"Küfür ise, hakaik-ı imaniyeyi inkâr ve nefy olduğundan ademdir." ifadesini nasıl anlamalıyız?Küfrün adem olması ne demektir?
"Küfür ise, hakaik-ı imaniyeyi inkâr ve nefy olduğundan ademdir." ifadesini nasıl anlamalıyız?Küfrün adem olması ne demektir?
itikad-ı küfriye, iki kısımdır:
Birisi: Hakaik-i İslâmiyeye bakmıyor. Kendine mahsus yanlış bir tasdik ve bâtıl bir itikat ve hatâ bir kabuldür ve zâlim bir hükümdür. Bu kısım bahsimizden hariçtir. O bize karışmaz, biz de ona karışmayız.
İkincisi: Hakaik-i imaniyeye karşı çıkar, muaraza eder. Bu dahi iki kısımdır:
Birisi: Adem-i kabuldür. Yalnız, ispatı tasdik etmemektir. Bu ise bir cehildir; bir hükümsüzlüktür ve kolaydır. Bu da bahsimizden hariçtir.
İkincisi: Kabul-ü ademdir. Kalben, ademini tasdik etmektir. Bu kısım ise bir hükümdür, bir itikaddır, bir iltizamdır. Hem iltizamı için nefyini ispat etmeğe mecburdur. 7.şua
İ'lem eyyühe'l-aziz! İnsan, seyyiatıyla Allah'a zarar vermiş olmuyor. Ancak nefsine zarar eder. Meselâ, hariçte, vâkide ve hakikatte Allah'ın şeriki yoktur ki, onun hizbine girmekle Cenab-ı Hakkın mülküne ve âsârına müdahale edebilsin. Ancak, şeriki zihninde düşünür, boş kafasında yerleştirir. Çünkü, hariçte şerikin yeri yoktur. O halde o kafasız, kendi eliyle kendi evini yıkıyor.
Yani hakikatta küfür yoktur.Çünkü yokluk ispat edilemez.
Mâdem adem şerr-i mahzdır; ademe müncer olan veya ademi işmâm eden hâlât dahi şerri tazammun eder.(26.söz)
Küfür haşir sabahına kadar küfür ehl-i için ademdir..
Âhirete inanmayan ehl-i inkâr ve dalâlet için bir idâm-ı ebedî kapısı, yani hem kendisini, hem bütün sevdiklerini idâm edecek bir darağacıdır. Öyle bildiği için, cezası olarak aynını görecek. 13. söz
Değerli Kardeşimiz;
Muazzez üstad?m?z bu gibi ifadelerle; küfrün, isyan?n ve günahlar?n asl?n?n ve esas?n?n adem, terk ve yokluk olduğunu ifade ediyor.
?man?n, hayr?n ve salih amellerin mahiyetlerinin ise; vücud, gayret ve çal?şma olduğunu nazara veriyor.
Bu iki mesele; niyet ve ilk meyil aç?s?ndan bak?l?rsa anlaş?labilir. Fiil ve muamelat aç?s?ndan bak?l?rsa yanl?ş değerlendirilmelere sap?labilir.
Müspette ve menfide, hay?rda ve şerde, imanda ve küfürde: Zat?nda; fiil ve muamelat aç?s?ndan fazla bir fark yoktur.
Mesela helal ve haram muamele fiilen birbirine benzer. Yani ayn? ticaret, ayn? insan, ayn? cihazlarla, ayn? fiili işler. Burada zahiren bir fark yoktur. Ancak niyetler aç?s?ndan; birinde iman ve takva, diğerinde küfür ve isyan cihetinde farkl? olduğundan, birbirine benzeyen fiiller farkl? niyetlerin sirayetiyle mahiyetleri değişir, ya hay?r olur veya şer olur.
Mesela, iman ve küfür ayn? kalpte çekirdekler gibi yeşillenir, ayn? vücud da, ayn? ağ?zdan ayn? mekanizmalarla zuhur eder ve ç?kar. Burada her ikisi de vücudi gibi görünür.
Yani cihazat?n, eşyan?n ve azalar?n bizzat mesuliyetleri yoktur. Haram ve helal lokma ayn? şekilde yenilir, yutulur, vücuda taksim edilir. Bu muamelat?n, bizzat haraml?ğ? ve helalliği yoktur. Ancak niyet, arzu ve meyil hangi özelliğe sahip ise; muamelat da, niyete göre ayn? mahiyeti taş?r.
