+ Konu Cevaplama Paneli
1. Sayfa - Toplam 4 Sayfa var 1 2 3 ... SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 31

Konu: "İsm-i Fail, Bir Emr-i Nisbî Olan Masdardan Müştaktır." Ne Demektir?

  1. #1
    Yasaklı Üye Hattat - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2007
    Mesajlar
    63

    Standart "İsm-i Fail, Bir Emr-i Nisbî Olan Masdardan Müştaktır." Ne Demektir?

    E.A.
    Çünkü, ilm-i sarf kaidesince, ism-i fail, bir emr-i nisbî olan masdardan müştaktır. Yoksa, bir emr-i sabit olan hâsıl-ı bilmasdardan inşikak etmez. Masdar kisbimizdir; kàtil ünvanını da biz alırız. Hâsıl-ı bilmasdar, Hakkın mahlûkudur. Mes'uliyeti işmam eden birşey, hâsıl-ı bilmasdardan müştak kılınmaz.

    Sarf ilmine vakıf bir arkadaş varsa burayı bir izah edebilir mi?

  2. #2
    Ehil Üye hayırlısı - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Sep 2007
    Bulunduğu yer
    İstanbul-Kilis
    Mesajlar
    1.194

    Standart

    Fakat seyyiât? isteyen, nefs-i insaniyedir-ya istidad ile, ya ihtiyâr ile. Nas?l ki beyaz, güzel güneşin ziyâs?ndan bâz? maddeler, siyahl?k ve taaffün al?r; o siyahl?k onun istidad?na âittir. Fakat, o seyyiât? çok mesâlihi tazammun eden bir kanun-u ?lâhî ile icad eden, yine Hak't?r. Demek, sebebiyet ve suâl, nefistendir ki, mesuliyeti o çeker. Hakka âit olan halk ve icad ise, daha başka güzel netice ve meyveleri olduğu için, güzeldir, hay?rd?r.
    ?şte, şu s?rdand?r ki, kisb-i şer, şerdir; halk-? şer, şer değildir. Nas?l ki pek çok mesâlihi tazammun eden bir yağmurdan zarar gören tembel bir adam, diyemez "Yağmur rahmet değil." Evet, halk ve icad da bir şerr-i cüzî ile beraber hayr-? kesir vard?r. Bir şerr-i cüzî için hayr-? kesîri terk etmek, şerr-i kesîr olur. Onun için, o şerr-i cüzî hay?r hükmüne geçer. ?cad-? ?lâhîde şer ve çirkinlik yoktur; belki, abdin kisbine ve istidad?na âittir.

    tabi , cevap belki sarf ilmiyle değil ama ; Risale-i Nur , Risale-i Nur'u aç?kl?yor .
    Evet, hakiki imanı elde eden adam, kainata meydan okuyabilir ve imanın kuvvetine göre, hadisatın tazyikatından kurtulabilir. AMENNA

  3. #3
    Ehil Üye ademyakup - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2006
    Mesajlar
    8.211

    Standart

    Ali öldürdü..
    ismi fail ;öldürmek...bu öldürme fiili Ali olan ;masdardan müştakt?r yani Ali istedi öldürmeyi..

    has?l? bilmasdar da (Allah gerçek fiil sahibi)...öldürmek isteyen alinin sebebiyle Allahda yaratt?..

    yani Ali cüzi iradesiyle öldürmek istiyor ve tetiği çekmekte istiyor ve bas?yor tetiğe Allahda külli iradesiyle halk ediyor ölümü.
    iman insanı insan eder, belki sultan eder..

  4. #4
    Ehil Üye nurhanali - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2007
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    3.463

    Standart

    Elcevap: Sabık işaretlerde tebeyyün etti ki, insan, icadsız bir cüz-ü ihtiyarî ile ve cüz'î bir kesb ile, bir emr-i ademî veya bir emr-i itibarî teşkil ile ve sübut vermekle müthiş tahribata ve şerlere sebebiyet verdiği gibi, nefsi ve hevâsı daima şerlere ve zararlara meyyal olduğu için, o küçük kesbin neticesinden hâsıl olan seyyiâtın mesuliyetini o çeker. Çünkü onun nefsi istedi ve kendi kesbiyle sebebiyet verdi. Ve şer, ademî olduğu için, abd ona fâil oldu, Cenâb-ı Hak da halk etti. Elbette o hadsiz cinayetin mesuliyetini, nihayetsiz bir azapla çekmeye müstehak olur.

