arkadaşlar ehli sünnet vel cemaate göre üstad?m?z?n 26 sözde belirtigi gibi iradenin varl?g? kattidir.yanl?z iradenin vücudu haricisi yoktur madem yoktur o halde varl?g? nas?l kabul edilir
arkadaşlar ehli sünnet vel cemaate göre üstad?m?z?n 26 sözde belirtigi gibi iradenin varl?g? kattidir.yanl?z iradenin vücudu haricisi yoktur madem yoktur o halde varl?g? nas?l kabul edilir
ben varmıdır yokmudur demiyorum bir şeyin mahluk olması illeti taammesinin olmasına baglıdır yani 1.)maddesi 2.)sureti 3.)gayesi 4.)faili baktıgımız zaman iradenin gayesi tercih etme faili allah ama maddesi ve sureti yok madem yok mahluk degilmidir
abicim varlıgını tartışmıyorum ilmi tahlil istiyorum
iradenin insandaki şekline cüzi irade denir.bu irade mahluktur.
Külli irade ise Allaha isnad olduğundan mahluk değildir.
Kendini bir yoklasan sende bir ihtiyar varki işini görüyorsun.Bunu hissediyorsun ama ne olduğunu bilmemen onu yokluğuna delil olmuyor.
Sen ayn? anda bir şeyi yapabildiğin ve dilebildiğin için iradene cüzi deniliyor.
Ama hakikatte küllidir.ayn? anda birden fazla işi yapamad?ğ?n için cüzi oluyor.
Cüzi iradeni kullan?yorsun ..Allahda külli iradesiyle halk ediyor.
isteyen sen, yaratan Allah..
irade mahluksa hani göster hem irade ilmi kelama göre mahluk degildir zira maddesi ve sureti yok.
Bu yaklaşımınız tadile muhtaç olsa gerek zira:
"Eş’ârî, ona mevcud nazarıyla baktığı için, abde vermemiş; fakat o meyelândaki tasarruf, Eş’âriyece bir emr-i itibârîdir. Öyle ise, o meyelân, o tasarruf bir emr-i nisbîdir; muhakkak bir vücud-u haricîsi yoktur. Emr-i itibârî ise, illet-i tâmme istemez ki, illet-i tâmme vücudu için lüzum ve zarûret ve vücûb ortaya girip, ihtiyârı ref’ etsin. Belki, o emr-i itibârînin illeti bir rüçhâniyet derecesinde bir vaziyet alsa, o emr-i itibârî sübut bulabilir. Öyle ise, o anda onu terk edebilir. Kur’ân ona o anda diyebilir ki, "Şu şerdir, yapma."
Evet, eğer abd, hàlık-ı ef’âli bulunsaydı ve icada iktidarı olsaydı, o vakit ihtiyârı ref’ olurdu."sözlerden
Cüz'i ihtiyari dediğimiz bizdeki irade, meyelan ve tasarruftan ibarettir.
Ve emr-i n?sbîdir. Hariçte varl?ğ? yoktur.
Yönelmekten, meyletmekten ibarettir. Mesela bende su içme meyli uyand?ğ?nda bunu değiştirme gücüm tasarruftur. Fakat ihtiyar?m ve iradem düşünceden öteye gidemiyor. O şey vacib olmadan vücuda gelemiyor. Benim irademin hariçte vücudu yok bu nedenle. ?cada kabiliyetim yok çünkü.
Bunun yan?nda inkar edemem düşüncemi, meylimi.
Hakikatte yok fakat var say?l?yor. Biraz kar?şt?, hakk?n?z? helal edin.