+ Konu Cevaplama Paneli
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 4 ve 4

Konu: Ruhun Mahlukiyeti İnkişafından İbarettir

  1. #1
    Ehil Üye BiKeS_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Mesajlar
    2.770

    Standart Ruhun Mahlukiyeti İnkişafından İbarettir

    “Ruhun mahlukiyeti inkişafından ibarettir.” Ne demektir?

    Muhyiddin İbn-i Arabinin bu ifadesi 9. Lem’a ve Barla lahikasında ele alınmıştır. Oralardan anladığımızı şöyle hülasa edebiliriz.

    1. Hz Muhyiddin aldatmaz, fakat aldanabilir.

    2. Kendisi hidayet ehlidir. Fakat her kitabında mühdi olamıyor.

    3. Gördüğü doğrudur, fakat hakikat değildir.

    4. Bu mevzuda sadece ruhun mahiyetini düşünerek “mahluk değildir” demiş. Yani ruh, şu gördüğümüz eşya gibi halk aleminden olmayıp emir alemindendir.

    5. Ayatın sarahatını incittiğinden dolayı ehl-i sünnet vel-cemaat onun gibi düşünmüyor.

    6. Kendisi makbul olsa da düşünce ve kanaatleri hudutları aşmış. Aşk meşrebindendir.

    7. Mühim bazı asfiya onun eserlerini ve mesleğini tetkike dahi müsaade etmemişlerdir.

    8. Ehl-i sünnet ile Muhyiddin-i Arabinin mesleği arasındaki fark, o kadar derin, dakik ve incedir ki o mesleği derinlemesine inceleme yoluna gitme gereği duyulmamış. O meslek umuma mal olmamış, makbul ve özel bir tarz olarak kalmıştır. Hatta Hazret-i Muhyiddin kendi makamına gelmeyenlere kitabını okumayı yasaklamıştır.

    Dolayısıyla Hz. Üstadın soruda geçen ifadeyi açıklaması şöyledir:

    Ruh mahiyeti itibariyle alem-i emirden olduğundan sebeb ve madde ile alakası yoktur. Allah’ın zat, sıfat ve esmasına; en güzel, en net bir ayine olması sebebiyle ruh, diğer maddi alemin arızalarla dolu ahvalinden çok uzak ve beri olduğundan mahiyetini mahluk kabul etmiyor. Ancak o mahiyetin madde ve sebeple alakalı kısmı inkişafa ve müşahedeye layık ve açık olduğundan, bu müşahade edilen kısmı mahluk kabul ediyor. Mesela güzellik bir mahiyet ise bu mahiyet mücerret olarak temiz ve safi olduğundan Allah’a isnad edilip bir nevi kudsiyet telakki edilerek, bu kısım mahlûk değildir deniliyor. Ancak gül de, çiçek de ve ceylan da maddi hale gelmiş ve esbabla bağlı inkişaf etmiş kısmı ve müşahade edilen ciheti mahluk telakki ediliyor.
    İşte ruhun mahiyeti temiz, saf, pak ve nezih olduğundan Vacib-ul Vücuda isnad edilerek onun mahiyetine yakıştırılıyor. Bu ruhun bedendeki irtibatı, münasebeti, alaka ve tezahüratı inkişaf telakki edilip, müşahade edilen bu kısım mahluk olarak nazara veriliyor.

    Yâ Rab, garibem, bîkesem, zaîfem, nâtüvânem, alîlem, âcizem, ihtiyarem,


    Bî-ihtiyarem, el-aman-gûyem, afv-cûyem, meded-hâhem, zidergâhet İlâhî!




  2. #2
    Ehil Üye BiKeS_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Mesajlar
    2.770

    Standart

    Alıntı BiKeS_ Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    “Ruhun mahlukiyeti inkişafından ibarettir.” Ne demektir?

    Muhyiddin İbn-i Arabinin bu ifadesi 9. Lem’a ve Barla lahikasında ele alınmıştır. Oralardan anladığımızı şöyle hülasa edebiliriz.

    1. Hz Muhyiddin aldatmaz, fakat aldanabilir.

    2. Kendisi hidayet ehlidir. Fakat her kitabında mühdi olamıyor.

    3. Gördüğü doğrudur, fakat hakikat değildir.(bu nasıl oluyor?)

    4. Bu mevzuda sadece ruhun mahiyetini düşünerek “mahluk değildir” demiş. Yani ruh, şu gördüğümüz eşya gibi halk aleminden olmayıp emir alemindendir.

    5. Ayatın sarahatını incittiğinden dolayı ehl-i sünnet vel-cemaat onun gibi düşünmüyor.

    6. Kendisi makbul olsa da düşünce ve kanaatleri hudutları aşmış. Aşk meşrebindendir.

    7. Mühim bazı asfiya onun eserlerini ve mesleğini tetkike dahi müsaade etmemişlerdir.(Neden Ne gibi sakıncaları vardır?)

    8. Ehl-i sünnet ile Muhyiddin-i Arabinin mesleği arasındaki fark, o kadar derin, dakik ve incedir ki o mesleği derinlemesine inceleme yoluna gitme gereği duyulmamış. O meslek umuma mal olmamış, makbul ve özel bir tarz olarak kalmıştır. Hatta Hazret-i Muhyiddin kendi makamına gelmeyenlere kitabını okumayı yasaklamıştır.
    .
    Bugünkü dersimiz 9.Lemaidi araştırırken anlamam vesile olacak bu açıklamaya rastaladım.Fakat hala anlamadığım konular..

    Yâ Rab, garibem, bîkesem, zaîfem, nâtüvânem, alîlem, âcizem, ihtiyarem,


    Bî-ihtiyarem, el-aman-gûyem, afv-cûyem, meded-hâhem, zidergâhet İlâhî!




  3. #3
    Yasaklı Üye tename - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2009
    Mesajlar
    295

    Standart

    Alıntı BiKeS_ Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Fakat hala anlamadığım konular..
    Meselâ..?

  4. #4
    Dost iktibas - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2007
    Bulunduğu yer
    sivas
    Yaş
    41
    Mesajlar
    30

    Standart

    Ruhun mahlukiyeti inkişafından ibarettir.. bu cümlenin kısa anlamı ne demek istiyor.. basit manayla risale direkt bi açıklaması yok..
    çok özet anlam olarak; ruhun mahluk olması onun ilerlemsinden veya kemal bulmasından mı ? ibret bu anlamda biraz anlamsız oluyor.... ki ruh mahlukmudur... veya emir alemindemi? veya varlık alemindemi bu kavram arasındaki fark nedir. ...

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. ruhun cennetidir
    By fanidünya... in forum Risale-i Nur'dan Vecize ve Anekdotlar
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 31.08.17, 22:26
  2. belki ruhun cennetidir
    By fanidünya... in forum Risale-i Nur'dan Vecize ve Anekdotlar
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 01.07.14, 19:17
  3. Cumhuriyet; Adâlet, Meşveret Ve Kanunda İnhisâr-ı Kuvvetten İbârettir
    By Şahide in forum Risale-i Nur'dan Vecize ve Anekdotlar
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 29.10.08, 13:50
  4. Aşk Acıdan İbarettir
    By Tılsım in forum Edebiyat
    Cevaplar: 5
    Son Mesaj: 12.09.08, 22:56

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Var
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0