Mesela namaz k?lmak veya k?lmamak. Her ikisinde de faaliyet ve vücud vard?r. Namazda malum hareketler ve muamelat; k?lmamada ise; yatma, oturma veya başka bir meşguliyet vard?r. Ayr?ca h?rs?zl?k yapmak şerdir. Ancak vücudi muamelatla işlenebilir. ?şte bu cihetlere bak?ld?ğ?nda; sadece fiil ciheti nazara al?nd?ğ?nda; küfrün ve günahlar?n, terk ve adem olduğu anlaş?lmaz. Çünkü şerde bile olsa; çal?şma, faaliyet ve varl?k cepeleri vard?r. Öyle ise; iman?n esas?n?n vücudi, küfrün esas?n?n ise; ademi olduğu; niyet ve irade noktas?ndan değerlendirilir.
Mesela namaz k?lmak emr-i ilahi cihetiyle vücudidir. K?lmayan adam fikren emre muhalefet etmesi yokluktur, terktir ve ademdir.
?man emri ilahidir. Bu noktadan hay?rd?r ve vücudidir. Küfre giren insan küfürle vücudi bir mesuliyet işlese de; Allah’?n külli emrine muhalefet edip, iman? yoklukta b?rak?p, terk ettiğinden dolay? edemi kabul edilir.
Demek ki bu mesele:
1- ?nsan?n niyet, irade ve meyli aç?s?ndan,
2- Allah’?n emrettiklerinin vücud, nehyettiklerinin de adem aç?s?ndan değerlendirmesi ile ilgilidir.
Cenab-? Hak h?rs?zl?ğ? yasaklam?ş. Burada h?rs?zl?ğ?n yap?lmamas? fiil aç?s?ndan bir terktir. Ancak emri ilahi aç?s?ndan h?rs?zl?k yapmamak hay?rd?r, vücudidir ve müspettir.
Bu misalden de anlaş?lacağ? üzere bir şeyin müspet, vücudi ve hay?r olmas? veya menfi, ademi ve şer olmas?; o işin muamelat ve fiiline değil; Allah’?n emir ve nehyi ile kulun niyet ve iradesine bakmaktad?r.
Selam ve dua ile...
-Sorularla Risale-i Nur Editör-
?nsan, nur-u ?mân ile âlâ-y? illiyyîne ç?kar; Cennete lây?k bir k?ymet al?r. Ve zulmet-i küfür ile esfel-i sâfilîne düşer; Cehenneme ehil olacak bir vaziyete girer. Çünkü, ?mân insan? Sâni-i Zülcelâline nispet ediyor. ?mân bir intisabd?r. Öyle ise, insan, ?mân ile insanda tezâhür eden san'at-? ?lâhiye ve nukuş-u esmâ-i Rabbâniye itibâriyle bir k?ymet al?r. Küfür, o nisbeti kat' eder. O kat'dan san'at-? Rabbâniye gizlenir, k?ymeti dahi yaln?z madde itibâriyle olur. Madde ise, hem fâniye, hem zâile, hem muvakkat bir hayat-? hayvanî olduğundan, k?ymeti hiç hükmündedir.
................
Eğer kat-? intisabdan ibâret olan küfür insan?n içine girse, o vakit bütün o mânidar nukuş-u esmâ-i ?lâhiye karanl?ğa düşer; okunmaz. Zîrâ, Sâni unutulsa, Sânia müteveccih mânevî cihetler de anlaş?lmaz; âdetâ baş aşağ? düşer. O mânidar âlî sanatlar?n ve mânevî âlî nak?şlar?n çoğu gizlenir; bakî kalan ve göz ile görülen bir k?sm? ise, süflî esbâba ve tabiata ve tesadüfe verilip, nihayet sukut eder.
23.SZ
Ey muhataplarım!
Ben çok bağırıyorum. Zîra, asr-ı salis-i aşrın, yani on üçüncü asrın minaresinin başında durmuşum,
sûreten medenî ve
dinde lakayd ve
fikren mazinin en derin derelerinde olanları
camie davet ediyorum.
adem yokluk demek...
bütün şerler,günahlar,zülümler ve inkarlar ademi fiildir..ademe gider..
cehennemin vazifesi bu ademi fiilleri yok etmek..hani cehennem ehli sonunda tevhid ehli olur deniliyor ya..işte s?rr? burdan kaynaklan?yor..
tevhid ehli oluyor..ama cehenenemde ebedi kalacak olanlar kal?yor..imans?z olduklar?ndan..
işte küfür ademi fiildir..
hakikatte yarat?lmam?ş..insan?n kesbiyle ortaya ç?k?yor..hakikatte yarat?lanlar hep hay?rlard?r..
işte ayette deniliyor ya..iyiliği Allahtan..kötülüğü nefsinden bil..s?rr?da işte budur
iman insanı insan eder, belki sultan eder..
O'nu bulan neyi kaybeder, O'nu kaybeden dünya dolusu belay? baş?nda bulur..
Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)