+ Konu Cevaplama Paneli
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 10

Konu: Zatında Muhal Olmamak

  1. #1
    Yasaklı Üye Cennetâsâ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2007
    Mesajlar
    5.827

    Standart Zatında Muhal Olmamak

    "Hususi bir yere bakmayan ve İmân hakikatler gibi umum kâinata bakan nefiyler, inkârlar -zâtında muhâl olmamak şartıyla- ispat edilmez" diye ehl-i tahkik ittifak edip bir düstur-u esasî kabul etmişler. asa-yı musa

    bu işaretlediğimiz yerde kastedilen nedir?

  2. #2
    Ehil Üye gulsah - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    2.641

    Standart

    İşaretlediğiniz yeri size yakınlaştıracak başka bir yer :

    Sa'd-ı Taftazânî gibi eâzım-ı muhakkikînin ekseri demişler ki, "İnşikâk-ı kamer; parmaklarından su akması, umum bir orduya su içirmesi, câmide hutbe okurken dayandığı kuru direğin müfârakat-ı Ahmediyeden (a.s.m.) ağlaması, umum cemaatin işitmesi gibi mütevâtirdir. Yani, öyle tabakadan tabakaya bir cemaat-i kesîre nakletmiştir ki, kizbe ittifakları muhâldir. Hâle gibi meşhur bir kuyruklu yıldızın bin sene evvel çıkması gibi mütevâtirdir. Görmediğimiz Serendip Adasının vücudu gibi, tevâtürle vücudu katîdir" demişler. İşte böyle gâyet katî ve şuhûdî mesâilde teşkikât-ı vehmiye yapmak, akılsızlıktır. Yalnız muhâl olmamak kâfîdir. Halbuki, şakk-ı kamer, bir volkanla inşikak eden bir dağ gibi mümkündür. Mektubat | On Dokuzuncu Mektup


    İşte müddeanın iddia ettiği şey zatında muhal olmadıktan sonra yokluğu isbat edilemez.Mesela ayın yarılması zatında imkansız değil çünkü üstadın da dediği gibi bir volkan gibi ortadan yarılabilir bunun gibi ...
    Bilmiyorum biraz kapı araladı mı ?

    ''Şahsın üslub-u beyanı , şahsın timsal-i şahsiyetidir.

    Ben ise :

    gördüğünüz veya işittiğiniz gibi , halli müşkil bir muammayım ''

    Said Nursi


  3. #3
    Ehil Üye gulsah - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    2.641

    Standart

    Alıntı nazende Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    "Hususi bir yere bakmayan ve İmân hakikatler gibi umum kâinata bakan nefiyler, inkârlar -zâtında muhâl olmamak şartıyla- ispat edilmez" diye ehl-i tahkik ittifak edip bir düstur-u esasî kabul etmişler. asa-yı musa

    bu işaretlediğimiz yerde kastedilen nedir?
    Mesela cennetin yokluğu isbat edilemez neden ?
    1. hususi bir yere bakmıyor ki orada olmadığı gösterilsin ve yokluğu ayyuka çıksın
    2. Umum kainata bakıyor yani yokluğu için geçmiş-gelecek tüm kainatı araştırmak ve yokluğunu öyle göstermek lazım buda imkansız
    3. cennet zatında muhal değil çünkü Allah ( c.c. ) imkanatına misal olması noktasında küçük numunelerini yeryüzünde bahar sayfasında gösteriyor

    ''Şahsın üslub-u beyanı , şahsın timsal-i şahsiyetidir.

    Ben ise :

    gördüğünüz veya işittiğiniz gibi , halli müşkil bir muammayım ''

    Said Nursi


  4. #4
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Ne güzel açılım bunlar maşallah Gülşah kardeşimize..

  5. #5
    Ehil Üye yasemenn - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Feb 2007
    Mesajlar
    2.469

    Standart

    Alıntı gulsah Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Mesela cennetin yokluğu isbat edilemez neden ?
    1. hususi bir yere bakmıyor ki orada olmadığı gösterilsin ve yokluğu ayyuka çıksın
    2. Umum kainata bakıyor yani yokluğu için geçmiş-gelecek tüm kainatı araştırmak ve yokluğunu öyle göstermek lazım buda imkansız
    3. cennet zatında muhal değil çünkü Allah ( c.c. ) imkanatına misal olması noktasında küçük numunelerini yeryüzünde bahar sayfasında gösteriyor
    İstifadeniz istifademiz oldu Allah razı olsun...
    Cihan dolu bela başında varken ne bağırırsın küçük bir beladan, gel tevekkül kıl;
    Tevekkül ile bela yüzüne gül, ta o da gülsün. O güldükçe küçülür, eder tebeddül...

  6. #6
    Ehil Üye gulsah - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    2.641

    Standart

    ecmain

    ''Şahsın üslub-u beyanı , şahsın timsal-i şahsiyetidir.

    Ben ise :

    gördüğünüz veya işittiğiniz gibi , halli müşkil bir muammayım ''

    Said Nursi


  7. #7
    Yasaklı Üye Cennetâsâ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2007
    Mesajlar
    5.827

    Standart

    izahlar?n?z için teşekkürler..
    inkar etmek en zor olan yol demek ki..
    ispat en kati..

