+ Konu Cevaplama Paneli
1. Sayfa - Toplam 3 Sayfa var 1 2 3 SonuncuSonuncu
Gösterilen sonuçlar: 1 ile 10 ve 30

Konu: Tabiat Risalesi, Birinci Yolun İkinci Muhali?

  1. #1
    Ehil Üye gulsah - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    2.641

    Standart Tabiat Risalesi, Birinci Yolun İkinci Muhali?

    Tabiat risalesinde , birinci yolun ikinci muhali yani :

    ?K?NC? MUHAL
    Eğer herşey, Vâhid-i Ehad olan Kadîr-i Zülcelâle verilmezse, belki esbaba isnad edilse, lâz?m gelir ki, âlemin pek çok anâs?r ve esbab?, herbir zîhayat?n vücudunda müdahalesi bulunsun. Halbuki, sinek gibi bir küçük mahlûkun vücudunda, kemâl-i intizamla, gayet hassas bir mizan ve tamam bir ittifakla, muhtelif ve birbirine z?t, mübâyin esbab?n içtima? o kadar zâhir bir muhaldir ki, sinek kanad? kadar şuuru bulunan, "Bu muhaldir, olamaz" diyecektir.Evet, bir sineğin küçücük cismi, kâinat?n ekser anâs?r ve esbab?yla alâkadard?r, belki bir hülâsas?d?r. Eğer Kadîr-i Ezelîye verilmezse, o esbab-? maddiye, onun vücudu yan?nda bizzat haz?r bulunmak lâz?m; belki onun küçücük cismine girmek gerektir. Belki, cisminin küçük bir numunesi olan gözündeki bir hücresine girmeleri icap ediyor. Çünkü, sebep maddî ise, müsebbebin yan?nda ve içinde bulunmas? lâz?m geliyor. Şu halde, iki sineğin iğne ucu gibi parmaklar? yerleşmeyen o hücrecikte, erkân-? âlem ve anâs?r ve tabâyiin, maddeten içinde bulunup, usta gibi içinde çal?şt?klar?n? kabul etmek lâz?m geliyor. ?şte, Sofestâînin en eblehleri dahi böyle bir meslekten utan?yor '' http://www.risaleara.com/oku.asp?id=1405


    Bu bölümü okuyorum ama san?r?m oturmayan bişeyler var ki nefsim teslim-i silah etmiyor.
    ?kinci muhali anlamama yard?mc? olursan?z çok sevinirim...

    ''Şahsın üslub-u beyanı , şahsın timsal-i şahsiyetidir.

    Ben ise :

    gördüğünüz veya işittiğiniz gibi , halli müşkil bir muammayım ''

    Said Nursi


  2. #2
    Ehil Üye Selim Akif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    2.965

    Standart

    Kardeş anlad?ğ?m? anlatay?m...

    Mesela bir masa düşünelim..eğer o masay? bir usta taraf?ndan yap?lmad? dersek...O masan?n düzgünlüğünü. intizam?n?,ağac?n?,ağac?n yaşamas? için gerekli güneşi,suyu,havay?,,Masada bulanan demiri,demirdeki atomlar?..say sayabildiğin kadar...Yani bu unsurlar?? düzgün bi şekilde birleşmesini ve masa olmas?n? neye bağlayacan?
    Eğer esbaba istinad edilirse o zaman bir ruzgar geldi ağac? devirdi.ağaç tornaya girdi ordan düzgün masa oldu gibi ahmakane bir sonuç olacak...
    Yani Bu masa düzgün bir usta taraf?ndan yap?ld? demeliyiz..Burda da ustan?n vas?flar? ve maharati ç?kar ayr? konu.

    Burda sivrisinek kanad?n? kainatla alakadarl?ğ?ndan bahsediyor..yani güneşin bile sivrisinekle alakadarl?ğ? var.Ama şuursuz ve bilinci olmayan güneş sivrisinekten nas?l haberi olacakta onun çorak toprakta hayat? için çal?şacak..Muhal...

    Eğer sebeb maddi olsa bizzat güneşin o sivrisinek için çaba sarfetmesi gerekir ama olamaz.böyle bişe kimsede inanmaz.O zaman Bir yönetici var.....

