+ Konu Cevaplama Paneli
1. Sayfa - Toplam 3 Sayfa var 1 2 3 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 21

Konu: Ahlak ve Fıtrat

  1. #1
    Ehil Üye Ahsen Nur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2007
    Mesajlar
    3.286

    Standart Ahlak ve Fıtrat

    Tagayyür, inkılap ve felaketlere maruz ve muhtaç şu insan bedeninde iskan edilen ruhun yaşayabilmesi için üç kuvvet ihdas edilmiştir. Bu kuvvetlerin, birincisi, menfaatleri celp ve cezb için kuvve-i şeheviye-i behimiye, ikincisi, zararlı şeyleri def için kuvve-i sebuiye-i gadabiye, üçüncüsü, nef' ve zararı, iyi ve kötüyü birbirinden temyiz için kuvve-i akliye-i melekiyedir.
    Lakin, insandaki bu kuvvetlere şeriatça bir had ve bir nihayet tayin edilmişse de, fıtraten tayin edilmemiş olduğundan, bu kuvvetlerin herbirisi, tefrit, vasat, ifrat namıyla üç mertebeye ayrılırlar. Mesela, kuvve-i şeheviyenin tefrit mertebesi humuddur ki, ne helale ve ne de harama şehveti, iştihası yoktur. İfrat mertebesi fücurdur ki, namusları ve ırzları payimal etmek iştihasında olur. Vasat mertebesi ise iffettir ki, helaline şehveti var, harama yoktur.
    İhtar: Kuvve-i şeheviyenin yemek, içmek, uyumak ve konuşmak gibi füruatında da bu üç mertebe mevcuttur.
    Ve keza, kuvve-i gadabiyenin tefrit mertebesi, cebanettir ki korkulmayan şeylerden bile korkar. İfrat mertebesi tehevvürdür ki, ne maddi ve ne manevi hiçbir şeyden korkmaz. Bütün istibdadlar, tahakkümler, zulümler bu mertebenin mahsulüdür. Vasat mertebesi ise şecaattir ki, hukuk-u diniye ve dünyeviyesi için canını feda eder, meşru olmayan şeylere karışmaz.
    İhtar: Bu kuvve-i gadabiyenin füruatında da şu üç mertebenin yeri vardır.
    Ve keza, kuvve-i akliyenin tefrit mertebesi gabavettir ki, hiçbir şeyden haberi olmaz. İfrat mertebesi cerbezedir ki, hakkı batıl, batılı hak suretinde gösterecek kadar aldatıcı bir zekaya malik olur. Vasat mertebesi ise hikmettir ki, hakkı hak bilir, imtisal eder; batılı batıl bilir, içtinap eder.


    -2-

  2. #2
    Ehil Üye Ahsen Nur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2007
    Mesajlar
    3.286

    Standart

    Ahlâktaki ifrat ve tefrit ise, istidadat? ifsad ediyor. Ve şu ifsad ise, abesiyeti intaç eder. Ve şu abesiyet ise, kâinat?n en küçük ve en ehemmiyetsiz şeylerinde mesalih ve hikemin riayetiyle âlemde hükümfermal?ğ? bedihî olan hikmet-i ?lâhiyeye münak?zd?r.

  3. #3
    Ehil Üye Ahsen Nur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2007
    Mesajlar
    3.286

    Standart

    Ahlak f?trimidir??man sahibi olmayan birinden ahlakl? davranmas? beklenebilir mi?

  4. #4
    Ehil Üye Ahsen Nur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2007
    Mesajlar
    3.286

    Standart

    Bu üç kuvvetin günlük hayat?m?zdaki kullan?m?na dair nas?l örnekler verebiliriz?

  5. #5
    Ehil Üye Ahsen Nur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2007
    Mesajlar
    3.286

    Standart

    Ahlak kurallar? toplumda m? geçerlidir,tek baş?nayken de ahlaka ihtiyaç var m?d?r?

  6. #6
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Alıntı ahsen_73 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Ahlak fıtrimidir?İman sahibi olmayan birinden ahlaklı davranması beklenebilir mi?
    "Amma insanların büyük bir kısmı, ihtiyarıyla küfrü kabul ve tekalif-i İlahiyeyi reddetmişlerse de, teklifin bazı nevilerinden süzülen terbiyevi, ahlaki vesaire güzel şeyleri aldıklarından, teklifin o nevilerini zımnen ve ıztıraren kabul etmiş bulunurlar. İşte bu itibarla, kafirin her sıfatı ve her hali kafir değildir." İ.İ'caz

  7. #7
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Alıntı ahsen_73 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Ahlak kuralları toplumda mı geçerlidir,tek başınayken de ahlaka ihtiyaç var mıdır?
    Şeriat da, yüzde doksan dokuz ahlâk, ibadet, âhiret ve fazilete aittir.
    Yüzde bir nispetinde siyasete mütealliktir; onu da ulü’l-emirlerimiz düşünsünler.
    Divan-ı Harb-i Örfi, 28