  5. #5
    Yasaklı Üye Hattat - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Nov 2007
    Mesajlar
    63

    Standart

    ?lginize teşekkür ediyorum, lakin gerçekten cevab olmad?. (hay?rl?s? kardeş)

    Sarf ilmini bilmek, arapçadan türkçeye geçen masdarlar?n bablar?n? öğrenmek hepimiz için daha iyi olacakt?r. Hem Risale-i Nur'un derinliklerine nüfus etmemize vesile olacakt?r inş.
    O sebepten Risale-i Nur d?ş?nda da kitaplar okumam?z icab etmekte diye kanaatindeyim.

    Yine de teşekür ediyorum.

    yunusum kardeş ilginize gayet teşükker ediyorum.

    Özellikle: emr-i nisbî, emr-i sabit ve hâs?l-? bilmasdar tabirleri ve sarf ilmi aç?s?ndan paragraf?n yorumunu yapman?z mümkün müdür?

    Tşk.
    Konu Hattat tarafından (08.11.07 Saat 18:29 ) değiştirilmiştir.

  6. #6
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Öldürmek bir fiildir. Fail ise bu fiile göre şekillenir. Hasılı bilmasdar dediğimiz netice olan ölüm ise netice olduğu için Allah'a aittir. Fail biz olduğumuza göre mesul olan da biziz.

  7. #7
    Ehil Üye _MerHeM_ - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Bulunduğu yer
    Alem-i şehadet
    Mesajlar
    2.225

    Standart

    Alıntı hayırlısı Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Fakat seyyiâtı isteyen, nefs-i insaniyedir-ya istidad ile, ya ihtiyâr ile. Nasıl ki beyaz, güzel güneşin ziyâsından bâzı maddeler, siyahlık ve taaffün alır; o siyahlık onun istidadına âittir. Fakat, o seyyiâtı çok mesâlihi tazammun eden bir kanun-u İlâhî ile icad eden, yine Hak'tır. Demek, sebebiyet ve suâl, nefistendir ki, mesuliyeti o çeker. Hakka âit olan halk ve icad ise, daha başka güzel netice ve meyveleri olduğu için, güzeldir, hayırdır.
    İşte, şu sırdandır ki, kisb-i şer, şerdir; halk-ı şer, şer değildir. Nasıl ki pek çok mesâlihi tazammun eden bir yağmurdan zarar gören tembel bir adam, diyemez "Yağmur rahmet değil." Evet, halk ve icad da bir şerr-i cüzî ile beraber hayr-ı kesir vardır. Bir şerr-i cüzî için hayr-ı kesîri terk etmek, şerr-i kesîr olur. Onun için, o şerr-i cüzî hayır hükmüne geçer. İcad-ı İlâhîde şer ve çirkinlik yoktur; belki, abdin kisbine ve istidadına âittir.

    tabi , cevap belki sarf ilmiyle değil ama ; Risale-i Nur , Risale-i Nur'u açıklıyor .
    buradaki geçen seyyiatı isteyen nefs -i insaniyedir .İhtiyarile istemeyi bir parça anlıyorumda İstidat ile isteme kısmını anlayamıyorum kardeşler yardımcı olursa çok memnun olurum.

    Neden diyebilirsiniz Çünkü burada geçen istitidat tabiri ,eger yaratılımış allahın insana ezelden verdiği kabiliyet itibariyle ,bakarsak insana mesuliyet olarak ne düşerki?

    yada bu istidat tabirine nasıl (hangi çerçevede) bakmalıyızki tam yerine otursun .
    selam ve duaile kardeşler

  8. #8
    Ehil Üye Fehim - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Oct 2007
    Yaş
    56
    Mesajlar
    1.866

    Standart

    Alıntı ahmetnadimcavgan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    buradaki geçen seyyiatı isteyen nefs -i insaniyedir .İhtiyarile istemeyi bir parça anlıyorumda İstidat ile isteme kısmını anlayamıyorum kardeşler yardımcı olursa çok memnun olurum.