    Hem, hiç kabil midir ki: Hayat?n en cüz'îsinin pek gizli sesini işitsin, derdini dinlesin, derman versin ve naz?n? çeksin ve kemâl-i îtina ve ihtimam ile beslesin ve ona dikkatle hizmet ettirsin ve büyük mahlûkat?n? ona hizmetkâr yaps?n ve sonra, en büyük ve k?ymetdar ve bâkî ve nâzdar bir hayat?n gök sadas? gibi yüksek sesini işitmesin! Ve onun çok ehemmiyetli beka duâs?n? ve nâz?n? ve niyâz?n? nazara almas?n! Âdeta bir neferin kemâl-i îtina ile techiz ve idaresini yaps?n ve mutî ve muhteşem orduya hiç bakmas?n! Ve zerreyi görsün, güneşi görmesin! Sivrisineğin sesini işitsin, gök gürültüsünü işitmesin! Hâşâ, yüzbin defa hâşâ!.


    yani bizzat Allah alakadar..
    masa nas?lki ustan?n varl?ğ?n? gösterir...O masan?n oluşmas? için her bir unsurun bizzat usta taraf?ndan tasarland?ğ?n? isbat eder se... sofestailer yan?l?yor..

    Bismillahirrahmanirrahim


    Elif, Lâm, Mîm.
    İnsanlar, imtihandan geçirilmeden,
    sadece "İman ettik" demeleriyle bırakılıvereceklerini mi sandılar?


    Do men think that they will be left alone on saying,
    "We believe", and that they will not be tested?


  3. #3
    Ehil Üye insirah - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2007
    Bulunduğu yer
    Kure-i Arz
    Mesajlar
    3.312

    Standart

    Bu paragraf? ve buna benzer anlat?mlar? okuyunca baz? noktalar? idrak edemezdim ancak şu örnekle pekiştirdim.
    Şimdi bir terzi düşünün.Ve bu terziye bir parça kumaş verildi.Denildi ki bu verilen kumaşla hem pantolan hem pardesu hem de çocuk k?yafeti dikeceksin.
    Şimdi,bu terzi o kumaştan denilen şeyleri üretmesi için ,o k?yafet çeşitlerindeki en ince ayr?nt?y? bilmesi gerekmektedir.Ve o üreteceği şeyler ise hem biri birinden ince ayr?nt?lar? oldugu gibi,as?l kaynag? ve gidişat?n? en iyi terzi bilir.


    iki sineğin iğne ucu gibi parmaklar? yerleşmeyen o hücrecikte, erkân-? âlem ve anâs?r ve tabâyiin, maddeten içinde bulunup, usta gibi içinde çal?şt?klar?n? kabul etmek lâz?m geliyo
    sinek gibi bir küçük mahlûkun vücudunda, kemâl-i intizamla, gayet hassas bir mizan ve tamam bir ittifakla, muhtelif ve birbirine z?t, mübâyin esbab?n içtima? o kadar zâhir bir muhaldir ki, sinek kanad? kadar şuuru bulunan, "Bu muhaldir, olamaz" diyecektir.
    Diyemez ki cocuk k?yafeti:''Ben bu ince sanat?mla,kendi kendime icad edildim,tüm ince sanatlar?,nak?şlar? ayr? ayr? fabrikalarda işlettirdim vs..''.Ufak gibi de görünse en zorudur çocuk k?yafeti,çünkü ayr?nt?s? çoktur ve geniş bir dikiş bilgisi gerektirir.

    Evet, bir sineğin küçücük cismi, kâinat?n ekser anâs?r ve esbab?yla alâkadard?r, belki bir hülâsas?d?r
    Sineğin gözünü halk eden,Güneşi dahi o halk etmiştir,sanatlam?şt?r s?rr?nca...Ayr?ca çocuk k?yafetini dikebilen bir terzi,bir pardesu bir eteği de dikebilecek dikiş donan?m?na sahiptir.
    Kainattaki gidisati izlesek ve israfin ve intizamsizligin olmadigini gorsek,sanirim bu bizim icin en buyuk tahkik egitimi olacaktir.

