesajlar
    3.610

    Standart

    Eğer dünyanın ecel-i fıtrîsinden evvel, irade-i ezeliyenin izniyle haricî bir maraz veya muharrip bir hadise başına gelmezse ve onun Sâni-i Hakîmi dahi ecel-i fıtrîden evvel onu bozmazsa, herhalde, hattâ fennî bir hesapla, birgün gelecek ki "Güneş dürülüp toplandığında; yıldızlar döküldüğünde; dağlar yürütüldüğünde." (Tekvir Sûresi, 81:1-3). "Gök yarıldığı zaman; yıldızlar saçıldığı zaman; denizler kaynayıp birbirine karıştığı zaman." (İnfitar Sûresi, 82:1-3.) mânâları ve sırları, Kadîr-i Ezelînin izniyle tezahür edip, o dünya olan büyük insan sekerâta başlayıp, acip bir hırıltıyla ve müthiş bir savtla fezayı çınlatıp dolduracak, bağırıp ölecek, sonra emr-i İlâhî ile dirilecektir.(Yirmi Dokuzuncu Söz)
    Evet, evet, evet! Eğer kâinattan risâlet-i Muhammediyenin (a.s.m.) nuru çıksa, gitse, kâinat vefât edecek. Eğer Kur'ân gitse, kâinat divâne olacak ve küre-i arz kafasını, aklını kaybedecek, belki şuursuz kalmış olan başını bir seyyâreye çarpacak, bir Kıyâmeti koparacak.(Sözler | Onuncu Söz | 103 )
    5. Şua - s: 888-890Amma güneşin mağripten tulûu ise, bedahet derecesinde bir alâmet-i kıyamettir. Ve bedaheti için, aklın ihtiyarı ile bağlı olan tevbe kapısını kapayan bir hadise-i semâviye olduğundan, tefsiri ve mânası zâhirdir, tevile ihtiyacı yoktur. Yalnız bu kadar var ki:

    Allahu a'lem, o tulûun sebeb-i zâhirîsi: Küre-i arz kafasının aklı hükmünde olan Kur'ân onun başından çıkmasıyla zemin divâne olup, izn-i İlâhî ile başını başka seyyareye çarpmasıyla hareketinden geri dönüp, garptan şarka olan seyahatini irade-i Rabbânî ile şarktan garba tebdil etmekle güneş garptan tulûa başlar.

    Evet, arzı şems ile, ferşi Arş ile kuvvetli bağlayan hablullahi'l-metîn olan Kur'ân'ın kuvve-i câzibesi kopsa, küre-i arzın ipi çözülür, başıboş, serseri olup aksiyle ve intizamsız hareketinden güneş garptan çıkar.

    Hem müsademe neticesinde emr-i İlâhî ile kıyamet kopar diye bir tevili vardır.(Beşinci Şua )

    Hutbe-i Şâmiye'denMâdem meylülistikmal (tekâmül meyli) kâinatta fıtrat-ı beşeriyede fıtraten derc edilmiş. Elbette, beşerin zulüm ve hatasıyla başına çabuk bir kıyamet kopmazsa, istikbalde hak ve hakikat, âlem-i İslâmda nev-i beşerin eski hatîatına kefaret olacak bir saadet-i dünyeviyeyi de gösterecek inşaallah.(Hutbe-i Şâmiye)

    ...ve eğer yakında kıyamet kopmazsa,...(Emirdağ Lâhikası (2) - Mektup No: 75 )

    ...elbette nev-i beşer bütün bütün aklını kaybetmezse, maddî veya mânevî bir kıyamet başlarına kopmazsa,...(On Üçüncü Söz )

    Eğer çabuk kıyamet kopmazsa ve beşer bütün bütün yoldan çıkmazsa, o vazifeleri onun cemiyeti ve seyyidler cemaati yapacağını rahmet-i İlâhiyeden bekliyoruz.(Emirdağ Lâhikası (1) - Mektup No: 206 )

    Bir dakika bir tesadüfle biri yolunu şaşırsa, o boş ve hudutsuz ve hadsiz, nihayetsiz âlemde bir şuursuz küreyle çarpmak suretinde kıyamet gibi bir hercümerce sebep olur.(On Beşinci Şua )
    Konu Abdulbaki tarafından (18.12.08 Saat 11:28 ) değiştirilmiştir.

    Biz ise hem insancasına, hem Müslümancasına yaşamak istiyoruz. (Bediüzzaman)


  10. #10
    Vefakar Üye .zemzemi. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2008
    Bulunduğu yer
    Berzahistan
    Mesajlar
    405

    Standart

    Kısaca ömr-ü fıtri yaşanılması gereken ömür dilimi, ecel-i fıtri ise vadenin geleceği an mıdır acaba?
    Allah (c.c) hep 12'den vurur.

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Fıtri ve Sun’ilik
    By yozgati in forum Risale-i Nur'u Yeni Tanıyanlara
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 27.10.14, 09:25
  2. Niyet Fıtri Ahvalin Ölumudur
    By yakaza in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 55
    Son Mesaj: 12.05.09, 16:15
  3. Niyet Fıtri Ahvalin Ölümüdür...
    By Lebid24 in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 8
    Son Mesaj: 09.01.09, 20:12
  4. İştaha Fıtri Bir Şükürdür
    By seyyah_salih in forum Risale-i Nur'dan Vecize ve Anekdotlar
    Cevaplar: 12
    Son Mesaj: 17.04.08, 18:34
  5. O Fıtri İhtiyaç?
    By yaakarii in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 14
    Son Mesaj: 22.10.07, 18:36

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Var
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0