+ Konu Cevaplama Paneli
1. Sayfa - Toplam 2 Sayfa var 1 2 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 11

Konu: Afaki Tefekkurde Nelere Dikkat Etmeliyiz?

  1. #1
    Pürheves eyyubi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Sep 2007
    Mesajlar
    222

    Standart Afaki Tefekkurde Nelere Dikkat Etmeliyiz?

    İ'lem eyyühe'l-aziz! Tefekkür gafleti izale eder. Dikkat, teemmül, evham zulümatını dağıtıyor. Lâkin nefsinde, bâtınında, hususî ahvâlinde tefekkür ettiğin zaman, derinden derine tafsilâtla tetkikat yap. Fakat âfakî, haricî, umumî ahvâlâta teemmül ettiğin vakit, sathî, icmâlî düşün, tafsilâta geçme.Çünkü icmalde, fezlekede olan kıymet ve güzellik tafsilâtında yoktur. Hem de âfakî tefekkür, dipsiz denize benziyor, sahili yoktur. İçine dalma, boğulursun.
    Arkadaş! Nefsî tefekkürde tafsilâtlı, âfâkî tefekkürde ise icmâlî yaparsan, vahdete takarrüb edersin. Aksini yaptığın takdirde, kesret fikrini dağıtır. Evham ise havalandırır, enâniyetin kalınlaşır. Gafletin kuvvet bulur, tabiata kalb eder. İşte dalâlete isâl eden kesret yolu budur. (M.N.)

    1- Burada umumi ahvalden - Afaki tefekkurden kasit nedir? Ustad tafsilata girmenin zararlarini zikretmis, afaki tefekkur bu zararlara nasil yol aciyor? Afaki tefekkurde nelere dikkat etmeliyiz?
    "Mü'minin feraseti karşısında titreyin; zira o bakarken Allah'ın nuruyla bakar." (Tirmizî, Tefsirü'l-Kur'an 15)

  2. #2
    Ehil Üye nâme-i nur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Mesajlar
    1.460

    Standart

    Alıntı eyyubi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    ?'lem eyyühe'l-aziz! Tefekkür gafleti izale eder. Dikkat, teemmül, evham zulümat?n? dağ?t?yor. Lâkin nefsinde, bât?n?nda, hususî ahvâlinde tefekkür ettiğin zaman, derinden derine tafsilâtla tetkikat yap. Fakat âfakî, haricî, umumî ahvâlâta teemmül ettiğin vakit, sathî, icmâlî düşün, tafsilâta geçme.Çünkü icmalde, fezlekede olan k?ymet ve güzellik tafsilât?nda yoktur. Hem de âfakî tefekkür, dipsiz denize benziyor, sahili yoktur. ?çine dalma, boğulursun.
    Arkadaş! Nefsî tefekkürde tafsilâtl?, âfâkî tefekkürde ise icmâlî yaparsan, vahdete takarrüb edersin. Aksini yapt?ğ?n takdirde, kesret fikrini dağ?t?r. Evham ise havaland?r?r, enâniyetin kal?nlaş?r. Gafletin kuvvet bulur, tabiata kalb eder. ?şte dalâlete isâl eden kesret yolu budur. (M.N.)

    1- Burada umumi ahvalden - Afaki tefekkurden kasit nedir? Ustad tafsilata girmenin zararlarini zikretmis, afaki tefekkur bu zararlara nasil yol aciyor? Afaki tefekkurde nelere dikkat etmeliyiz?
    kardeşim bu manay? hayat?n geniş dairelerine bak?yor diye düşünebildiğimiz gibi cüz'i şeyler için de düşünebiliriz...

    ''Fakat âfakî, haricî, umumî ahvâlâta teemmül ettiğin vakit, sathî, icmâlî düşün, tafsilâta geçme.Çünkü icmalde, fezlekede olan k?ymet ve güzellik tafsilât?nda yoktur.''

    diyor... bak mesela: birinci sözü düşün... ''inek, koyun, keçi nas?l Bismillah diyor du hat?rlayal?m.. kendi takâtlerinin fevk?nde olarak bizlere en g?dal? bir besini takdim ediyorlard? hani..
    işte onun yerine dese ki:
    inek koyun vs otu yer..
    bu ot şirden, börkenek, k?rkbay?r.. organlar?na gider...
    sonra şu, şu enzimlerle parçalan?r..
    filanca organa gider.. orada falan hormon vas?tas?yla reaksiyon olur...
    .......vs.. böylece g?dal? süt meydana gelir..