  4. #4
    Ehil Üye gulsah - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Dec 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Mesajlar
    2.641

    Standart

    Alıntı gulsah Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    .Evet, bir sineğin küçücük cismi, kâinat?n ekser anâs?r ve esbab?yla alâkadard?r, belki bir hülâsas?d?r. Eğer Kadîr-i Ezelîye verilmezse, o esbab-? maddiye, onun vücudu yan?nda bizzat haz?r bulunmak lâz?m; belki onun küçücük cismine girmek gerektir. Belki, cisminin küçük bir numunesi olan gözündeki bir hücresine girmeleri icap ediyor. Çünkü, sebep maddî ise, müsebbebin yan?nda ve içinde bulunmas? lâz?m geliyor. Şu halde, iki sineğin iğne ucu gibi parmaklar? yerleşmeyen o hücrecikte, erkân-? âlem ve anâs?r ve tabâyiin, maddeten içinde bulunup, usta gibi içinde çal?şt?klar?n? kabul etmek lâz?m geliyor. ?şte, Sofestâînin en eblehleri dahi böyle bir meslekten utan?yor '' http://www.risaleara.com/oku.asp?id=1405


    Allah raz? olsun ... Üstad k?rm?z? bölümlerle , eğer bu yol kabul edilse beraberinde kabul edilmesi gereken bir muhali yazm?ş...

    Mesela bir çekirdek var , bu çekirdeğin filizlenmesine Allah zahiren ve tesir-i hakiki olmayan esbab? perde k?lm?ş mesela hava-su-güneş-toprak...Şimdi üstad demiş ki esbab-? maddiye onun yan?nda bulunmak laz?m belki onun içine girmek laz?md?r yani bu olamaz muhaldir . Ama hava , su, güneş ?ş?ğ? ve toprak yani içindeki mineraller bitkinin içine girmiyor mu ?

    Ya hakk?n?z? helal edin bat?l? tasvir etmek istemiyorum safi zihinler idlal olabilir.O yüzden bu konuyu okurken nefsimin cehaletten kaynaklanan vesveselerini aç?k yazam?yorum ...
    Bilemiyorum anlatabildimmi tak?ld?ğ?m noktay? ?

    ''Şahsın üslub-u beyanı , şahsın timsal-i şahsiyetidir.

    Ben ise :

    gördüğünüz veya işittiğiniz gibi , halli müşkil bir muammayım ''

    Said Nursi


  5. #5
    Ehil Üye Selim Akif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    2.965

    Standart

    Alıntı gulsah Nickli Üyeden Alıntı Mesajı göster
    Ama hava , su, güneş ışığı ve toprak yani içindeki mineraller bitkinin içine girmiyor mu ?
    ?
    demek istediğini anladım...Yani vucuda girmesi muhal deniyor ama giriyor....
    Ustad burda vucuda girmesini o hücre içinde işlev yapmasını anlatıyor..mesela şöförsüz araba gidemez.eğer araba gidiyorsa demekki şöförü var.Şİmdi bu cüz i kanun..Ama kainatta bir çok terkip var..mevsim .ağaçlar ..gibi..bunlar zahiri manada şöförsüz gidiyor gibi gözüküyor.bu manada düşünülürse bir çekirdeğin yüzden fazla şöförü olacak...muhal olan bir nokta bu sanırım.....daha sonra ise bizzat müdahale etmesi ise ayrı ayrı her hücreye bizzat içine girip filizlenmesi için çalışması..çünki içten bir neşvünema buluyor...bir güneşin her hücre içine girrmeside muhal....

    Bir bakıma ustad sanırım....şunu demek istedi Sanırım
    İ'lem eyyühe'l-aziz! Zîhayatın vücuduna terettüp eden semereler, yalnız kendisine, menfaatine, bekasına, kemaline mahsus değildir. Ancak o semerelerden bir hisse kendisine aittir. Bâki kalan kısm-ı âzamı Hâlıka râcidir. Zîhayata âit, uzun bir zaman sonra husule gelir. Hâlıka râci kısım ise, bir anda husule gelir. Meselâ, o zîhayat, Esmâ-i Hüsnânın tecelliyatına mazhariyetle, Hâlıkı evsaf-ı kemaliyeyle tavsif ve lisan-ı haliyle hamd etmiş oluyor.


    yani içine girmesini,üstad bizzat mudahale etmek babında vurgulamak istemiş, diye düşünüyorum.

    Bismillahirrahmanirrahim


    Elif, Lâm, Mîm.
    İnsanlar, imtihandan geçirilmeden,
    sadece "İman ettik" demeleriyle bırakılıvereceklerini mi sandılar?


    Do men think that they will be left alone on saying,
    "We believe", and that they will not be tested?


