+ Konu Cevaplama Paneli
1. Sayfa - Toplam 2 Sayfa var 1 2 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 11

Konu: Adalet-i İzafiye

  1. #1
    Yasaklı Üye hasandemir - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Mesajlar
    458

    Standart Adalet-i İzafiye

    "Adalet-i mahzânın en büyük düsturunu vaz ediyor. Der ki: Bir mâsumun hayatı, kanı, hattâ umum beşer için olsa da, heder olmaz. İkisi nazar-ı kudrette bir olduğu gibi, nazar-ı adalette de birdir. Cüz'iyatın küllîye nispeti bir olduğu gibi, hakkın dahi mizan-ı adalete karşı aynı nispettir. O nokta-i nazardan, hakkın küçüğü büyüğü olamaz.
    Lâkin,
    adalet-i izafiye, cüz'ü külle feda eder. Fakat muhtar cüz'ün sarihen veya zımnen ihtiyar ve rıza vermek şartıyla. Ene'ler nahnü'ye inkılâp edip mezci, cemaat ruhu tevellüt ederek, külle feda olmak için fert zımnen rızadâde olabilir."


    http://www.risaleara.com/oku.asp?id=5268&a=izafi

    Kırmızıya aldığım ifadeyi nasıl anladığınızı çok merak ediyorum.Çünkü benim anladığıma göre bir insanı isteği dışında feda etmek Adalet-i cüz'iyye sınıfına girmiyor.Ama genelde mesala biz şehzadelerin rızaları dışında idam edilmelerini adalet-i cüz'iyye olarak nitelendiriyoruz.Halbuki buradaki ifadeye göre bu adalet-i cüz'iyye değil,zulmün ta kendisi oluyor.Çünkü o kişi "buyrun beni toplumun selameti için öldürün" demiyor!


  2. #2
    Pürheves ehulacayip - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2008
    Bulunduğu yer
    İstankara
    Mesajlar
    215

    Standart

    Kardeşim ne kadar s?hhatli olur bilmiyorum ama ortada Fatih Kanunnamesi tarz?nda bir beyan var ve baştan bütün şehzadeler bu maddeyi akl-? selim ile hem kanunun kendisini hem mant?ğ?n? hem topluma yarar?n? kabul etmiş oluyor. Yani öldürülen biri Padişah olsayd? o öldürecekti..

  3. #3
    Ehil Üye Selim Akif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    2.965

    Standart

    “Adalet-i mahza-i Kur’âniye; bir masumun hayatını ve kanını, hattâ umum beşer için de olsa, heder etmez. İkisi nazar-ı kudrette bir olduğu gibi, nazar-ı adalette de birdir.” (Mektûbat)


    Adalati MAhza..__Bir gemide doksan dokuz cani ve bir masum bulunsa o gemi tek masumun hatırı için batırılamaz..Bir masum göz önünüde bulundurulup “Tam ve mükemmel adalet.” “Bir ferdin hakkını, bütün insanlar için de olsa, feda etmeyen adaletir..

    Adalet-i izafiye ise,Külli manada toplumu kurtarmak için şahsın feda edilmesi.. “Küllün selâmeti için, cüz’ü feda eden adalet tarzı.” “Cemaatin menfaati için ferdi feda eden adalet şekli.”dir.

    mahzada Mükemmeliyetlik var.Yani dörtdörtlüktür....Ancak izafiyette ise Feda edilme var...


    “Sizin yaratılmanız ve diriltilmeniz bir tek nefsin (kişinin) yaratılması ve diriltilmesi gibidir.” (Lokman Sûresi, 28)

    Allah için bir insanı yaratmak ne ise ..hukuk noktasındanda bir insanın hukuku umumun hukuku gibidir

    Örnek verecek olursak..