    evet ya bu şekilde dese idi... akl?m?z?, bizce malum olmayan şeyler ile meşgul ederdi değil mi...
    yani sürekli sebebin say?lmas? bizim önümüze her geldiğimiz sebebi ALLAH a vermek imtihan?n? aç?yor...ve buna(sebebi ALLAH a vermek) her zaman muvaffak olunam?yor maalesef...
    yani insan?n akl? sebebte boğuluyor ve vahdete zorla vas?l olabiliyor...
    işte onun için risalelerden bir sebebe geldiğinde tafsilat?n üzerinden atl?yor direkt olarak ALLAH a veriyor.. bu zaman?n evlad?n? sadece böyle bir ameliyat dize getirir...
    Konu nâme-i nur tarafından (15.02.08 Saat 11:52 ) değiştirilmiştir.


  3. #3
    Ehil Üye nâme-i nur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Mesajlar
    1.460

    Standart

    Alıntı eyyubi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    ?'lem eyyühe'l-aziz! Tefekkür gafleti izale eder. Dikkat, teemmül, evham zulümat?n? dağ?t?yor. Lâkin nefsinde, bât?n?nda, hususî ahvâlinde tefekkür ettiğin zaman, derinden derine tafsilâtla tetkikat yap. Fakat âfakî, haricî, umumî ahvâlâta teemmül ettiğin vakit, sathî, icmâlî düşün, tafsilâta geçme.Çünkü icmalde, fezlekede olan k?ymet ve güzellik tafsilât?nda yoktur. Hem de âfakî tefekkür, dipsiz denize benziyor, sahili yoktur. ?çine dalma, boğulursun.
    Arkadaş! Nefsî tefekkürde tafsilâtl?, âfâkî tefekkürde ise icmâlî yaparsan, vahdete takarrüb edersin. Aksini yapt?ğ?n takdirde, kesret fikrini dağ?t?r. Evham ise havaland?r?r, enâniyetin kal?nlaş?r. Gafletin kuvvet bulur, tabiata kalb eder. ?şte dalâlete isâl eden kesret yolu budur. (M.N.)

    1- Burada umumi ahvalden - Afaki tefekkurden kasit nedir? Ustad tafsilata girmenin zararlarini zikretmis, afaki tefekkur bu zararlara nasil yol aciyor? Afaki tefekkurde nelere dikkat etmeliyiz?
    ''Lâkin nefsinde, bât?n?nda, hususî ahvâlinde tefekkür ettiğin zaman, derinden derine tafsilâtla tetkikat yap. ''

    buras? için de mesela ene risalesini düşünebiliriz... nas?lki ben bunu, bunu yapt?m.. bütün bu alemi yapan var.. gibisinden derin tetkikat bizi ALLAH a götürür..
    Konu nâme-i nur tarafından (15.02.08 Saat 11:54 ) değiştirilmiştir.


  4. #4
    Ehil Üye nâme-i nur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Mesajlar
    1.460

    Standart

    Alıntı eyyubi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Arkadaş! Nefsî tefekkürde tafsilâtlı, âfâkî tefekkürde ise icmâlî yaparsan, vahdete takarrüb edersin. Aksini yaptığın takdirde, kesret fikrini dağıtır. Evham ise havalandırır, enâniyetin kalınlaşır. Gafletin kuvvet bulur, tabiata kalb eder. İşte dalâlete isâl eden kesret yolu budur. (M.N.)
    Aksini yaptığın takdirde, kesret fikrini dağıtır. Evham ise havalandırır, enâniyetin kalınlaşır. Gafletin kuvvet bulur, tabiata kalb eder. İşte dalâlete isâl eden kesret yolu budur.

    hakikaten enaniyeti kalınlaştıran bir yönü var.. kesretin...
    ben kendimden biliyorum..
    ilim teknik dergisine abone idim.. o zamanlar Risalelere kanaat edemiyordum.. risaledeki ifadeler bana bayat geliyoru... teslim olamıyordum.. güya biliyorum sanıyordum.. fenni malumatım olduğu için kendimi biliyor sanıyordum...
    gafletin son perdesinde iken.. uyanıştayım sanıyordum..

  5. #5
    Ehil Üye karatoprak1975 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Yaş
    43
    Mesajlar
    1.126

    Standart

    kendi aç?mdan gerekli cevaplar verilmiş bende kendimi s?k?p duruyorum atom molekül zerre protein dna karadelikler nedir diye diye ruhumu boğarcas?na içlerine dalmaya çal?ş?yordum verilen cevaplar beni rahatlatt? sağolun

  6. #6
    Ehil Üye ademyakup - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Mesajlar
    8.211

    Standart

    kesret dairesi demek..masiva..Allahdan başka her şey...

    bu kesret dairesine manay? ismiyle bak?l?rsa fikirler dağ?l?r..insan onda boğulur..tabiatç?lar?n ve sebeplere inanlar?n boğulduğu gibi...

    eğer ki manay? harfiyle bakarsa..vahidiyet ve ehadiyet yörüngeli düşünürse..o zaman kesrette boğulmaz..Allah? görür..müşahede eder..
    iman insanı insan eder, belki sultan eder..