  6. #6
    Ehil Üye Selim Akif - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2007
    Bulunduğu yer
    istanbul
    Mesajlar
    2.965

    Standart

    Buray?da okuyabilirsin

    Eğer gayet intizaml?, mizanl?, san?atl?, hikmetli şu mevcudat, nihayetsiz kadîr, hakîm bir zâta verilmezse, belki tabiata isnad edilse, lâz?m gelir ki, tabiat, herbir parça toprakta, Avrupa n?n umum matbaalar? ve fabrikalar? adedince makineleri, matbaalar? bulundursun, tâ o parça toprak, menşe ve tezgâh olduğu hadsiz çiçekler ve meyvelerin yetişmelerine ve teşkillerine medar olabilsin. Çünkü, çiçekler için saks?l?k vazifesini gören bir kâse toprak, içine tohumlar? nöbetle at?lan umum çiçeklerin birbirinden çok ayr? olan şekil ve heyetlerini teşkil ve tasvir edebilir bir kabiliyeti, bilfiil görülüyor. Eğer Kadîr-i Zülcelâle verilmezse, o vakit, o kâsedeki toprakta, herbir çiçek için mânevî, ayr?, tabiî bir makinesi bulunmazsa, bu hal vücuda gelemez. Çünkü tohumlar ise, nutfeler ve yumurtalar gibi, maddeleri birdir. Yani, müvellidülmâ, müvellidülhumuza, karbon, azotunintizams?z, şekilsiz, hamur gibi halitas?ndan ibaret olmakla beraber; hava, su, hararet, ziya dahi, herbiri basit ve şuursuz ve herşeye karş? sel gibi bir tarzda gittiğinden, o hadsiz çiçeklerin teşkilleri ayr? ayr? ve gayet muntazam ve san?atl? olarak o topraktan ç?kmas?, bilbedâhe ve bizzarure iktiza ediyor ki, o kâsede bulunan toprakta, mânen Avrupa kadar, mânevî ve küçük mikyasta matbaalar? ve fabrikalar? bulunsun. Tâ ki, bu kadar hayattar kumaşlar? ve binler ayr? ayr? nak?şl? mensucatlar? dokuyabilsin.
    Konu Selim Akif tarafından (14.09.07 Saat 09:55 ) değiştirilmiştir.

    Bismillahirrahmanirrahim


    Elif, Lâm, Mîm.
    İnsanlar, imtihandan geçirilmeden,
    sadece "İman ettik" demeleriyle bırakılıvereceklerini mi sandılar?


    Do men think that they will be left alone on saying,
    "We believe", and that they will not be tested?


  7. #7
    Ehil Üye insirah - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2007
    Bulunduğu yer
    Kure-i Arz
    Mesajlar
    3.312

    Standart

    Şimdi ,esbab dairesinde su,hava?ş?k ve toprağ?n olmas? gerekiyor ancak bu dört anas?r-? erban?n teşekkül etmesi için hepsinin ayr? ayr? fabrikalarda işlenmesi gerekmektedir.Zahirde bu dört unsur hayat veriyor gibi görünüyor ancak bakacak olursak,-üstteki eklenti de izah edilmiş-mesela bir elbise için 2 metre kumaş,iğne,iplik ve mak?na gerekiyor.Ancak bu dört unsur tüm elbiseleri ayr? ayr? şekillendirecek kapasitede değil.Hepsi farkl? farkl? k?yafetler üretemez değil mi?Üretecek olurlarsa binler çeşit fabrikalar? dolaşmalar? laz?m.
    Aynen bunun gibi de
    herbir parça toprakta, Avrupa n?n umum matbaalar? ve fabrikalar? adedince makineleri, matbaalar? bulundursun, tâ o parça toprak, menşe ve tezgâh olduğu hadsiz çiçekler ve meyvelerin yetişmelerine ve teşkillerine medar olabilsin.
    Kainattaki gidisati izlesek ve israfin ve intizamsizligin olmadigini gorsek,sanirim bu bizim icin en buyuk tahkik egitimi olacaktir.

  8. #8
    acizizfakiriz
    Guest acizizfakiriz - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)

    Standart

    Herşeyin bâtını zahirinden daha lâtif, daha şeffaftır. Bu ise, Sâniin o şeyden hariç ve baîd olmamasına delâlet eder. O şeyin sair eşyayla nizam ve muvazenesinin Sânii tarafından temin edildiği cihetle de, Sâniin o şeyde dahil olmamasını iktiza eder. Öyleyse, bir masnûun zatına bakılırsa, Sâniin ilim ve hikmeti görünür. Gayrısıyla birlikte bakılırsa, Sâniin fevkalküll bir sem’ ve basara mâlik olduğu görünür. Bu hakikatten anlaşıldı ki, Sâni-i Âlem, âlemde dahil olmadığı gibi, âlemden hariç de değildir. İlmi ve kudretiyle herşeyin içinde olduğu gibi, herşeyin fevkindedir. Birşeyi gördüğü gibi, bütün eşyayı da beraber görür. mes nur