    Mesela Adaleti mahzaya göre...bir gemide on cani olsa bir masum olsa o gemi batırlımaz

    İzafiyeye ise..kangren olacak bir kolun önceden teşhisinin koyarak ..İlk kangren noktası Parmak ise O parmağı kesmek.veya bir cemeatte bir kişinin uzalaştırılması Cemeatin keyfiyeti için önemli ise o şahsı tard etmek...gibi

    Bismillahirrahmanirrahim


    Elif, Lâm, Mîm.
    İnsanlar, imtihandan geçirilmeden,
    sadece "İman ettik" demeleriyle bırakılıvereceklerini mi sandılar?


    Do men think that they will be left alone on saying,
    "We believe", and that they will not be tested?


  4. #4
    Ehil Üye nurhanali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2007
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    3.463

    Standart

    Adalet-i mahzâ ile adalet-i izafiyenin izahı şudur ki -2- ayetin mânâ-ı işarîsiyle, bir mâsumun hakkı, bütün halk için dahi iptal edilmez. Bir fert dahi, umumun selâmeti için feda edilmez. Cenâb-ı Hakkın nazar-ı merhametinde hak haktır, küçüğüne büyüğüne bakılmaz. Küçük, büyük için iptal edilmez. Bir cemaatin selâmeti için, bir ferdin rızası bulunmadan, hayatı ve hakkı feda edilmez. Hamiyet namına, rızasıyla olsa, o başka meseledir.

    Adalet-i izafiye ise, küllün selâmeti için cüz'ü feda eder. Cemaat için, ferdin hakkını nazara almaz. Ehvenüşşer diye bir nevi adalet-i izafiyeyi yapmaya çalışır. Fakat adalet-i mahzâ kabil-i tatbik ise, adalet-i izafiyeye gidilmez. Gidilse zulümdür.
    15.mektup

    Hasandemir kardeş buradan anladığım şu ki:Adalet-i mahza da umumun selameti için ferd feda edilmiyor.Eğer rızası olsa yine adaleti mahza olabilir.Yada başka bir meseledir diyor.
    Adalet-i izafiyede rızası olmasına bakmıyor.Fert umumun selameti için feda ediliyor.Ferdin hakkını nazara almaz yani rızasına bakılmaz.
    Belki ehveni şer olarak bakılabilir.Kangren misali veya yağmur misali gibi.
    İnşallah doğru anlamışımdır.
    Risale-i nur bir imtihan kitabıdır.
    Davasına sadık olmayan insanların başarı ihtimali yoktur.



  5. #5
    Yönetici SeRDeNGeCTi - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jun 2006
    Bulunduğu yer
    Ankara
    Yaş
    33
    Mesajlar
    5.901

    Standart

    Adalet-i izafiye, adalet-i mahzan?n uygulanamad?ğ? durumlarda uygulan?r diye biliyorum. Yani zaruri durumlarda... Fakat Osmanl?'da şehzadelerin doğrudan idam edilmesinde ben şahsen böyle bir zaruriyet göremiyorum. Çünkü şehzadeler, "belki ayaklan?r da devlete isyan edebilir" zann?yla, bir vehim üzerine idam edilmekteydiler ve bu da muhakkak ki doğru değildir.
    Anlamını Bilmediğiniz Kelimelerin Üzerine Çift Tıklayınız...

    Sual: Belki onlar eski hali istiyorlar?
    Cevap: Size kısa bir söz söyleyeceğim; ezber edebilirsiniz: İşte, eski hal muhal; ya yeni hal veya izmihlâl...
    (Bediüzzaman Said Nursi)


    Ne hayal, ne kuruntu hakikat istiyorum.
    Hakikat, hakikat, hakikat istiyorum!.. (Osman Yüksel SERDENGEÇTİ)




  6. #6
    Yasaklı Üye hasandemir - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Mesajlar
    458

    Standart

    Alıntı hasandemir Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster

    Lâkin,
    adalet-i izafiye, cüz'ü külle feda eder. Fakat muhtar cüz'ün sarihen veya zımnen ihtiyar ve rıza vermek şartıyla. Ene'ler nahnü'ye inkılâp edip mezci, cemaat ruhu tevellüt ederek, külle feda olmak için fert zımnen rızadâde olabilir."