  7. #7
    Pürheves eyyubi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Sep 2007
    Mesajlar
    222

    Standart

    sizin guzel izahlarinizdan sonra bu kisimda dikkati cekti

    Çünkü icmalde, fezlekede olan k?ymet ve güzellik tafsilât?nda yoktur.

    hakikaten eger yukarida name-i nur abinin misaline gore dusunursek bir koyuna icmalen bakip Cenabi Hakkin vahdetini temasa etme ayri, onu parca parca tafsilata inerek inceleyip ayrintida bogulma ayri... icmalde guzellik var, derine indikce zihin bulanmakta
    "Mü'minin feraseti karşısında titreyin; zira o bakarken Allah'ın nuruyla bakar." (Tirmizî, Tefsirü'l-Kur'an 15)

  8. #8
    Müdakkik Üye mevlanahalid - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jan 2008
    Mesajlar
    633

    Standart

    Arkadaş! Nefsî tefekkürde icmâli, âfâkî tefekkürde ise tafsilâtlı yaparsan, vahdete takarrüb edemezsin….

    Neden: Kesret fikrini dağıtır.
    Evham ise havalandırır, enâniyetin kalınlaşır.
    Gafletin kuvvet bulur, tabiata kalb eder.

    Arkadaşlar bazı anladıklarımı aktarayım.

    1.Buradaki ana fikir, sen kendinin zahirini-batınını,eneni,mahiyetini,halifetül zemin olduğunu,ayine-i Samet olduğunu,bütün esmaya mazhar olduğunu, kainatın çekirdek misali olduğunu az hatırlayıp kainattaki tevhid sırrını , ferd ismi azamının sırrını ,ehadiyyeti anlamadan ,senin en uzak dairelerindeki afaki hadiselerle uğraşman, onlarla iştigal olmak ve tafsilata girmek, ayrıntılarda takılmak, bütün bu ayrıntıları tek merkezde toparlayamamak ve vahdetten uzaklaşmaktır.

    2.Vahdetten uzaklaşınca karşımıza kesret çıkar.Bütün bu hadisatlar, hastalıklar, savaşlar,uzayın gizemi,matematik ilminin mahiyeti, genetik ilminin özü, tarih-i beşer,kozmoğrafya ve bunun gibi ilimlerin özünü mahiyetini anlamak, bu ilimleri ve hadiseleri bir arada tutamamak, fikirlerin cehri bir şekilde mücadelesi hengamı ve evham .

    3.Evhamlar ise şüphe ve vesveselerin, tereddüdün, acabamı, ya birde zıddıyla bakmakmı gerekirdi demeleri gerektirir.Sonra al sana kainattaki her hadiseye şüpheyle bak düsturu olsun (Günümüzdeki araştırmalardaki yayın yapanların, profesörlerin takip ettiği düstur---materyalist felsefe akımının gizemi).İmanı olan adam bu durumdan hoşnut olmayıp kalbi ve latifeleri sıkılıp bu hali unutmak(iptali his) için gaflete düşecek.Bu hal devam ede ede gaflet kuvvetleşecek.:smiley30: :smiley30: :smiley30:
    4.Gaflette olan olan insan mahiyetini hatıra getirmez.gaflet enaniyeti- enaniyette gafleti besler.Büyüdükçe büyür gider.Artık işin içinden çıkamaz.Kainattaki hadiseleri Allaha değilde tabiata isnat eder.Çünkü enaniyet bütün vücudu,duyguları,kalbi,ruhu,latifeyi rabbaniyeyi sarmıştır.Gaflet perdesini, enaniyet giyinmiştir.Kainattaki her şeyide, onun nefsine vermiştir artık.Manayı ismiyle bakar kör olmuştur.Aynı tabiatperest olmuştur.Sebeplere icad verebilecek derekeye gelmiştir.Tabiata kalb etmiştir.

    Demek manayı harfi ile bakılacak.Bu nazar kendimiz ile alakalı dairede(enfüsi nazar) tafsilatlı, Hariç dairede ise bütününün ifade ettiği mana( yani tezahür eden esma) tahattur edilerek icmalen bakılacak.