  9. #9
    Gayyur **MeD** - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    May 2007
    Bulunduğu yer
    Yozgat
    Mesajlar
    81

    Standart

    Risale'nin bazı yerleri kavramsal düşünmemizi istemektedir. Bu yerlerde analitik muhakemeler, muradın ne olduğu konusunda bizi aydınlatamamaktadır. Hatta hataya sevk ediyor.
    Bu bahiste şu noktalara dikkat edilirse anlaşılıyor sanırım:
    1. Buradaki muhal, bir şeyin "vücuda gelmesi" hususundadır. İşleyiş mevzu değil.
    2. Vücuda gelecek şey bir tarafta, onun kendisinden meydana geldiği maddeler diğer tarafta olarak hayale getirilmelidir.
    3. Toprak, su gibi anasır-ı külliye ve elementler gibi anasır-ı asliye tabiatta muayyen miktarlarda yani muhtelif kütlelerde -sanki mesela 1atomluk, 5 atomluk ve 1er, 5er gramlık kaplarda- öbek öbek ayrılmış olarak bulunmadığından, cisimce küçük ve sanatça büyük -fakat lâtif,ince sanatlı- yapıların icadında "içine girip çalışmak" zaruretindedirler.
    Kafi midir?
    ~Intellectus Nihil Movet~

  10. #10
    Ehil Üye karatoprak1975 - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
    Üyelik tarihi
    Jul 2006
    Bulunduğu yer
    İstanbul
    Yaş
    44
    Mesajlar
    1.126

    Standart

    bu güzel konuyu soğutmak ve araya girmiş gibi olmayayım benimde öğrenmek istediğim meseleler yoğunlukta mesela bunlardan birisi

    Çünkü, meselâ, havanın her bir zerresi her bir çiçek ile her bir meyveye, her bir yaprağa girer ve işleyebilir. İşte şu zerre, eğer memur olmazsa, bütün girebildiği ve işlediği masnu'ların tarz-ı teşkilâtını ve sûretlerini ve heyetlerini bilmek lâzımdır; tâ içinde işleyebilsin. Demek, muhît bir ilim ve kudrete mâlik olmalı ki, böyle yapsın.
    ...................................
    sorum şöyle
    havanın zerresi bir çiçeğe yaprağa meyvaya girebilir deniyor peki bu giriş nasıl oluyor bunun adı fotosentezmidir ama sanmıyorum güneşin yaprakla temasının adına fotosentez dendiğini duymuştum hava zerresi yoksa bu girişi işlemeyi köktenmi yapıyor? bu konuda merakım hala devam etmekte

+ Konu Cevaplama Paneli

Konu Bilgileri

Users Browsing this Thread

Şu an 1 kullanıcı var. (0 üye ve 1 konuk)

     

Benzer Konular

  1. Tabiat risalesi açilimlari 5 semineri (ankara)
    By lostideas in forum Bediüzzaman ve Risale-i Nur Çalışmaları
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 10.05.14, 19:39
  2. Tabiat Risalesi Açılımları -2- Seminer Videosu
    By lostideas in forum Bediüzzaman ve Risale-i Nur Çalışmaları
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 21.01.14, 03:23
  3. Tabiat Risalesi Açılımları -2- Seminerine Davet
    By lostideas in forum Bediüzzaman ve Risale-i Nur Çalışmaları
    Cevaplar: 0
    Son Mesaj: 04.01.14, 17:40
  4. 21. Söz Birinci Makam ve Birinci ile İkinci İkazı Açabilirmisiniz
    By pırlanta in forum Açıklamalı Risale-i Nur Dersleri
    Cevaplar: 5
    Son Mesaj: 27.02.09, 09:08
  5. Shrek ve Tabiat Risalesi...
    By *ruveyda* in forum Mizah
    Cevaplar: 4
    Son Mesaj: 10.12.08, 12:42

Bu Konudaki Etiketler

Yetkileriniz

  • Konu Acma Yetkiniz Yok
  • Cevap Yazma Yetkiniz Yok
  • Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
  • Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Var
Yemek Tarifleri ListeNur.de - islami siteler listesi
Google Grupları
RisaleForum grubuna abone ol
E-posta:
Bu grubu ziyaret et

Search Engine Friendly URLs by vBSEO 3.6.0