    http://www.risaleara.com/oku.asp?id=5268&a=izafi



    Sanırım derdimi anlatamadım.Şu kırmızıya aldığım yerde "adalet-i izafiye, cüz'ü külle feda eder.Fakat muhtar cüz'ün sarihen veya zımnen ihtiyar ve rıza vermek şartıyla." diye adalet-i izafiye tarif ediliyor.Burada adalet-i izafiyenin olabilmesinin şartı olarak ferdin rızası aranıyor.
    Adalet-i mahzanın şartı olarak ferdin rızası aranmıyor.
    Yani burada "Ben kendimi feda ettim,kamu yararı için" diye ferd ortaya çıkmamışsa adalet-i izafiye gerçekleşmiş olamaz,deniyor.Ferde sormadan ferdi feda etmek adalet-i izafiye değil,zulüm oluyor,burdan anladığıma göre.
    Yoksa asıl amacım şu an Osmanlı'daki şehzade idamlarını tartışmak değil.O sadece bir örnek.Örnekte boğulmayalım.
    Ferd kendini feda etme hamiyetini göstermezse,onu rızası dışında feda etmek zulm müdür,yoksa adalet-i izafiye midir?Kırmızıya aldığım ifade yaygın anlayışa uymuyor gibi.

  7. #7
    Ehil Üye Selim Akif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    2.965

    Standart

    anlad?ğ?m avamca şu ki...

    eğer şahs?n suçu yani cemeatten uzaklaşt?r?lmas? Kesin kusur neticesi ise..Şahs?n suçu malum olduğuna cezaya çarpt?r?l?r...Kangren olmuş parmağ? vucuda sarmas?n diye kesmek gibi...

    ancak şah?s masum ve bir feda edilme gerçekleşicekse ..o zaman üstad?n dediği
    "adalet-i izafiye, cüz'ü külle feda eder.Fakat muhtar cüz'ün sarihen veya z?mnen ihtiyar ve r?za vermek şart?yla."

    kanunu geçerlidir.

    mesela basit olacak ama örnek..bir savaşta önden bir kişinin gidip teller üzerine yatarak yol açmas? gerekir ise.Burda şahs?n r?zas? önemli...( savaşta s?n?r? geçmek için bir asker kendini feda ederek tellerin üzerine yatarm?ş..geridekiler üzerine basarak geçer..k?br?s savaş? hat?ralar?ndan)

    Bismillahirrahmanirrahim


    Elif, Lâm, Mîm.
    İnsanlar, imtihandan geçirilmeden,
    sadece "İman ettik" demeleriyle bırakılıvereceklerini mi sandılar?


    Do men think that they will be left alone on saying,
    "We believe", and that they will not be tested?


  8. #8
    Ehil Üye nurhanali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2007
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    3.463

    Standart

    Alıntı hasandemir Nickli Üyeden Alıntı
    Ferd kendini feda etme hamiyetini göstermezse,onu rızası dışında feda etmek zulm müdür,yoksa adalet-i izafiye midir?
    Lâkin, adalet-i izafiye, cüz'ü külle feda eder. Fakat muhtar cüz'ün sarihen veya zımnen ihtiyar ve rıza vermek şartıyla.(sunuhat)

    Hamiyet namına, rızasıyla olsa, o başka meseledir. (15.mektup)

    fakat mürur-u zamanla İslâmiyetleri zayıf muhtelif akvam hayat-ı içtimaiye-i İslâmiyeye girdikleri için,adalet-i mahzânın tatbikatı çok müşkül olduğundan, "ehvenüşşerri ihtiyar" denilen adalet-i nisbiye esası üzerine içtihad ettiler. (15.mektup)

    Sahabelerin bir kısmı, o harplerde, adalet-i izafiye ve nisbiye ve ruhsat-ı şer iyeyi düşünüp tabi olarak, (e.lahikası)