    Örnek ;;; Hazreti adem a.s. ve Havva anamız 2 ayrı ırk da olsa bu kadar ırk nasıl ortaya çıktı?

    Kutuplardaki sıcaklık artınca deniz seviyesi artar ve bazı karaları su basar.Küresel ısınmayı engelleyip insanlığı kurtarmam lazım??

    Hararet ve güneşin narı ile bazı insanlar siyah olmuş olabilirmi? Ruslar soğuktanmı beyaz, zencileri aslan kovaladığı içinmi hızlı koşuyorlar?

    Yukarıdaki soruların cevabına bakacağımız pencere manası ismi olup, ayrıntıya girersek tabiata kalb ederiz.Manayı harfi ile bakarsak ve kuvvetin müdahelesini,hikmetin gizemini kalbimizde tahattur edersek Alayı illiyine doğru yolculuk devam eder.

  9. #9
    Ehil Üye _MerHeM_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Bulunduğu yer
    Alem-i şehadet
    Mesajlar
    2.225

    Standart

    Alıntı nâme-i nur Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Aksini yaptığın takdirde, kesret fikrini dağıtır. Evham ise havalandırır, enâniyetin kalınlaşır. Gafletin kuvvet bulur, tabiata kalb eder. İşte dalâlete isâl eden kesret yolu budur.

    hakikaten enaniyeti kalınlaştıran bir yönü var.. kesretin...
    ben kendimden biliyorum..
    ilim teknik dergisine abone idim.. o zamanlar Risalelere kanaat edemiyordum.. risaledeki ifadeler bana bayat geliyoru... teslim olamıyordum.. güya biliyorum sanıyordum.. fenni malumatım olduğu için kendimi biliyor sanıyordum...
    gafletin son perdesinde iken.. uyanıştayım sanıyordum..
    Seni tam tastik ettim kardeşim.

    Kendi namımıa yanliş anlama.

    Amelinizde rıza-yı İlâhî olmalı.

    Eğer O razı olsa, bütün dünya küsse ehemmiyeti yok.

    Eğer O kabul etse, bütün halk reddetse tesiri yok.


  10. #10
    Ehil Üye _MerHeM_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Bulunduğu yer
    Alem-i şehadet
    Mesajlar
    2.225

    Standart

    Alıntı eyyubi Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    İ'lem eyyühe'l-aziz! Tefekkür gafleti izale eder. Dikkat, teemmül, evham zulümatını dağıtıyor. Lâkin nefsinde, bâtınında, hususî ahvâlinde tefekkür ettiğin zaman, derinden derine tafsilâtla tetkikat yap. Fakat âfakî, haricî, umumî ahvâlâta teemmül ettiğin vakit, sathî, icmâlî düşün, tafsilâta geçme.Çünkü icmalde, fezlekede olan kıymet ve güzellik tafsilâtında yoktur. Hem de âfakî tefekkür, dipsiz denize benziyor, sahili yoktur. İçine dalma, boğulursun.
    Arkadaş! Nefsî tefekkürde tafsilâtlı, âfâkî tefekkürde ise icmâlî yaparsan, vahdete takarrüb edersin. Aksini yaptığın takdirde, kesret fikrini dağıtır. Evham ise havalandırır, enâniyetin kalınlaşır. Gafletin kuvvet bulur, tabiata kalb eder. İşte dalâlete isâl eden kesret yolu budur. (M.N.)

    1- Burada umumi ahvalden - Afaki tefekkurden kasit nedir? Ustad tafsilata girmenin zararlarini zikretmis, afaki tefekkur bu zararlara nasil yol aciyor? Afaki tefekkurde nelere dikkat etmeliyiz?
    Afaki tefekkürde kainatta cari olan kanunlar vardır.Her bir hadisede binlerce kanunun varlığını görüyoruz.Müsbet ilimler hadiselerin köklerini nasıl olduğunu ne için olduğunu ve ne gibi faidelere hızmet ettiğini merak eder araştırır bunlara cevaplar bulmaya çalışır.

    Kainatta olan bu hadisatın en basitten tut en en geniş ve haşmetlisine kadar.Oluşlarına indiğimizde köklerinde kanunlar görüyoruz.Ve bu kanunlar basit förmüllere indergenir.Bütün o karmaşık ve karmakarışık kanunlar bir formülle indirgenerek izah edilebir...Bu formüller o kanunların fezlekesi ve icmaili bir bakış tarzıdır.

    Biz bu kanunlara evamir-i tekvineye diyoruz.Yani Allah c.c kainatta koyduğu yaratılış ve işleyiş kanunları.Bu konular ise ''kün'' emrine bakar.''Kün''emri ise emri veren vahid-i vacibden sudur eder.


