2 ila ahiri's süre.. i'lem eyyühe'l-aziz! herbir masnuda tahakkuk eden kemal-i sanat, saniin her mekanda ve her masnuun yanında bulunmasına delalet ettiği gibi, hiçbir mekanda ve hiçbir masnuun yanında bulunmamasına da delalet eder. ve keza, insan, herbir şeye muhtaç olduğu cihetle, herşeyin melekütu elinde ve ... tahkir eder, kıymetten düşürür. ve keza, insanın bir cihetle kıl kadar bir ihtiyarı, zerre kadar bir iktidarı, şua kadar bir hayatı, dakika kadar bir ömrü, cüz'i bir cüz kadar mevcudiyeti varsa da, diğer cihetle hadsiz bir acz ve fakrı da vardır. kadir-i mutlak ve ganiyy-i mutlakın tecelliyatına geniş bir makes olur. ve keza, insan hayat-ı dünyeviye cihetiyle bir çekirdek olup, pek büyük semere ve sümbüller vermek ... tefessüh eder. ve hayat-ı maneviye cihetiyle emelleri ebede kadar uzanan bir şecere-i bakıyedir. ve keza, insan fiil ve sa'yi cihetiyle zayıf bir hayvan olup daire-i sa'yi pek dardır. infial, sual, dua cihetiyle rahman-ı rahimin aziz bir misafiridir. dairesi hayal kadar geniştir. ve keza, insanın hayat-ı hayvaniyeden aldığı lezzet bir serçe kuşunun lezzeti kadar değildir. çünkü, insanda hüzün, keder, korku var, onda ... insanın şu vaziyetine dikkat edilirse anlaşılır ki, bu kadar cihazat, bu hayat için olmayıp, ancak bir hayat-ı bakiye için kendisine verilmiştir. ve keza, insan saltanat-ı rububiyetin mehasinine nazır ve
-------------------------------------------------------------
şua kadar bir hayatı, dakika kadar bir ömrü
hayat ile ömür arasındaki fark nedir hayattan ve ömürden maksat nedir ?