    Ehvenüşşerreyn, bir adalet-i izafiyedir. beyanat ve tenvirler

    Ehvenüşşerreyn:Her iki şerden biri


    Elhasıl: Hayr-ı kesir için şerr-i kalil kabul edilir. Eğer şerr-i kalil olmamak için, hayr-ı kesiri intaç eden bir şer terk edilse, o vakit şerr-i kesir irtikâp edilmiş olur. Meselâ, cihada asker sevk etmekte, elbette bazı cüz'î ve maddî ve bedenî zarar ve şer olur. Fakat o cihadda hayr-ı kesir var ki, İslâm, küffârın istilâsından kurtulur. Eğer o şerr-i kalil için cihad terk edilse, o vakit hayr-ı kesir gittikten sonra, şerr-i kesir gelir. O ayn-ı zulümdür. Hem meselâ, kangren olmuş ve kesilmesi lâzım gelen bir parmağın kesilmesi hayırdır, iyidir. Halbuki zâhiren bir şerdir. Parmak kesilmezse el kesilir, şerr-i kesir olur.
    12.mektup

    Askere gitmek ihtiyarıyla olmasada zımnen kabul ettiği için adaleti izafiye olur.Hamiyet namına,rızasıyla olsa başka mesele diyor.Adalet-i nisbiye veya ruhsat-ı şeriyye olabilir.

    Konu nurhanali tarafından (07.02.08 Saat 15:27 ) değiştirilmiştir.
    Risale-i nur bir imtihan kitabıdır.
    Davasına sadık olmayan insanların başarı ihtimali yoktur.



  9. #9
    Yasaklı Üye hasandemir - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Mesajlar
    458

    Standart

    Bir insan kendisini feda edince adalet-i izafiye mi olur?Sunuhata bakılırsa öyle.
    Ama Hz. Osman'ın katil zanlılarının kendilerini feda etmek gibi bir niyetleri yoktu.Şayet onlar kendilerini feda etselerdi,ne cemel vakası olurdu,ne sıffin savaşı.Üstad ise orada adalet-i izafiye adalet-i mahza mücadelesi olduğunu söylüyor.
    Şayet Sunuhatı ölçü alırsak Sıffin ve cemel savaşında ortada adalet-i izafiyeyi savunan bir taraf yoktu,demek gerekiyor.Ama üstad mektubatta diğer tarafın adalet-i izafiyeyi savunduğunu söylüyor.Halbuki gelin bizi asın,diye kendilerini ümmet yararına feda eden sanıklar yok,orda.

  10. #10
    Ehil Üye nurhanali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2007
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    3.463

    Standart

    hasandemir kardeş ilk önce allah razı olsun bu konuyu araştırırken çok istifade ettim.Ben anladığımı söylüyorum yanlış olabilir.Hz.osmanın r.a. katil zanlıları zımnen kabul etmiş oluyorlar.O zaman adalet-i izafiye ye girebilir.Yoksa adalet-i nisbiye veya ruhsatı şeriye olur.Eğer üstad adalet-i izafiye diyorsa zımnen cihat misalindeki gibi olur.O zaman da adalet-i izafiye olur.İlla sarih olarak kabul etmesede olur.
    Risale-i nur bir imtihan kitabıdır.
    Davasına sadık olmayan insanların başarı ihtimali yoktur.



+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Ehvenüşşer (Adalet-i İzafiye) Nedir?
    By Abdulbaki in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 28
    Son Mesaj: 18.01.09, 21:33
  2. Adalet
    By yakaza in forum Kıssadan Hisseler, İbretli Öyküler
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 11.09.08, 19:14
  3. Adalet Nerede?...
    By m_safiturk in forum İslami Nitelikli Yazılar
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 13.08.07, 08:39
  4. Müsavatsız Adalet Adalet Değildir
    By NurTalebesi in forum Risale-i Nur'dan Vecize ve Anekdotlar
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 28.12.06, 17:33

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Var
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0