    Mesela birinci sözde geçen ''tohumlar çekirdekler'' ifadesi

    O tohumlar çekirdekler semaradar bir ağacı netice vermektedir.Bu hadise neşvünema kanunuyla semeradar ağacın kökünden , kökte çekirdekten çekirdekte evamir-i tekviniyeyi temessülden,Evamir-i tekviniyede ''kün'' emrinden ,''kün'' emride vucudu vacib olan bir tek Allah tan sudur eder.


    Mesela hücre ;

    mesnevi-i nuriye den...

    ''Bir hücrenin vücuda gelmesi kendisine isnat edilirse, kâinata muhit olan sıfatlar kendisinde lâzımdır. Esbaba isnat edilirse, âlemdeki bütün esbabın o hücrede içtimâları lâzım gelir. Halbuki, sineğin iki eli sığmayan bir hücre, iki ilâhın tasarrufuna mahal olabilir mi? Hâşâ! ''

    yukardaki ifadeler

    Bir çeşit fezleke tarzında tefekkür ve bir izahtır.

    Şimdi bu icamaili tefekkür ve izahı nefsimizde derinderine yapmak.Nasıl olmalıdır.

    Mesala bir ayeti ele alıp dikkatle husisi ahvalimize bakar tarzda tefekkür edelim.

    Hac(*) Sûresinin 18. Ayetinde

    '' Görmedin mi ki şüphesiz, göklerde ve yerde olanlar, güneş ay, yıldızlar, ağaçlar, hayvanlar ve insanların birçoğu Allah’a secde etmektedir. Birçoğunun üzerine de azap hak olmuştur. Allah kimi alçaltırsa ona saygınlık kazandıracak hiçbir kimse yoktur. Şüphesiz, Allah dilediğini yapar.

    Ayetlerin üstünde geniş geniş dikkatle yapılan tefekkür tevhide isal eder.

    bu ayette göklerde ve yerde olan her şey onun mülküdür ve onu tanır onu bilir.O na yönlerini çeviriler kendi lisan-ı mahsusları ile zikir eder secde ederler.Ya ben neci oluyorumki allah-ı anmayayım.ona secde etmeyeyim.Cansız varlıklar allah bilip tanıyorlar ona halleri ile secde ediyorlar.Ya ona ben neden secde etmeyeyim bütün onların ibabadetlerini ve şükürlerini yapmaya muktedir değilim rabbim,

    Ama Bütün onların ibadetlerini tamamını yapmak ve dergah-ı izzetine sunmak isterdim.İşte bende haz. Muhammed a.s.m. gibi ''ettahıyyatü lillah'' diyorum Ve bütün kainatın şahidliği ile beraber bende o mükaleme-i mukaddeseye şehadet ediyor ''Eşhedü enla ilahe illallah ve eşhedü enne muhammeden abdühü ve resulu'' diyorum.

    Enfüsi tefekkürde netice , Ruhumuzu ve herşeyimizle rahmana teslim etmek ve Rahmanı bütün güzel sıfatları ile tastik etmek olmalıdır.Ona teslimiyet ve onu tastik ise ona teşekkür ve kulluğu netice vermelidir.bu ise ubudiyyet-i netice verir.Ubudiyyette ise şartsız koşulsuz teslim olma vardır.
    Konu _MerHeM_ tarafından (17.02.08 Saat 01:37 ) değiştirilmiştir.

    Amelinizde rıza-yı İlâhî olmalı.

    Eğer O razı olsa, bütün dünya küsse ehemmiyeti yok.

    Eğer O kabul etse, bütün halk reddetse tesiri yok.


+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Kur'ân Okurken Nelere Dikkat Etmeli?
    By muhibbülkurra in forum İslami Nitelikli Yazılar
    Cevaplar: 6
    Son Mesaj: 23.09.08, 22:04
  2. Teravih Namazında Nelere Dikkat Etmeliyiz?
    By Medresetü'zZehra in forum Fıkıh
    Cevaplar: 5
    Son Mesaj: 30.08.08, 09:39
  3. Sahurda Nelere Dikkat Edilmeli
    By SeRDeNGeCTi in forum Sağlık
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 25.09.07, 22:44
  4. Eş Seçiminde Nelere Dikkat Edilmeli?
    By mana_iharfi in forum İslam'a Göre Kadın ve Aile
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 07.09.07, 10:50
  5. Evlenmeye Karar Veren Gençler Nelere Dikkat Etmeli
    By Meyvenin Zeyli in forum Fıkıh
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 23.04.07, 15:22

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Var
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0