    Cenâb-ı Hak Kur’ân-ı Hakîmde ferman eder. Rivâyât-ı sahiha ile Hazret-i Aişe-i Sıddıka (r.a.) gibi Sahabe-i Güzin, Hazret-i Peygamber Aleyhissalâtü Vesselâmı tarif ettikleri zaman, diye tarif ediyorlardı. Yani, Kur’ân’ın beyan ettiği mehâsin-i ahlâkın misali, Muhammed Aleyhissalâtü Vesselâmdır. Ve o mehâsini en ziyade imtisal eden ve fıtraten o mehâsin üstünde yaratılan odur.

    İşte böyle bir zâtın ef’al, ahval, akval ve harekâtının herbirisi nev-i beşere birer model hükmüne geçmeye lâyık iken, ona iman eden ve ümmetinden olan gafillerin (Sünnetine ehemmiyet vermeyen veyahut tağyir etmek isteyen) ne kadar bedbaht olduğunu divaneler de anlar. 11.lema

  8. #8
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Alıntı ahsen_73 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Ahlak kuralları toplumda mı geçerlidir,tek başınayken de ahlaka ihtiyaç var mıdır?
    Genel olarak ahlakı; peygamber efendimizin sünnet-i seniyyesi olarak kabul edebiliriz. O halde peygember efendimizin şahsi hayatında iken sergilemiş olduğu huzur-u ilahi ve muhatab-ı rabbani halindeki hal ve etvarları da bizlerin tek başınaykenki takınmamız gereken ahlak prensiplerimizdir..

  9. #9
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Alıntı ahsen_73 Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Bu üç kuvvetin günlük hayat?m?zdaki kullan?m?na dair nas?l örnekler verebiliriz?
    ?lmi münazarada hakk? bulduktan sonra neticeyi teslim etmeye hikmet, dediğini doğru göstermeye cerbeze, denilen doğruyu kabul edememe hamakat olup günlük hayat?m?zdaki akl?n kullan?lma versiyonlar?d?r.


    Birisi bizim mukaddesat?m?za dil uzatt?ğ?nda gerekli mercilere şikayet edip hakk?m?z? aramaya çal?şmak gerekirse nefs-i müdafa yaparak haks?zl?ğ? bertaraf etmek şecaat, olay karş?s?nda duyarl? olmamakla birlikte korkup bir şey yapmamak cebanet, o kişiye iştirak edip ayn? şekilde başkalar?n?n mukaddesat?na tasallut olmak ya da meyl etmek ise tehevvürdür.

    Kuvve-i şeheviye ise malumdur... Kuvve-i şeheviyenin yemek, içmek, uyumak ve konuşmak gibi füruat?nda da bu üç mertebe mevcuttur. Bunlara göre misaller geliştirilebilir. Mesela hikmetli konuşmak,soru tevcih edildiğinde konuşmak, bildiği bir şey sorulduğunda cevaplamak,her doğruyu her yerde konuşmamak iffettendir, hiç konuşmay?p "ot" gibi durmak, etliye sütlüye kar?şmamak, konuşmak için gerekli donan?ma sahip olmamak humuddur, doğru yanl?ş, helal haram demeden rast gele konuşmak ise fücurdur..
    Konu acizizfakiriz tarafından (02.11.07 Saat 06:51 ) değiştirilmiştir.

  10. #10
    Ehil Üye Ahsen Nur - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Aug 2007
    Mesajlar
    3.286

    Standart

    Çok teşekkür ederim.Sağolun aç?klamalar?n?z için.

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Ahlak-ı Hamide ve Ahlak-ı Rezile
    By BiKeS_ in forum Risale-i Nur'dan Vecize ve Anekdotlar
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 30.04.09, 11:21
  2. Vicdan-ı Beşer (Fıtrat)
    By seyyah_salih in forum Risale-i Nur'dan Vecize ve Anekdotlar
    Cevaplar: 13
    Son Mesaj: 10.09.08, 12:13
  3. Güzel Ahlâk'ın Fazileti ve Kötü Ahlâk'ın Zemmi ile İlgili Âyet ve Hadîsler
    By virs in forum İslami Konular ve İman Hakikatleri
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 26.04.08, 00:37
  4. Fıtrat Sadakası (Fitre)
    By Lebid24 in forum Fıkıh
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 09.10.07, 13:25
  5. Risale-i Nur ve Fıtrat Kanunları
    By elff in forum Bediüzzaman ve Risale-i Nur Çalışmaları
    Cevaplar: 3
    Son Mesaj: 22.05.07, 00:00

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Var
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0