    Neden diyebilirsiniz Çünkü burada geçen istitidat tabiri ,eger yaratılımış allahın insana ezelden verdiği kabiliyet itibariyle ,bakarsak insana mesuliyet olarak ne düşerki?

    yada bu istidat tabirine nasıl (hangi çerçevede) bakmalıyızki tam yerine otursun .
    selam ve duaile kardeşler
    Fakat seyyiâtı isteyen, nefs-i insaniyedir-ya istidad ile, ya ihtiyâr ile. Nasıl ki beyaz, güzel güneşin ziyâsından bâzı maddeler, siyahlık ve taaffün alır; o siyahlık onun istidadına âittir. Fakat, o seyyiâtı çok mesâlihi tazammun eden bir kanun-u İlâhî ile icad eden, yine Hak'tır. Demek, sebebiyet ve suâl, nefistendir ki, mesuliyeti o çeker. Hakka âit olan halk ve icad ise, daha başka güzel netice ve meyveleri olduğu için, güzeldir, hayırdır.

    İnsanda yine ihtiyar ile geliştirilen kötülüklere meyilli istidatlar kasdedilmektedir.Aynen meyvedeki kötü şartların istidadı ile parlak güneşten kararmada olduğu gibi...

    Baki selam ile...

  9. #9
    Ehil Üye Ahsen Nur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2007
    Mesajlar
    3.286

    Standart

    Alıntı ahmetnadimcavgan Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    buradaki geçen seyyiatı isteyen nefs -i insaniyedir .İhtiyarile istemeyi bir parça anlıyorumda İstidat ile isteme kısmını anlayamıyorum kardeşler yardımcı olursa çok memnun olurum.

    Neden diyebilirsiniz Çünkü burada geçen istitidat tabiri ,eger yaratılımış allahın insana ezelden verdiği kabiliyet itibariyle ,bakarsak insana mesuliyet olarak ne düşerki?

    yada bu istidat tabirine nasıl (hangi çerçevede) bakmalıyızki tam yerine otursun .
    selam ve duaile kardeşler
    Burada ki istidat görme ve gösterme,ayna olma ve yansıtma anlamında kullanılmış.Yani yine ihtiyar sözkonusu .Nasıl ki belli konuda uzman olmak için belli çaba gerekiyor,yoksa insanlar kabiliyetini geliştirmediği sürece yine uzman sıfatını kazanamıyorlar.

  10. #10
    Ehil Üye Ahsen Nur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2007
    Mesajlar
    3.286

    Standart

    Yani herkeste hem iyi olma hem kötü olma istidad-? ayn? anda bulunuyor ama biz tercihlerimizle bu istidad?m?za yön veriyoruz .Yani biz istiyoruz Allah yarat?yor.

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. "Ene" ve "Zerre"den İbaret Bir "Elif" Bir "Nokta"dır.
    By Ene-Zerre in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 29
    Son Mesaj: 21.04.17, 20:29
  2. Hayatıyla bir "Elif" yazar, "Vav" vuslatıyla yürür, yüreği "Hu" okur..
    By gamze-i_dilruzum in forum İslami Nitelikli Yazılar
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 21.04.17, 20:28
  3. "Ölümün Yaratıcısı" ne demektir
    By Matemkar in forum Klip, Video, Film ve Animasyon
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 06.12.14, 02:14
  4. "Vücudunu, Mucidine Feda Et" ve "Ruhumu Rahmana Teslim Eyledim" Ne Demektir?
    By sahabe86 in forum Risale-i Nur'dan Vecize ve Anekdotlar
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 24.07.08, 15:22
  5. Bunların Farkına Varabiliyorsan"Mutlusun"Demektir
    By elff in forum Serbest Kürsü
    Cevaplar: 1
    Son Mesaj: 29.09.06, 13:50

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Var
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0