  8. #8
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Bir şeyin yokluğu iddia edildiğinde, bu inkârın ispat edilebilmesi için iki yol vardır:

    Birisi, o şey hususî bir yere bakıyorsa, yani belli bir mekânla ilgili ise, o yerin aranıp taranması ve her köşesinin gezilmesiyle “o şeyin o yerde olmadığını” göstermektir. Diğeri de o şeyin varlığının imkânsız olduğunu ispat etmektir. Bir şeyin varlığı muhal ise, bir arama ve taramaya gerek kalmaz. Muhal olduğunun ispat edilmesiyle onun yokluğu da
    ispat edilmiş olur.

    Her iki yol için de birer örnek verelim: “Bu evde bilgisayar yoktur.” diyorsak, bu inkârımız hususî bir yere baktığı için, evin tamamını gezip dolaştığımızda bilgisayara rastlamazsak iddiamızı ispat etmiş oluruz. Ama “Sayılar âleminde sonsuzdan büyük bir sayı yoktur.” sözümüzde böyle bir ispata gerek duyulmaz. Çünkü sonsuzdan büyük bir sayının bulunması muhaldir. Dolayısıyla, bizim böyle bir sayı bulmak için sayılar âlemini gezip dolaşmamız da gerekmez.

    İman hakikatlerinden birini, meselâ melekleri inkâr eden bir adamın, bu inkârını ispat edebilmesi için her iki yol da kapalıdır. Çünkü bu inkâr hususî bir yere bakmamakta, melekler tümüyle inkâr edilmektedir. Yani, “Şu yahut bu yerde melek yok.” denilmemekte, o canlı türü tümüyle inkâr edilmektedir. Dolayısıyla bu inkârın ispatı için birinci yol kapalıdır.

    Tek yol, “melaikelerin varlığının zatında muhal olduğunu” ispata kalmıştır.
    Bu tez de ispat edilemez. “Yemeyen, içmeyen ve bütün vazifesi Hakk’ı tespih etmek olan” bir varlık türünün bulunması niçin muhal olsun? Canlılar âleminde bu gerçeğin sonsuz denecek kadar çok delilleri, örnekleri var.

    Hayvanlar âleminin, görünen bedenleri yanında bir de görünmeyen ruhları mevcut. Bu ruhlar da ne yer, ne içerler, ama vardırlar. Bütün bu ruhlar da isyansızdır ve kendilerine verilen görevi aksatmadan yerine getirirler. Cansızlar alemine gelince, onların da yiyip içmedikleri ve kendilerine İlâhî hikmetle yüklenen görevleri hiç aksatmadan yerine getirdikleri açıkça görülüyor.

    Bu iki tip isyansız varlığı yaratan Allah, bir üçüncü türü de yaratabilir. Yani hem görünmeyen, hem de şuur ve irade sahibi olup kendilerine verilen vazifeyi eksiksiz yerine getiren bir başka canlı türü yaratılabilir.
    Bunun akıl kabul etmeyecek bir tarafı yoktur ve böyle bir varlık türünün mevcut olması “muhal” değildir.

    Demek oluyor ki, melekleri inkâr konusunda her iki yol da çıkmaz sokaktır.

    Bir diğer iman rüknü olan ahiretin varlığı da zatında muhal değildir; onun da yokluğu iddia edilemez. Ahiret, bu dünyadan sonraki âlem demektir. Bir şehri geçtikten sonra yeni bir şehre giren, bir mevsimin bitimiyle yeni bir mevsimin başladığını gören insan, bu dünya hayatının sona ermesiyle yeni ve ebedî bir hayatın başlayacağını muhal göremez. İnkârın bu şıkkı ahiret için de geçerli değildir.

    Kaldı birinci şık. Bu şıkka göre, “Ahiretin olmadığının” ispat edilebilmesi için dünya hayatının sona ermesi, kâinatın yıkılması ama yerine bir başka âlemin kurulmaması ve bunu gören inkârcının da, müminlere “Bak gördünüz mü, dünyanın kıyameti koptu ama yeni bir âlem de yaratılmadı.” demesi gerekiyor. Bunun da muhal olduğu açıktır.

    İlm-i Heyet


  9. #9
    Ehil Üye gulsah - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    2.641

    Standart

    Çok güzeldi maşallah barekallah , ilm-i heyet'i tebrik ediyoruz

    ''Şahsın üslub-u beyanı , şahsın timsal-i şahsiyetidir.

    Ben ise :

    gördüğünüz veya işittiğiniz gibi , halli müşkil bir muammayım ''

    Said Nursi


  10. #10
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Biz de tebrik ediyoruz..

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. .. alâkadar olmamak, ancak gafletin eseri olabilir.
    By fanidünya... in forum Bediüzzaman'ın Talebeleri
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 12.07.14, 11:03
  2. Bid'atlara Taraftar Olmamak Ne Demek?
    By izgiey in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 16.09.09, 15:06
  3. Eski Hal Muhal; Ya Yeni Hal veya İzmihlal...
    By Bîçare S.V. in forum Risale-i Nur'dan Vecize ve Anekdotlar
    Cevaplar: 2
    Son Mesaj: 12.07.09, 21:43
  4. Allahın Zatında Sıfatında Şuunatında Şirke Yer Yoktur Tabirlerinden Neyi Anlamalıyız?
    By karatoprak1975 in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 18.08.07, 15:21

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Var
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0